INFO Airspeed Oxford
- 1632
Fabriek | Airspeed |
Vliegtuig | Oxford |
Type-aanduiding | AS-10 |
Cat III, IV, VI -- totaal 33 stuks | mk.II, IV, V |
Informatie:
De Airspeed A.S.10 Oxford was een tweemotorig driezitstoestel, gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorigen-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het toestel, dat voor het eerst in 1937 vloog, was voorzien van twee Armstrong Siddeley Cheetah stermotoren. De eerste kisten kwamen bij de RAF in 1938 en het type deed dienst tot 1946. Het was een belangrijk vliegtuig voor de opleiding van de RAF Bomber Command bemanningen. Er waren diverse varianten. De Mk.I was voorzien van een Armstrong Whitworth rugkoepel om schutters voor de bommenwerpers te trainen, bij de Mk II was deze verwijderd. Het type werd ook gebruikt voor de navigatietraining. De Mk III had krachtiger motoren en de Mk V Wasp Junior motoren.
De Oxford werd ook wel ingezet voor enige andere taken en het werd wel de "Ox Box" genoemd. De Consul was een civiele versie. Er werden meer dan 8700 Oxfords gebouwd waarvan bijna 5000 stuks bij Airspeed.
Technische gegevens Oxford:
Armstrong Cheetah 370 pk motoren (Mk V Wasp Junior motoren van 450 pk);
Spanwijdte: 16,25 m
Lengte: 10,52 m
Leeggewicht: 2440 kg
Maximum startgewicht: 3450 kg
Vliegbereik: circa 900 km
Maximum snelheid: circa 300 km/u (tot 375 km/u met Wasp Junior 450 pk motoren)
Bemanning: 1 + 1 leerling; en max 2 passagiers
Literatuur: | ||||
KLu Vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | De Alk Alkmaar | 1987 | |
Modelbouw in Plastic MIP 1972-4 | IPMS Nederland | 1972 | ||
Piloot en Vliegtuig | Nederlands maandblad | - | 2009/11 | - |
Airspeed Oxford (Nederlands gebruik) | G. Mulder | Afd. Luchtvaartkennis | 1994-1 |
.
Websites:
|
IPMS NL Oxford walk around |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/KLu Airspeed Oxford
- 2191
Cat 3. LsK/KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
28 stuks (1946-1952)
Reeds in de Tweede Wereldoorlog had no.1316 "Dutch" flight in Engeland enkele Oxford trainers (zie cat.6).
De LuchtstrijdKrachten (LSK) kreeg na de oorlog 28 stuks van type Oxford Mk 1 in het kader van Target One overeenkomst in periode 1947 t/m 1948. Kenmerken LSK: C1 - C28
Ze werden aanvankelijk gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding op Twente. (Ook de KLM die weer in opbouw was maakte gebruik van deze opleiding voor hun vliegers). Werden later toestellen ook bij de basis vluchten ingedeeld. In gebruik tot 1952.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Waarschijnlijk op Twenthe 1947. Foto: Collectie dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: Collectie dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens LsK / KLu (Oxford Mk. I): | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum overdracht LSK |
Datum uit dienst | RAF regi. |
Opmerkingen |
C-1 | 176 | mei 1946 | 25-03-1948 | X6784 | aan RAF afgeleverd feb 1942 door Airspeed; mei 1946 naar LSK; gesloopt al in 1948 |
C-2 | 4389 | mei 1946 | 15-08-1952 | RR348 | aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-3 | 3688 | mei 1946 | 15-08-1952 | NM520 | aan RAF afgeleverd feb 1944 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-4 | 638 | 1946 | 29-07-1952 | HM610 | aan RAF afgeleverd aug 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-4 "18-4" |
C-5 | 1946 | 15-08-1952 | MP428 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; gesloopt 1952 | |
C-6 | 728 | 1946 | 25-07-1951 | HM735 | aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-5 |
C-7 | 1946 | 15-08-1952 | MP422 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; naar LSK juni 1945; gesloopt 1952 | |
C-8 | 388 [ 4398 ] | mei 1946 | 15-08-1952 | RR347 | aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; verkocht LSK mei 1946; gesloopt 1952 |
C-9 | 937 | juli 1946 | 1948 | HN131 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; LSK juli 1946; Afgeschreven 29-06-1948 fataal ongeval bij Oldenzaal |
C-10 | 595 | 1946 | 29-09-1950 |
P8910 | aan RAF afgeleverd juni 1940 door Airspeed; januari 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK |
C-11 | 157 | 1946 | 15-08-1952 |
X6765 | aan RAF afgeleverd begin 1942 door Airspeed; juni 1945 via BOAC naar KLM, toen LSK |
C-12 | 1946 | 16-08-1952 |
V3907 | aan RAF afgeleverd mei 1941 door Std.Motors; jan 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK |
|
C-13 | 967 | 1946 | 15-08-1952 |
HN172 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; juni 1945 via BOAC aan KLM, toen LSK |
C-14 | 975 | juli 1946 | 15-08-1952 | HN182 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; juli 1946 naar LSK; gesloopt 1952 |
C-15 | aug 1947 | 01-11-1950 |
DF257 | aan RAF afgeleverd februari 1942 door Std.Motors; juni 1946 naar LSK; buiten dienst gesteld 1950 | |
C-16 | juli 1947 | 15-08-1952 |
DF41Q | aan RAF afgeleverd mei 1942 door Std.Motors; okt 1946 naar LSK; | |
C-17 | juli 1947 | 01-11-1950 |
DF479 | aan RAF afgeleverd juli 1942 door Std.Motors; |
|
C-18 | 1684 | juli 1947 | 15-08-1952 | BF951 | aan RAF afgeleverd jan 1942 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-19 | juli 1947 | 15-08-1952 | HN691 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Airspeed; gesloopt 1952 | |
C-20 | 2944 | aug 1946 | 15-08-1952 | HN771 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952 |
C-21 | 2982 | aug 1947 | 15-08-1952 | HN 826 | aan RAF afgeleverd mei 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952 |
C-22 | 7147 | juli 1947 | 01-11-1950 |
HM754 | aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 |
C-23 | 776 | juli 1947 | 15-08-1952 | HM798 | aan RAF afgeleverd nov 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 |
C-24 | ? |
29-09-1950 | MP461 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Std.Motors; LSK, gesloopt 1950 | |
C-25 | 1073 | okt 1947 | 01-11-1950 | LW819 | aan RAF afgeleverd juni 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950 |
C-26 | 1106 | aug 1947 | 15-08-1950 | LW864 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950 |
C-27 | 416 | aug 1947 |
15-08-1950 | P1894 | aan RAF afgeleverd eind 1939 door Airspeed; naar LSK aug 1946, gesloopt 1950 |
C-28 | 2719 | sept 1947 | 15-08-1950 | R6269 | aan RAF afgeleverd juni 1940 door DeHavilland; naar LSK sept 1946, gesloopt 19520 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [B18] KLu.Vliegt., [B40] PilootVl. 2009-11 , [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/KLu Airspeed Oxford (foto bijlage)
- 1301
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Is dit een kist gebruikt in Engeland door Dutch Com.Flight ? . Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (via insluitlink beschikbaar gesteld door NIMH)
Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)
Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)
4. MLD: Airspeed Oxford
- 1731
Cat 4. MLD (Marine Luchtvaart Dienst)
5 stuks (18-1 t/m 18-5 of 1-1 t/m 1-5 en R-1 t/m R-5, A-1 t/m A-5)
In 1947 vanuit Engeland naar MLD kwamen drie tweedehands Oxfords Mk.I (later aangevuld met twee LSK toestellen: C-4 en C-6).
De toestellen werden gestationeerd op het Marinevliegkamp Valkenburg voor diverse taken zoals opleiding en fotovluchten. Ze waren al snel verouderd en vervangen door de Beech Navigator.
Registratiegegevens MLD: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | RAF.regi |
Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit operationele dienst |
Opmerkingen |
A-1 | R-1 , 18-1 |
PH144 | |
15-10-1947 | 26-11-1952 | Ongeval op baan 26-11-1952. Formeel afgevoerd juni 1953 |
A-2 | R-2 , 18-2 |
PH184 | |
15-10-1947 | 17-09-1953 | Formeel afgevoerd feb 1954 |
A-3 | R-3 , 18-3 |
PH308 | |
15-10-1947 | 28-07-1953 | Formeel afgevoerd maart 1954 |
zie opm. | R-4 | HM610 | 03-04-1951 | 29-07-1952 | Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex C-4. Formeel afgevoerd okt 1952 |
|
zie opm. | R-5 | HM735 | 19-03-1951 | 29-07-1952 | Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex-C-6. Formeel afgevoerd okt 1952 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1972-4, [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
6. Ops RAF: Airspeed Oxford
- 1624
Cat 6. Ops RAF / Engeland
Later vlogen er diverse Oxfords als lichte transport- en communicatievliegtuig bij Dutch no.320 squadron gedurende het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog.
Registratiegegevens Dutch no.320 squadron (Engeland) Oxford : | |||||
RAF-Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
R6085 | 29-12-1943 | 15-02-1944 | Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en afgeschreven |
||
LX614 | 09-02-1944 | 30-10-1944 | Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en 12-11-1944 afgeschreven |
||
AP479 | 06-10-1944 | 20-08-1946 | Oxford mk.2 gebouwd door Percival, RAF kenmerken |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [O3] NIMH.web , [B5] Luchtv.kennis 1994-4
Sleutelkisten en onderdelen waarschijnlijk ook van RAF kisten HK826, HK771, HF91, HM620 , P8910
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Airspeed Oxford
- 1791
Modelbouw Informatie Airspeed Oxford
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Admiral/ AZ model (diverse kits)
Pavla
Jays-Models / Tasman
Frog/ Tri-ang/ NOVO/ AirLines
|
Special Hobby
Contrail
Sanger (vacu)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms is ombouw nodig.
BOXART
..
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K12> Extra dark sea grey | < K12> Extra dark sea grey | MLD schema (voormalig RAF coastal command schema; volgens RAF specificatie zou de onderzijde wit of azure blue moeten zijn maar dit is niet toegepast) | ||
(b) | < K80> Dark green
< K120> Dark earth |
< K60> yellow (onderzijde) | "RAF schema" volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A |
||
(c) | < K60> Identification yellow | < K60> Identification yellow | overall, gehele kist |
----
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
Tasman heeft in 1997 op 1/72 kits uitgebracht voor een mk.V en mk.II. Deze kits zijn short-run en bevatten zo'n 40 tot 50 plastic- en witmetaal- onderdelen met vacu glaswerk. De props, onderstel en motoren zijn zacht witmetaal. Er zit een mooie tekening bij de kit met details maar de bouwbeschrijving is in tekst i.p.v met tekeningen. (Jays Models is idenmtiek). Gebruik een fijn zaagje om de onderdelen los van de gietbomen te halen. Het interieur moet je deels zelf maken zoals een vloertje van plasticplaat. Er is ook wel wat plamuur nodig bij de bouw van deze short-run kit. Let erop dat de vleugel een v-stelling heeft van zo'n 4 graden. Verder moet je zelf de deurtjes maken. Het glaswerk is een "uitdaging" netjes in het model te krijgen. Uiteindelijk krijg je een Oxford die ook wel de juiste maten heeft. Ondertussen zijn er betere 1/72 kits uitgebracht zoals van AZ / Admiral.
----
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Volgens RAF voorschrift AMO A.864/44 - A.P.2656A [Ref B45]
en nog meer...
Oude IPMS tekening:
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)