Cat 4. MLD
De AB-204 deed dienst bij de MLD, 9 stuks , kenmerk 220 t/m 228; (220 kwam in 1962, de 228 in 1969).
Besteld voor met name gebruik in Nieuw Guinea kreeg de heli later andere taken. Gebruikt voor de helicopteropleiding, OSRD (opsporings- en reddingsdienst) en algemeen transport wordt in 1962 VSQ-7 squadron ingesteld op Valkenburg en uitgerust met de AB-204B, eerst (I)HUL-1, later werd dat (I)UH-1. In 1963 werden steeds twee toestellen toegewezen aan het marine detachement VSQ-1 in de Nederlandse Antillen op Hato voor diverse taken o.a. OSRD. In 1974 werd De Kooy een "all" helicopter veld en VSQ-7 werd daarnaar overgeplaatst. De kisten werden ook gebruikt op het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman.
Gebruikt voor utility, diverse taken met lier en onbewapend. De lier zat in eerste instantie in de romp en kon uitzwenken, later kwam een beter bruikbare lier bovenop de heli. Het onderstel kon worden voorzien van een aantal wielen voor manoeuvreren en kon op het vliegkamp worden vervangen door een drijveronderstel, maar dat werd slechts weinig toegepast. Er waren wat problemen met de rotorbladen en brandstof "computers". Heli was veelzijdig en werd voor allerlei hand- en spandiensten ingezet, maar in principe waren ze alleen bij daglicht inzetbaar.
De kist 228 was oorspronkelijk een civiele kist (I-MUNI) en kwam per 31/7/1969 in dienst als aanvulling.
Het type werd uit dienst genomen periode 1976-1977. Vanaf 1977 werden ze vervangen door de Westland Lynx. Een aantal toestellen zijn in mei 1978 verkocht aan Sky Controls Inc., Sun Valley, Californië USA. Sommige zwerven nog rond in Nederland is musea of restauraties.
Enige speciale details van de Nederlandse versie, met de later buiten op gemonteerde lier. Ook de motoruitlaat zit rechts!
Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)
Tekening met MLD motorkap met uitlaat aan rechterzijde, collectie M. de Vreeze
Foto: Dhr.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructie-nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
220 | 3010 | 08/06/1962 | 27/09/1977 | ook naar Biak; naar Zweden maar bewaard, nu in traditiekamer de Kooy |
221 | 3012 | 09/08/1962 | 29/09/1977 | ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie voor Aviodrome |
222 | 3014 | 20/09/1962 | 17/03/1978 | ook op Hato gevlogen |
223 | 3016 | 16/10/1962 | 04/05/1964 | |
224 | 3024 | 16/10/1962 | 04/05/1964 | ook op Hato gevlogen; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna |
225 | 3023 | 14/12/1962 | 01/04/1969 | ook op Hato gevlogen; nu in MLM Soesterberg |
226 | 3023 | 18/03/1963 | 23/12/1977 | |
227 | 3032 | 25/05/1963 | 23/09/1977 | zie opmerking |
228 | 3017 | 31/07/1969 | 24/02/1978 | Later aangeschaft als aanvulling; Was tot dan een civiele kist met registratie I-MUNI; nu bewaard Osterlens Flygmuseum Zweden. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
OPMERKING: in het Aviodrome staat sinds zomer 2017 (tijdelijk) de uitgeleende "227" i.p.v de "221"
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)