723
Fabriek Airspeed
Vliegtuig Oxford
Type-aanduiding AS-10
Cat III, IV, VI -- totaal 33 stuks mk.II, IV, V

airspeed-oxford-profile

 

Informatie:

De Airspeed A.S.10 Oxford was een tweemotorig driezitstoestel, gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorigen-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het toestel, dat voor het eerst in 1937 vloog, was voorzien van twee Armstrong Siddeley Cheetah stermotoren. De eerste kisten kwamen bij de RAF in 1938 en het type deed dienst tot 1946. Het was een belangrijk vliegtuig voor de opleiding van de RAF Bomber Command bemanningen. Er waren diverse varianten. De Mk.I was voorzien van een Armstrong Whitworth rugkoepel om schutters voor de bommenwerpers te trainen, bij de Mk II was deze verwijderd. Het type werd ook gebruikt voor de navigatietraining. De Mk III had krachtiger motoren en de Mk V Wasp Junior motoren.

De Oxford werd ook wel ingezet voor enige andere taken en het werd wel de "Ox Box" genoemd. De Consul was een civiele versie. Er werden meer dan 8700 Oxfords gebouwd waarvan bijna 5000 stuks bij Airspeed.

Technische gegevens Oxford:
Armstrong Cheetah 370 pk motoren (Mk V Wasp Junior motoren van 450 pk);
Spanwijdte: 16,25 m
Lengte: 10,52 m
Leeggewicht: 2440 kg
Maximum startgewicht: 3450 kg
Vliegbereik: circa 900 km
Maximum snelheid: circa 300 km/u   (tot 375 km/u met Wasp Junior 450 pk motoren)
Bemanning: 1 + 1 leerling; en max 2 passagiers


 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma De Alk Alkmaar 1987  
Modelbouw in Plastic MIP 1972-4   IPMS Nederland   1972
Piloot en Vliegtuig Nederlands maandblad - 2009/11 -
Airspeed Oxford (Nederlands gebruik) G. Mulder Afd. Luchtvaartkennis 1994-1  

.

Websites:
IPMS NL  Oxford walk around

FOTO GALERIJ:

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze