.
Fabriek | A.E.G |
Vliegtuig | |
Type aanduiding | C.IV |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Dit Duitse tweedekker toestel is ontworpen door A.E.G (Allgemeine Electrizitäts Gesellschaft) tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit type als een verkenner in 1915 als opvolger van de weinig succesvolle AEG C.III. Het werd ontwikkeld uit de C.II en leek uiterlijk ook zeer veel op dit type en verschillen waren onder meer de grotere spanwijdte en de andere motor. De romp bestond uit een buizenframe. Opvallend was de wat puntige motorkap en de omhoog stekende uitlaat die boven de bovenvleugel uitstak. In 1916 kwamen de eerste toestellen in dienst. Fokker bouwde in licentie ook zo'n 300 van deze toestellen in Duitsland en die Fokker kist vloog voor het eerst begin 1917.
Versies:
Een ontwikkeling was de AEG C.IVN, een nachtbommenwerper, die in 1917 werd geproduceerd. Dit type had een grotere spanwijdte.
Een andere versie was de AEG C.IVA, die was uitgerust met een Argus motor van 180 pk
AEG C.IV:
Spanwijdte: 13.45 m
Lengte: 7.15 m
Gewichten: 800 kg (leeg), 1120 kg (max)
Bemanning: 2
Mercedes D III motor met 160 pk
Maximum snelheid: 158 km/u
Plafond: 5000 m
Vliegduur: 4 uur
Bewapening: 1 voorwaarts vurende Spandau LMG 08/15mitrailleur en 1 draaibaar opgestelde Parabellum mitrailleur.
bommen maximaal 90 kg
Literatuur: | ||
KLu Vliegtuigen | Thijs Postma en Wim Schoenmaker | 1987, De Alk, Alkmaar |
A.E.G C.IV | Frits Gerdessen | KNVvL encyclopedie 1981 |
Van Brik tot Starfighter |
Hugo Hooftman | 1965, La Riviere en Voorhoeve - Zwolle |
.
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze