INFO Albatros B.I
- 1460
Fabriek | Albatros |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | B.I |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Albatros B.I tweedekker verkenner en trainer uit Duitsland, augustus 1914, was gebaseerd op de "D". De romp was hout bekleed met triplex. De B.I werd hieruit afgeleid en voorzien van o.a. een groter en ander kielvlak. De motor radiatoren waren aan weerszijden van de romp gemonteerd.
De B.I werd als verkenner gebruikt met de waarnemer voorin in het begin van de Eerste Wereldoorlog. Het werd later ook als lestoestel gebruikt.
Mercedes DI motor van 100 pk of D.II van 110 pk
Max snelheid: 105 km/u
Spanwijdte: 14.40 m of 13,97 m ?
Lengte: 8,57 m
Leeggewicht: 745 kg
Max startgewicht: 1080 kg
Vliegduur circa 4 uur
Geen bewapening op de kist
Bemanning: 2
Literatuur: | ||||
Profiles volume 2 | Argus books | .. | . | 1989 |
Albatros B.I | Windsock 87 | .. | . | 2001 |
KLu vliegtuigen | De Alk | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | . | 1987 |
Albatros B.I | Luchtvaartencyclopedie | Frits Gerdessen | Afd.Luchtvaartkennis | 1982-11 |
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_B.I |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
Modelbouw Albatros B.I (B.1)
- 1555
Modelbouw Albatros B.I
Modellen (type) |
? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Ludemann (resin) |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | < K170 ? > linnen vleugels < K170 ? > linnen kielvlak romp hout licht bruin ? metalen delen bij motor |
< K170 ? > linnen vleugels |
2 of 4 ? bollen bovenop bovenvleugel? 2 of 4 ? bollen onderop ondervleugel en bovenvleugel? 2 bollen op kielvlak |
LvA |
.
Schetsen (Collectie M. de Vreeze) (used with permission).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Albatros B.I
- 1737
Categorie 1. LVA (voor 1920)
1 geïnterneerd toestel (1915-1920). Kenmerk: LA-12
Kist maakte landing op 13 april 1915 bij Kattendijke op Zuid-Beveland na te zijn beschoten. Het toestel was gestationeerd op St.Quentin. De kist werd geïnterneerd en naar Soesterberg gebracht. Later formeel aangekocht voor 6000 gulden.
Er werden wat vliegproeven uitgevoerd en vervolgens werd het toestel "geaccepteerd". Het werd bij de Luchtvaartafdeeling bekend onder de naam "grote Albatros". Op 4 mei 1916 was er wederom noodlanding bij Bodegraven en werd de kist naar Soesterberg gebracht en hersteld. Mei 1917 weer een noodlanding bij Fort Wierickerschans bij Amersfoort en wederom hersteld. In 1918 werd het een zogeheten "roltoestel".
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
LVA-Registratie | Duitse Registratie | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen | |
LA-12 | 521/14 | 13-04-1915 | 1918 | landing bij Kattendijke (Zuid-Beveland), internering. Eind 1917 tweede registratie AL2 M100 en in maart 1918 een roltoestel. |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] LuchtvaartEncycl. LvK nov 1982
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Albatros B.I (foto bijlage)
- 1236
Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
De geïnterneerde Duitse kist, nog in orginele staat, Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)
"LA-12" . Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)
"LA-12". Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)
De "LA-12" in hangaar "6", september 1915, Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)