IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Airspeed Oxford

  • INFO Airspeed Oxford
  • 3. LSK/KLu Airspeed Oxford
  • 3. LSK/KLu Airspeed Oxford (foto bijlage)
  • 4. MLD: Airspeed Oxford
  • 4. MLD: Airspeed Oxford (foto bijlage)
  • 6. Ops RAF: Airspeed Oxford
  • Modelbouw Airspeed Oxford

google translate

INFO Airspeed Oxford

Laatste update: 22 oktober 2018
1343
Fabriek Airspeed
Vliegtuig Oxford
Type-aanduiding AS-10
Cat III, IV, VI -- totaal 33 stuks mk.II, IV, V

airspeed-oxford-profile

 

Informatie:

De Airspeed A.S.10 Oxford was een tweemotorig driezitstoestel, gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorigen-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het toestel, dat voor het eerst in 1937 vloog, was voorzien van twee Armstrong Siddeley Cheetah stermotoren. De eerste kisten kwamen bij de RAF in 1938 en het type deed dienst tot 1946. Het was een belangrijk vliegtuig voor de opleiding van de RAF Bomber Command bemanningen. Er waren diverse varianten. De Mk.I was voorzien van een Armstrong Whitworth rugkoepel om schutters voor de bommenwerpers te trainen, bij de Mk II was deze verwijderd. Het type werd ook gebruikt voor de navigatietraining. De Mk III had krachtiger motoren en de Mk V Wasp Junior motoren.

De Oxford werd ook wel ingezet voor enige andere taken en het werd wel de "Ox Box" genoemd. De Consul was een civiele versie. Er werden meer dan 8700 Oxfords gebouwd waarvan bijna 5000 stuks bij Airspeed.

Technische gegevens Oxford:
Armstrong Cheetah 370 pk motoren (Mk V Wasp Junior motoren van 450 pk);
Spanwijdte: 16,25 m
Lengte: 10,52 m
Leeggewicht: 2440 kg
Maximum startgewicht: 3450 kg
Vliegbereik: circa 900 km
Maximum snelheid: circa 300 km/u   (tot 375 km/u met Wasp Junior 450 pk motoren)
Bemanning: 1 + 1 leerling; en max 2 passagiers


 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma De Alk Alkmaar 1987  
Modelbouw in Plastic MIP 1972-4   IPMS Nederland   1972
Piloot en Vliegtuig Nederlands maandblad - 2009/11 -
Airspeed Oxford (Nederlands gebruik) G. Mulder Afd. Luchtvaartkennis 1994-1  

.

Websites:
IPMS NL  Oxford walk around
Fleet Air Arm Archive

FOTO GALERIJ:

  • airspeed-oxford-2-mindef-archive
  • airspeed-oxford-lvk-1
  • airspeed-oxford-lvk-2
  • airspeed-oxford-lvk-3-goth-auth
  • airspeed-oxford-lvk-5-goth-auth
  • airspeed-oxford-mindef-archive
  • airspeed-oxford-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSK/KLu Airspeed Oxford

Laatste update: 11 maart 2018
1737

Cat 3. LsK/KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

28 stuks (1946-1952)
Reeds in de Tweede Wereldoorlog had no.1316 "Dutch" flight in Engeland enkele Oxford trainers (zie cat.6).

De LuchtstrijdKrachten (LSK) kreeg na de oorlog 28 stuks van type Oxford Mk 1 in het kader van Target One overeenkomst in periode 1947 t/m 1948. Kenmerken LSK: C1 - C28

Ze werden aanvankelijk gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding op Twente. (Ook de KLM die weer in opbouw was maakte gebruik van deze opleiding voor hun vliegers). Werden later toestellen ook bij de basis vluchten ingedeeld. In gebruik tot 1952.


airspeed-oxford-2-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
                                                               

airspeed-oxford-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

airspeed oxford lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 5 goth auth

Waarschijnlijk op Twenthe 1947. Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 3 goth auth

Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

  

Registratiegegevens LsK / KLu (Oxford Mk. I):
Registratie Constructienr. Datum overdracht LSK
Datum uit dienst RAF regi.
Opmerkingen
C-1 176 mei 1946 25-03-1948 X6784 aan RAF afgeleverd feb 1942 door Airspeed; mei 1946 naar LSK; gesloopt al in 1948
C-2 4389 mei 1946 15-08-1952 RR348 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; gesloopt 1952
C-3 3688 mei 1946 15-08-1952 NM520 aan RAF afgeleverd feb 1944 door Airspeed; gesloopt 1952
C-4 638 1946 29-07-1952 HM610 aan RAF afgeleverd aug 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-4 "18-4"
C-5 1946 15-08-1952 MP428 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; gesloopt 1952
C-6 728 1946 25-07-1951 HM735 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-5
C-7 1946 15-08-1952 MP422 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; naar LSK juni 1945; gesloopt 1952
C-8 388 [ 4398 ] mei 1946 15-08-1952 RR347 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; verkocht LSK mei 1946; gesloopt 1952
C-9 937 juli 1946 1948 HN131 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; LSK juli 1946; Afgeschreven 29-06-1948 fataal ongeval bij Oldenzaal
C-10 595 1946 29-09-1950
P8910 aan RAF afgeleverd juni 1940 door Airspeed;  januari 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-11 157 1946 15-08-1952
X6765 aan RAF afgeleverd begin 1942 door Airspeed; juni 1945 via BOAC naar KLM, toen LSK
C-12 1946 16-08-1952
V3907 aan RAF afgeleverd mei 1941 door Std.Motors; jan 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-13 967 1946 15-08-1952
HN172 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; juni 1945 via BOAC aan KLM, toen LSK 
C-14 975 juli 1946 15-08-1952 HN182 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; juli 1946 naar LSK; gesloopt 1952
C-15 aug 1947 01-11-1950
DF257 aan RAF afgeleverd februari 1942 door Std.Motors; juni 1946 naar LSK; buiten dienst gesteld 1950
C-16 juli 1947 15-08-1952
DF41Q aan RAF afgeleverd mei 1942 door Std.Motors; okt 1946 naar LSK; 
C-17 juli 1947 01-11-1950
DF479 aan RAF afgeleverd juli 1942 door Std.Motors;
C-18 1684 juli 1947 15-08-1952 BF951 aan RAF afgeleverd jan 1942 door Airspeed; gesloopt 1952
C-19 juli 1947 15-08-1952 HN691 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Airspeed; gesloopt 1952
C-20 2944 aug 1946  15-08-1952 HN771 aan RAF afgeleverd april 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952
C-21 2982 aug 1947 15-08-1952 HN 826 aan RAF afgeleverd mei 1943 door Airspeed;  LSK, gesloopt 1952
C-22 7147 juli 1947 01-11-1950
HM754 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 
C-23 776 juli 1947 15-08-1952 HM798 aan RAF afgeleverd nov 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952
C-24 ?
29-09-1950 MP461 aan RAF afgeleverd april 1943 door Std.Motors; LSK, gesloopt 1950
C-25 1073 okt 1947 01-11-1950 LW819 aan RAF afgeleverd juni 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-26 1106 aug 1947 15-08-1950 LW864 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-27 416 aug 1947
15-08-1950 P1894 aan RAF afgeleverd eind 1939 door Airspeed; naar LSK aug 1946, gesloopt 1950
C-28 2719 sept 1947 15-08-1950 R6269 aan RAF afgeleverd juni 1940 door DeHavilland; naar LSK sept 1946, gesloopt 19520

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [B18] KLu.Vliegt., [B40] PilootVl. 2009-11 , [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

3. LSK/KLu Airspeed Oxford (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
999

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Airspeed AS10 Oxford, lesvliegtuig voor vliegers bestemd voor meermotorige bommenwerpers

Is dit een kist gebruikt in Engeland door Dutch Com.Flight ? . Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (via insluitlink beschikbaar gesteld door NIMH)

Airspeed AS-10 Oxford.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Airspeed AS-10 Oxford in onderhoud.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

4. MLD: Airspeed Oxford

Laatste update: 10 maart 2018
1393

Cat 4. MLD (Marine Luchtvaart Dienst)

5 stuks (18-1 t/m 18-5 of 1-1 t/m 1-5 en R-1 t/m R-5, A-1 t/m A-5)

In 1947 vanuit Engeland naar MLD kwamen drie tweedehands Oxfords Mk.I (later aangevuld met twee LSK toestellen: C-4 en C-6).

De toestellen werden gestationeerd op het Marinevliegkamp Valkenburg voor diverse taken zoals opleiding en fotovluchten. Ze waren al snel verouderd en vervangen door de Beech Navigator.


 

Registratiegegevens MLD:
Registratie Tweede Registratie RAF.regi
Constructienr. Datum in dienst Datum uit operationele dienst
Opmerkingen
A-1 R-1 , 18-1
PH144  
15-10-1947 26-11-1952 Ongeval op baan 26-11-1952. Formeel afgevoerd juni 1953
A-2 R-2 , 18-2
PH184  
15-10-1947 17-09-1953 Formeel afgevoerd feb 1954
A-3 R-3 , 18-3 
PH308  
15-10-1947 28-07-1953 Formeel afgevoerd maart 1954
zie opm. R-4 HM610 03-04-1951 29-07-1952 Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex C-4. Formeel afgevoerd okt 1952
zie opm. R-5 HM735 19-03-1951 29-07-1952 Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex-C-6. Formeel afgevoerd okt 1952

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1972-4, [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD: Airspeed Oxford (foto bijlage)

Laatste update: 07 september 2020
1130


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Airspeed Trainer voor voortgezet vliegopleiding, type, mark1 (1947-1953)

MLD kist, een Oxford mk1 ?  Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

6. Ops RAF: Airspeed Oxford

Laatste update: 10 maart 2018
1329

Cat 6.  Ops RAF / Engeland

nedvlag

Later vlogen er diverse Oxfords als lichte transport- en communicatievliegtuig bij Dutch no.320 squadron gedurende het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog.


 

 

Registratiegegevens Dutch no.320 squadron (Engeland) Oxford :
RAF-Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R6085 29-12-1943 15-02-1944  Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en afgeschreven
LX614 09-02-1944 30-10-1944  Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en 12-11-1944 afgeschreven
AP479 06-10-1944 20-08-1946  Oxford mk.2 gebouwd door Percival, RAF kenmerken

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [O3] NIMH.web , [B5] Luchtv.kennis 1994-4

Sleutelkisten en onderdelen waarschijnlijk ook van RAF kisten HK826, HK771, HF91, HM620 , P8910

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Airspeed Oxford

Laatste update: 12 juni 2022
1401

nedvlag

Modelbouw Informatie Airspeed Oxford

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Admiral/ AZ model (diverse kits)
Pavla
Tasman
Frog/ Tri-ang/ NOVO/ AirLines
Special Hobby
Contrail
Sanger (vacu)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms is ombouw nodig. 

BOXART

  • admiral-az-oxford-72
  • airlines-frog-oxford-72
  • azmodel-oxford-72
  • frog-oxford-72
  • novo-frog-oxford-72
  • pavla-oxford-72
  • sanger-oxford-48
  • specialhobby-oxford-48
  • tasman-oxford-72
  • triang-frog-oxford-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K12> Extra dark sea grey < K12> Extra dark sea grey   MLD schema (voormalig RAF coastal command schema; volgens RAF specificatie zou de onderzijde wit of azure blue moeten zijn maar dit is niet toegepast)
(b) < K80> Dark green

< K120> Dark earth

< K60> yellow (onderzijde) "RAF schema" volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A
(c)   < K60> Identification yellow < K60> Identification yellow   overall, gehele kist

 

 ----

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

Tasman heeft in 1997 op 1/72 kits uitgebracht voor een mk.V en mk.II. Deze kits zijn short-run en bevatten zo'n 40 tot 50 plastic- en witmetaal- onderdelen met vacu glaswerk. De props, onderstel en motoren zijn zacht witmetaal. Er zit een mooie tekening bij de kit met details maar de bouwbeschrijving is in tekst i.p.v met tekeningen. Gebruik een fijn zaagje om de onderdelen los van de gietbomen te halen. Het interieur moet je deels zelf maken zoals een vloertje van plasticplaat. Er is ook wel wat plamuur nodig  bij de bouw van deze short-run kit. Let erop dat de vleugel een v-stelling heeft van zo'n 4 graden. Verder moet je zelf de deurtjes maken. Het glaswerk is een "uitdaging" netjes in het model te krijgen. Uiteindelijk krijg je een Oxford die ook wel de juiste maten heeft.  Ondertussen zijn er betere 1/72 kits uitgebracht zoals van AZ / Admiral.

 ----

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Airspeed AS10 Oxford KLU 1

Volgens RAF voorschrift AMO A.864/44 - A.P.2656A [Ref B45]

en nog meer...

  • Airspeed_AS10_Oxford-KLU-1
  • Airspeed_AS10_Oxford-KLu-2
  • Airspeed_AS10_Oxford-KLu-3
  • Airspeed_AS10_Oxford-MLD2
  • Airspeed_AS10_Oxford-MLD3
  • Airspeed_AS10_Oxford-RAF

 


Oude IPMS tekening:

ipmsned 1 oxford..

ipms 1 oxford

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( A )
  5. Airspeed Oxford

Copyright © 2023 - IPMS Nederland