Cat 3. LsK/KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
28 stuks (1946-1952)
Reeds in de Tweede Wereldoorlog had no.1316 "Dutch" flight in Engeland enkele Oxford trainers (zie cat.6).
De LuchtstrijdKrachten (LSK) kreeg na de oorlog 28 stuks van type Oxford Mk 1 in het kader van Target One overeenkomst in periode 1947 t/m 1948. Kenmerken LSK: C1 - C28
Ze werden aanvankelijk gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding op Twente. (Ook de KLM die weer in opbouw was maakte gebruik van deze opleiding voor hun vliegers). Werden later toestellen ook bij de basis vluchten ingedeeld. In gebruik tot 1952.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Waarschijnlijk op Twenthe 1947. Foto: Collectie dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: Collectie dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens LsK / KLu (Oxford Mk. I): | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum overdracht LSK |
Datum uit dienst | RAF regi. |
Opmerkingen |
C-1 | 176 | mei 1946 | 25-03-1948 | X6784 | aan RAF afgeleverd feb 1942 door Airspeed; mei 1946 naar LSK; gesloopt al in 1948 |
C-2 | 4389 | mei 1946 | 15-08-1952 | RR348 | aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-3 | 3688 | mei 1946 | 15-08-1952 | NM520 | aan RAF afgeleverd feb 1944 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-4 | 638 | 1946 | 29-07-1952 | HM610 | aan RAF afgeleverd aug 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-4 "18-4" |
C-5 | 1946 | 15-08-1952 | MP428 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; gesloopt 1952 | |
C-6 | 728 | 1946 | 25-07-1951 | HM735 | aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-5 |
C-7 | 1946 | 15-08-1952 | MP422 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; naar LSK juni 1945; gesloopt 1952 | |
C-8 | 388 [ 4398 ] | mei 1946 | 15-08-1952 | RR347 | aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; verkocht LSK mei 1946; gesloopt 1952 |
C-9 | 937 | juli 1946 | 1948 | HN131 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; LSK juli 1946; Afgeschreven 29-06-1948 fataal ongeval bij Oldenzaal |
C-10 | 595 | 1946 | 29-09-1950 |
P8910 | aan RAF afgeleverd juni 1940 door Airspeed; januari 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK |
C-11 | 157 | 1946 | 15-08-1952 |
X6765 | aan RAF afgeleverd begin 1942 door Airspeed; juni 1945 via BOAC naar KLM, toen LSK |
C-12 | 1946 | 16-08-1952 |
V3907 | aan RAF afgeleverd mei 1941 door Std.Motors; jan 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK |
|
C-13 | 967 | 1946 | 15-08-1952 |
HN172 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; juni 1945 via BOAC aan KLM, toen LSK |
C-14 | 975 | juli 1946 | 15-08-1952 | HN182 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; juli 1946 naar LSK; gesloopt 1952 |
C-15 | aug 1947 | 01-11-1950 |
DF257 | aan RAF afgeleverd februari 1942 door Std.Motors; juni 1946 naar LSK; buiten dienst gesteld 1950 | |
C-16 | juli 1947 | 15-08-1952 |
DF41Q | aan RAF afgeleverd mei 1942 door Std.Motors; okt 1946 naar LSK; | |
C-17 | juli 1947 | 01-11-1950 |
DF479 | aan RAF afgeleverd juli 1942 door Std.Motors; |
|
C-18 | 1684 | juli 1947 | 15-08-1952 | BF951 | aan RAF afgeleverd jan 1942 door Airspeed; gesloopt 1952 |
C-19 | juli 1947 | 15-08-1952 | HN691 | aan RAF afgeleverd maart 1943 door Airspeed; gesloopt 1952 | |
C-20 | 2944 | aug 1946 | 15-08-1952 | HN771 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952 |
C-21 | 2982 | aug 1947 | 15-08-1952 | HN 826 | aan RAF afgeleverd mei 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952 |
C-22 | 7147 | juli 1947 | 01-11-1950 |
HM754 | aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 |
C-23 | 776 | juli 1947 | 15-08-1952 | HM798 | aan RAF afgeleverd nov 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 |
C-24 | ? |
29-09-1950 | MP461 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Std.Motors; LSK, gesloopt 1950 | |
C-25 | 1073 | okt 1947 | 01-11-1950 | LW819 | aan RAF afgeleverd juni 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950 |
C-26 | 1106 | aug 1947 | 15-08-1950 | LW864 | aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950 |
C-27 | 416 | aug 1947 |
15-08-1950 | P1894 | aan RAF afgeleverd eind 1939 door Airspeed; naar LSK aug 1946, gesloopt 1950 |
C-28 | 2719 | sept 1947 | 15-08-1950 | R6269 | aan RAF afgeleverd juni 1940 door DeHavilland; naar LSK sept 1946, gesloopt 19520 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [B18] KLu.Vliegt., [B40] PilootVl. 2009-11 , [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)