2199

Cat 4. MLD

mld-embleem

De AB-204 deed dienst bij de MLD, 9 stuks , kenmerk 220 t/m 228; (220 kwam in 1962, de 228 in 1969).

Besteld voor met name gebruik in Nieuw Guinea kreeg de heli later andere taken. Gebruikt voor de helicopteropleiding, OSRD (opsporings- en reddingsdienst) en algemeen transport wordt in 1962 VSQ-7 squadron ingesteld op Valkenburg en uitgerust met de AB-204B, eerst (I)HUL-1, later werd dat (I)UH-1. In 1963 werden steeds twee toestellen toegewezen aan het marine detachement VSQ-1 in de Nederlandse Antillen op Hato voor diverse taken o.a. OSRD. In 1974 werd De Kooy een "all" helicopter veld en VSQ-7 werd daarnaar overgeplaatst. De kisten werden ook gebruikt op het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman.

Gebruikt voor utility, diverse taken met lier en onbewapend. De lier zat in eerste instantie in de romp en kon uitzwenken, later kwam een beter bruikbare lier bovenop de heli. Het onderstel kon worden voorzien van een aantal wielen voor manoeuvreren en kon op het vliegkamp worden vervangen door een drijveronderstel, maar dat werd slechts weinig toegepast. Er waren wat problemen met de rotorbladen en brandstof "computers". Heli was veelzijdig en werd voor allerlei hand- en spandiensten ingezet, maar in principe waren ze alleen bij daglicht inzetbaar.

De kist 228 was oorspronkelijk een civiele kist (I-MUNI) en kwam per 31/7/1969 in dienst als aanvulling.

Het type werd uit dienst genomen periode 1976-1977. Vanaf 1977 werden ze vervangen door de Westland Lynx. Een aantal toestellen zijn in mei 1978 verkocht aan Sky Controls Inc., Sun Valley, Californië USA. Sommige zwerven nog rond in Nederland is musea of restauraties.


agustabell-ab204-draw-mdv

Enige speciale details van de Nederlandse versie, met de later buiten op gemonteerde lier. Ook de motoruitlaat zit rechts!
Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

augusta-ab204-drawt

Tekening met MLD motorkap met uitlaat aan rechterzijde, collectie M. de Vreeze

 

 

agusta ab204 lvk 1 goth auth

Foto: Dhr.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 2 pieters auth

Foto: dhr.  Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

augusta ab204 lvk 3 goth auth

Foto: dhr.  F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
220 3010 08/06/1962 27/09/1977 ook naar Biak; naar Zweden maar bewaard, nu in traditiekamer de Kooy
221 3012 09/08/1962 29/09/1977 ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie voor Aviodrome
222 3014 20/09/1962 17/03/1978 ook op Hato gevlogen
223 3016 16/10/1962 04/05/1964
224 3024 16/10/1962 04/05/1964 ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna
225 3023 14/12/1962 01/04/1969 ook op Hato gevlogen; nu in MLM Soesterberg
226 3023 18/03/1963 23/12/1977
227 3032 25/05/1963 23/09/1977 zie opmerking
228 3017 31/07/1969 24/02/1978 Later aangeschaft als aanvulling; Was tot dan een civiele kist met registratie I-MUNI; nu bewaard Osterlens Flygmuseum Zweden.

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70

OPMERKING: in het Aviodrome staat sinds zomer 2017 (tijdelijk) de uitgeleende "227" i.p.v de "221"

.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)