Cat 3. LsK/KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

28 stuks (1946-1952)
Reeds in de Tweede Wereldoorlog had no.1316 "Dutch" flight in Engeland enkele Oxford trainers (zie cat.6).

De LuchtstrijdKrachten (LSK) kreeg na de oorlog 28 stuks van type Oxford Mk 1 in het kader van Target One overeenkomst in periode 1947 t/m 1948. Kenmerken LSK: C1 - C28

Ze werden aanvankelijk gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding op Twente. (Ook de KLM die weer in opbouw was maakte gebruik van deze opleiding voor hun vliegers). Werden later toestellen ook bij de basis vluchten ingedeeld. In gebruik tot 1952.


airspeed-oxford-2-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
                                                               

airspeed-oxford-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

airspeed oxford lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 5 goth auth

Waarschijnlijk op Twenthe 1947. Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 3 goth auth

Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

  

Registratiegegevens LsK / KLu (Oxford Mk. I):
Registratie Constructienr. Datum overdracht LSK
Datum uit dienst RAF regi.
Opmerkingen
C-1 176 mei 1946 25-03-1948 X6784 aan RAF afgeleverd feb 1942 door Airspeed; mei 1946 naar LSK; gesloopt al in 1948
C-2 4389 mei 1946 15-08-1952 RR348 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; gesloopt 1952
C-3 3688 mei 1946 15-08-1952 NM520 aan RAF afgeleverd feb 1944 door Airspeed; gesloopt 1952
C-4 638 1946 29-07-1952 HM610 aan RAF afgeleverd aug 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-4 "18-4"
C-5 1946 15-08-1952 MP428 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; gesloopt 1952
C-6 728 1946 25-07-1951 HM735 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-5
C-7 1946 15-08-1952 MP422 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; naar LSK juni 1945; gesloopt 1952
C-8 388 [ 4398 ] mei 1946 15-08-1952 RR347 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; verkocht LSK mei 1946; gesloopt 1952
C-9 937 juli 1946 1948 HN131 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; LSK juli 1946; Afgeschreven 29-06-1948 fataal ongeval bij Oldenzaal
C-10 595 1946 29-09-1950
P8910 aan RAF afgeleverd juni 1940 door Airspeed;  januari 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-11 157 1946 15-08-1952
X6765 aan RAF afgeleverd begin 1942 door Airspeed; juni 1945 via BOAC naar KLM, toen LSK
C-12 1946 16-08-1952
V3907 aan RAF afgeleverd mei 1941 door Std.Motors; jan 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-13 967 1946 15-08-1952
HN172 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; juni 1945 via BOAC aan KLM, toen LSK 
C-14 975 juli 1946 15-08-1952 HN182 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; juli 1946 naar LSK; gesloopt 1952
C-15 aug 1947 01-11-1950
DF257 aan RAF afgeleverd februari 1942 door Std.Motors; juni 1946 naar LSK; buiten dienst gesteld 1950
C-16 juli 1947 15-08-1952
DF41Q aan RAF afgeleverd mei 1942 door Std.Motors; okt 1946 naar LSK; 
C-17 juli 1947 01-11-1950
DF479 aan RAF afgeleverd juli 1942 door Std.Motors;
C-18 1684 juli 1947 15-08-1952 BF951 aan RAF afgeleverd jan 1942 door Airspeed; gesloopt 1952
C-19 juli 1947 15-08-1952 HN691 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Airspeed; gesloopt 1952
C-20 2944 aug 194 15-08-1952 HN771 aan RAF afgeleverd april 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952
C-21 2982 aug 1947 15-08-1952 HN 826 aan RAF afgeleverd mei 1943 door Airspeed;  LSK, gesloopt 1952
C-22 7147 juli 1947 01-11-1950
HM754 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 
C-23 776 juli 1947 15-08-1952 HM798 aan RAF afgeleverd nov 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952
C-24 ?
29-09-1950 MP461 aan RAF afgeleverd april 1943 door Std.Motors; LSK, gesloopt 1950
C-25 1073 okt 1947 01-11-1950 LW819 aan RAF afgeleverd juni 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-26 1106 aug 1947 15-08-1950 LW864 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-27 416 aug 1947
15-08-1950 P1894 aan RAF afgeleverd eind 1939 door Airspeed; naar LSK aug 1946, gesloopt 1950
C-28 2719 sept 1947 15-08-1950 R6269 aan RAF afgeleverd juni 1940 door DeHavilland; naar LSK sept 1946, gesloopt 19520

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [B18] KLu.Vliegt., [B40] PilootVl. 2009-11 , [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)