IPMS Nederland

INFO Agusta Bell AB-204

 

Fabriek Agusta (Bell)
Vliegtuig (helicopter)
Type-aanduiding AB-204B
Cat 4: -- totaal 9 stuks (UH-1)

agusta-ab204-profile

  ALGEMENE TEKENING AB-204 (DE MLD versie wijkt hier en daar af, zie modelbouw info...)

Informatie:

Amerikaanse helicopter van de Bell fabriek is een afgeleide van de befaamde Bell UH-1 "Huey" familie. Agusta in Italie bouwde het model AB-205 in licentie vanaf 1960, welke werd afgeleid van de Bell UH-1H-reeks waarmee het Amerikaanse leger was uitgerust. De Agusta Bell AB-205, I(UH-1), was afgeleid van type Bell 205, verschilt behoorlijk van de Amerikaanse Bell 204 door een langere romp, een ruimere cabine en een krachtiger turbomotor. De AB 204B (I) motor besteld voor de MLD toestellen was een kleine Engelse Bristol Gnome H-1000 turbinemotor van 1050 pk. Opvallend verschil is vooral de uitlaat van de motor, die bij deze versie AB-204B zijwaarts wijst, terwijl deze bij de Bell-machine naar achteren wijst.

Enige gegevens:
Lycoming T53 motor 1100 pk , danwel Goome H-1000
bemanning: 2 en cabine voor zeg tot 6 passagiers
twee bladige hoofdrotor
Maximum snelheid: circa 220 km/u
Bereik: circa 450 km 

 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic (MLD, markings, regi's , tekeningen) 1983-3 . IPMS Nederland
Cockpit nr 5 1972-5 Cockpit uitgeverij
Alle Hens juli/aug 1977 Kon.Marine publikatie
60 jaar Marine luchtvaartdienst in Beeld 1977 Hugo Hooftman Europese bibliotheek
85 jaar Marine luchtvaart dienst in Beeld 2002 Korbee promotie ML Rijnsburg
Van Farman tot Neptune 2 1965 Hugo Hooftman La Riviere en Voorhoeve, Zwolle

.

Websites:
Meer modelbouw informatie hier [externe link]
Meer echte helicopter foto info hier [externe link]

 

FOTO GALERIJ:

  • agusta-ab204-lvk-1-goth-auth
  • agusta-ab204-profile
  • agusta-bell-hb-archive
  • agustabell-204-mdv-ar
  • agustabell-204-mdv-arc4
  • agustabell-ab204-draw-mdv
  • augusta-ab204-drawt
  • augusta-ab204-lvk-2-pieters-auth
  • augusta-ab204-lvk-3-goth-auth
  • augusta-ab204-lvk-4
  • augusta-ab204-lvk-5

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Agusta Bell AB-204

Cat 4. MLD

mld-embleem

De AB-204 deed dienst bij de MLD, 9 stuks , kenmerk 220 t/m 228; (220 kwam in 1962, de 228 in 1969).

Besteld voor met name gebruik in Nieuw Guinea kreeg de heli later andere taken. Gebruikt voor de helicopter opleiding, OSRD (opsporings- en reddingsdienst) en algemeen transport wordt in 1962 VSQ-7 squadron ingesteld op Valkenburg en uitgerust met de AB-204B, eerst (I)HUL-1, later werd dat (I)UH-1. In 1963 werden steeds twee toestellen toegewezen aan het marine detachement VSQ-1 in de Nederlandse Antillen op Hato voor diverse taken o.a. OSRD. In 1974 werd De Kooy een "all" helicopterveld en VSQ-7 werd daarnaar overgeplaatst. De kisten werden ook gebruikt op het vliegdekschip hr.ms. Karel Doorman.

Gebruikt voor utility, diverse taken met lier en onbewapend. De lier zat in eerste instantie in de romp en kon uitzwenken, later kwam een beter bruikbare lier bovenop de heli. Het onderstel kon worden voorzien van een aantal wielen voor manouvreren en kon op het vliegkamp worden vervangen door een drijveronderstel, maar dat werd slechts weinig toegepast. Er waren wat problemen met de rotorbladen en brandstof "computers". Heli was veelzijdig en werd voor allerlei hand- en spandiensten ingezet, maar in principe waren ze alleen bij daglicht inzetbaar.

De kist 228 was oorspronkelijk een civiele kist (I-MUNI) en kwam per 31/7/1969 in dienst als aanvulling.

Het type werd uit dienst genomen periode 1976-1977. Vanaf 1977 werden ze vervangen door de Westland Lynx. Een aantal toestellen zijn in mei 1978 verkocht aan Sky Controls Inc., Sun Valley, California USA. Sommige zwerven nog rond in Nederland is musea of restauraties.


agustabell-204-mdv-arc4 

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

agustabell-ab204-draw-mdv

Enige speciale details van de Nederlandse versie, met de later buiten op gemonteerde lier. Ook de motoruitlaat zit rechts!
Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

agustabell-204-mdv-ar

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

augusta-ab204-drawt

Tekening met MLD motorkap met uitlaat aan rechterzijde, collectie M. de Vreeze

 

agusta-bell-hb-archive

Foto: collectie dhr. H.G.Berfelo (used with permission)

agusta ab204 lvk 1 goth auth

Foto: Dhr.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 2 pieters auth

Foto: dhr.  Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

De Agusta-Bell 204B(I)UH-1 Air Sea Rescue (ASR)/transporthelikopter 222 (1962-1978) boven een vliegplatform.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

De Air Sea Rescue (ASR) en transporthelicopter Agusta-Bell 204B(I)UH-1 (1962-1978) . Met aangemeonteerde drijvers.

Bell met de drijvers , Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

De Air Sea Rescue (ASR) en transporthelicopter Agusta-Bell 204B(I)UH-1 (1962-1978) . cockpit

Cockpit , Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

De Agusta-Bell 204B(I)UH-1 Air Sea Rescue (ASR)/transporthelikopter 226 (1963-1977) op het vliegdek van een schip.

Mooie blik van bovenaf. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Een Agusta-Bell 204B(I)UH-1 Air Sea Rescue (ASR)/transporthelikopter (1962-1978) tijdens een brandweeroefening.

De uitlaat naar rechts gericht is te zien. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Details ook van de bovenkant. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

De lier is goed te zien. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
220 3010 08/06/1962 27/09/1977 ook naar Biak; naar Zweden maar bewaard, nu in traditiekamer de Kooy
221 3012 09/08/1962 29/09/1977 ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie voor Aviodrome
222 3014 20/09/1962 17/03/1978 ook op Hato gevlogen
223 3016 16/10/1962 04/05/1964
224 3024 16/10/1962 04/05/1964 ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna
225 3023 14/12/1962 01/04/1969 ook op Hato gevlogen; nu in MLM Soesterberg
226 3023 18/03/1963 23/12/1977
227 3032 25/05/1963 23/09/1977 zie opmerking
228 3017 31/07/1969 24/02/1978 Later aangeschaft als aanvulling; Was tot dan een civiele kist met registratie I-MUNI; nu bewaard Osterlens Flygmuseum Zweden.

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70

OPMERKING: in het Aviodrome staat sinds zomer 2017 (tijdelijk) de uitgeleende "227" i.p.v de "221"

.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Agusta Bell AB-204

 Modelbouw Informatie AB-204

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Italeri (1201)

Italeri (ombouw UH-1C)

Hobbyboss (ombouw)

Monogram (snaptite+conversie)

AMT (ombouw)

Starfix/ZTS (conversie)

Airmodel (vacu, conversie)

Hobbyboss UH-1C (ombouw)

Monogram (ombouw)

Revell/ Monogram (flinke ombouw Huey)

 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; meestal is ombouw nodig van een model.

Andere schalen:

1/24: Monogram/ Revell Bell UH-1B (met wat ombouw)

1/35: Academy

1/50:  Fujimi

1/100: Accurate Miniatures, Tamiya

BOXART

  • academy-uh1c-35
  • accurate-miniatures-uh1b-100
  • amt-uh1d-72
  • fujimi-uh1b-50
  • hobbyboss-uh1f-72
  • italeri-ab204-72
  • italeri-uh1c-72
  • monogram-uh1b-24-2
  • monogram-uh1b-24
  • monogram-uh1c-48
  • revell-monogram-uh1b-24
  • revell-uh-1-32
  • tamiya-uh-1b-100

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)  . < K12 > Extra dark sea grey

< K85 > Sky

< K85 > Sky    .
rozet/roundels 4 posities;

 

Extra Modelbouw informatie:
De AB-204 wijkt nog behoorlijk af van de "standaard UH-1". De vele modellen van de UH-1 hebben bijvoorbeeld een langere romp, dus conversie eventueel schaal model is nodig en dat geldt ook vanwege de speciale motor met schuine uitlaat van de AB-204.
Rozet diameter:  zijkanten 750 mm, boven- en onder 300 mm;
registraties: 400 mm hoog zijkant, 300 mm onder- en bovenzijden;
KON.MARINE: tekst 240 mm hoog;
basiscode: 400 mm hoog;
type en regi: 100 mm hoog;
staartrotor: wit-rood-wit tips van 15-15-15 cm;
rotor: mat zwart onderzijde, extra dark sea grey bovenzijde; tips geel 150 mm maar met vier dunne kleurige uiteinden 50 mm op ieder blad afzonderlijk resp. rood op voorblad /blauw achterblad en groen bakboord en witte rand stuurboord;

Italeri: in schaal 1/72 kit 1201: zie de externe link hierboven met review voor uitgebreide informatie over deze kit. De kit is voorzien van decals voor een MLD-uitvoering.

Italeri heeft ook nog een UH-1B in schaal 1/72 uitgebracht kit nr 0040; Hiervoor moet in elk geval de uitlaat aangepast worden. Verder dient de diameter van de rotor (14,63 m = 20,92 cm) te worden gecontroleerd
Revell: heeft in schaal 1/48 een UH-1B/C uitgebracht. Ook hiervan dient de uitlaat te worden aangepast. De rotordiameter dient in deze schaal 30,48 cm te worden.

Detailleringsset: Eduard: detailleringsset ED72195 voor de Italeri-kit van de UH-1B. Bepaalde delen hiervan zijn ook bruikbaar voor de AB-204B

Decals: Dutch Decal set nr 72034;


augusta AB204 drawt

Maat tekening uit Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

AgustaBell IUH1B 1 

en meer.. (klik voor vergroting...)

  • AgustaBell_IUH1B-1
  • AgustaBell_IUH1B-1B
  • AgustaBell_IUH1B-1C

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)