INFO Albatros B.III
- 1459
Fabriek | Albatros |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | B.III ( B.3 ) |
Cat 1 -- totaal 1 stuks |
Informatie
Verkenningsvliegtuig uit Duitsland, circa 1915 van Albatros Flugzeugwerke. Was onbewapend ("B"type) en het werd ontwikkeld uit de B.II maar iets kleiner en met een afgerond richtingsroer. Later ook voor lessen gebruikt..
B.III (Type L5) gegevens:
Mercedes DII motor van 118 pk
Lengte: 7,8 m
Spanwijdte: 11,0 m
Leeggewicht: 725 kg
Max startgewicht: circa 960 kg
Max snelheid: circa 130 km/u
Bereik: circa 800 km
meestal onbewapend, maar soms werden "granaten geworpen" door de waarnemer
Literatuur: | ||||
Albatros B.III | Luchtvaartencyclopedie | Frits Gerdessen | Afd. Luchtvaartkennis | 1982-11 |
Profile 3 | Argus books | pag. 48 | 1989 | |
KLu Vliegtuigen | De Alk, W. Schoenmaker/Th.Postma | blz 11 | 1987 |
.
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_B.III |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Albatros B.III (B.3)
- 1426
Cat. 1: LVA
1 geïnterneerd toestel (1915); LvA kenmerk LA-28
Een Duitse kist maakte 1 december 1915 een landing bij Aardenburg in Zeeuws Vlaanderen met schade. Werd geïnterneerd voor de LvA, naar Soesterberg overgebracht en hersteld. Registratie LA28. Aangekocht mei 1916 voor 25000 ReichsMark met ook de Mercedes 128 pk motor.
De kist werd genoemd de "blaue maus" en had een "telegraaftoestel" aan boord en de LVA ging ermee experimenteren (het schijnt ook later nagebouwd te zijn..).
Voor deze kist probeerde men zelfs propellers vanuit de Albatros fabriek geleverd te krijgen. Op 26 april 1916 liep de kist schade op bij landing op Gilze maar wederom hersteld. Op Soesterberg weer schade op 22 feb 1917 en hersteld. Medio 1917 werd een "draadloze" uitgeprobeerd. Begin 1918 kreeg het de registratie AL402.
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
LVA-Registratie | 2e LVA-Registratie | Duitse Registratie | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA28 | AL-402 | 876/15 | 1 dec 1915 | 1920 | geïnterneerd na noodlanding bij Aardenburg. vanaf 1918 regi AL-402 |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Albatros B.III (B.3)
- 1429
Albatros B.III modelbouw informatie
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Pegasus (conversie C.III)**
CMK (conversie)(resin)**
Joystick (conversie)** (vacu)
|
|
|
** Alleen mogelijkheden als geconverteerde C.III modellen
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | blauw-grijs ? | blauw-grijs ? | 2 of 4 ? bollen bovenop bovenvleugel? 2 of 4 ? bollen onderop ondervleugel en bovenvleugel? 2 bollen op romp midden |
"blaue maus" bijnaam |
.
Opmerking: De C.III was bewapend en leek sterk op de onbewapende type Albatros B.III . Een model is niet zo lastig te maken. Vaak zaten er plaatradiatoren aan de rompzijkant
Tekening uit oude Flight magazine November 1915. Plaatradiatoren aan de zijkant. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)