Fabriek Agusta (Bell)
Vliegtuig (helicopter)
Type-aanduiding AB-412SP
Cat 3: -- totaal 3 stuks "tweety"

agusta-ab412-profile

      ALGEMENE TEKENING AB-412 

Informatie:

Amerikaanse helikopter van Bell, gebaseerd op de zeer bekende UH-1 Huey. De ontwikkeling van de Model 412 met sterkere motoren en vier rotorbladen begon in de zeventiger jaren met de eerste vlucht van de Bell 412 augustus 1979 en de bij Agusta in licentie gebouwde AB-412 januari 1981. Het wordt gevlogen met 2 piloten. 

AB-412SP ("special performance"):
Bemanning: 2 piloten, hoist operator, assistent
Max. snelheid: circa 250 km/u
Vliegbereik: 700 km ot 980 km met vergrootte tanks
Pratt and Whitney Canada PT6T-3B twin-pac met 2x1250 shp
Leeggewicht: 3000 kg
Max. startgewicht: 5400 kg
Rotor diameter: 14 m
Lengte: 12.92 m
Hoogte: 3.29 m (4.60 m met rotor)
Cabine grootte: 2,3 x 2,4 m voor 2 piloten en maximaal 11 passagiers

 


 

Literatuur
Luchtvaartwereld 1994/9 , 1996/11 Ned.maandblad . .

.

Websites
Walkaround over deze KLu helicopter op deze pagina

.

FOTO GALERIJ:
 

  • ab412-4-mdv-author
  • ab412-6-mdv-author
  • agusta-ab412-profile
  • agustabell-412-kluauthor
  • agustabell-412-mdv-author

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  KLu rozet

Een drietal Agusta Bell AB-412 helicopters werden door de KLu SAR vlucht 303 squadron gebruikt op Leeuwarden vanaf februari 1994 met een belangrijke SAR (Search and Rescue) taak. Het wordt gevlogen met 2 piloten en veelal een hoist operator en een assistent. Het duurde even voor ze ook 's nachts konden worden ingezet en na een jaar waren ze voorzien van een stabilisatiesysteem en de procedures verbeterd. Afhankelijk van de missie moesten interieur componenten worden aangepast en in/uitgebouwd. 

De AB-412 heeft een ski-onderstel met extra aangebrachte opblaasbare balgen met drijvers, die in noodgevallen moeten verhinderen dat de heli na een landing op zee zinkt. Er werden 2 typen skids gebruikt (hoog en laag). Verder is het toestel opvallend geel. Voor redding beschikt het over een lier en een zoeklicht. In de neus is een weerradar ondergebracht.

De helicopters ressorteerden sinds juli 2008 onder opgerichte "Defensie Helicopter Commando".De taken werden gewoon uitgevoerd.

Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten alle deze heli's af te gaan en de rescue taken over te dragen naar andere partijen. De medische patïentvervoerstaken voor de Waddeneilanden werden door ANWB helí's overgenomen. De KLu operaties stopten 1-1-2015 en de heli's werden verkocht aan Peru. 


agustabell-412-mdv-author

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

ab412-4-mdv-author

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

ab412-6-mdv-author

Brancard in de lier, de opblaasbalgen zitten halverwege de skids. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

agustabell-412-kluauthor

Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-01 25630 maart 1994 01-01-2015 juni 2015 naar Peru, in donkergrijs schema met SAR taak
R-02 25638 feb 1994 01-01-2015 juni 2015 naar Peru, in donkergrijs schema met SAR taak
R-03 25641 mei 1994 01-01-2015 mei 2015 naar Peru, in donkergrijs schema met SAR taak

  Bronnen o.a. [B32] KLu.reg , [W1] scramble web, [B41] Luchtv.Wereld 1994/1 en 1996/11 

.

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) : 

Een Agusta-Bell vliegt boven het water.

Blaasbalgen onder op de skids gemonteerd. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Een Agusta Bell in de vlucht.

Hier zitten de opblaasbalgen halverwege de skids. Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Een Agusta Bell vliegt boven de uiterwaarden.

Hoog water! Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)


 

Modelbouw Informatie AB-412

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Revell; **
Astrokit (resin+injection)
Italeri + Belcher bits set (conversion AB-212)
--

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms is nog wel enige ombouw van een model nodig. 

BOXART

  • astrokit-ab412-72
  • belcher-bits-conversie-48
  • italeri-ab212-48
  • italeri-ch146-72
  • revell-ab412-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) < K68> verkeersgeel
< K42> verkeersrood
< K68> verkeersgeel
< K42> verkeersrood
blauwe details SAR schema

Modelbouw suggesties:

** controleer bij de Italeri / Revell 1/72 doos de hoogte van de skids. Deze kan varieren, zie foto's. De Revell kit had decals voor de Nederlandse SAR .

De kleuren van de AB-412 zijn: "verkeersgeel" RAL 1023, "verkeersrood" RAL 3020 met details in blauw RAL 5017, wit RAL RAl 9016, oranje RAL 2009 en zwart RAL 9017. 

DF Helostuff heeft een 1/72 decal set DF11172 voor de KLu SAR en een detail set DF82372.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)