1. LVA Albatros C.III
- 1424
Categorie 1. LvA
3 toestellen (1917-1918) die na een landing op Nederlands grondgebied werden geïnterneerd.
Op 7 december 1917 landde een kist bij Reuver. Was van Beobachterschule Koln en had een fototoestel aan boord. Werd uiteindelijk nooit formeel aangekocht. Had 150 pk Benz BZ.III motor, motor later vervangen door die van een Rumpler C.I.
Op 11 mei 1918 landde een kist bij het noordelijke Uithuizen na te zijn beschoten en het werd geïnterneerd. Registratie later AL425.
Op 24 augustus 1918 landde een kist bij Buggenum in Zuid-Limburg na te zijn verdwaald. Kreeg waarschijnlijk registratie AL440.
In 1919 na einde van de oorlog stonden ze allemaal in opslag op Gilze-Rijen.
Duitse C.III (Foto: collectie M.de Vreeze)
Registratiegegevens: | |||||
LVA-Registratie | Duitse Registratie | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AL411 | 6299/17 | 07-12-1917 | 1919 | landing bij Reuver; waarschijnlijk Benz motor Bz.III |
|
AL425 | 12115/17 | 11-05-1918 | 1919 | landing bij Uithuizen; 160 pk Mercedes D.III motor; | |
AL440 | 6223/17 | 24-8-1918 | 1919 | landing bij Buggenum in Zuid-Limburg na te zijn verdwaald; 150 pk Benz Bz.III motor; |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
INFO Albatros C.III
- 1429
Fabriek | Albatros |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.III |
Cat 1 -- totaal 3 stuks |
Informatie
Duitse tweedekker 1916 voor diverse taken, o.a. verkenning maar ook wel als lichte bommenwerper. Type was gebaseerd op de C.II maar ander afgerond staartvlak en had twee bemanningsleden. Was vaak bewapend en had vaak een radio aan boord. Werd door meerdere Duitse fabrieken in licentie gebouwd met lokale afwijkingen in staartvlakken.
Spanwijdte: 11,69 m
Lengte: 8,0 m
150 pk Mercedes benz Bz III of 170 pk DIII motor
Maximum snelheid: 140 km/u
Leeggewicht: 850 kg
Maximum startgewicht: 1350 kg
1 flexibele Parabellum MG14 of 1 vaste LMG 08/15 mitrailleur
Mogelijkheid voor maximaal 100 kg bommen
Literatuur: | ||||
Albatros C.III luchtvaartencyclopedie | Afd. Luchtvaartkennis | Frits Gerdessen | 1982-11 | |
Profiles volume I | Argus books | 1989 | ||
Albatros C.III | Windsock 13 | Grosz | 2000 | |
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | de Alk | 1987 |
.
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_C.III |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
Modelbouw Albatros C.III (C.3)
- 1636
Albatros C.III
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
LukGraph (resin)
KP / (AZ) Pancerka (resin)
Ludemann (resin)
Pegasus
CMK / CMR (resin)
Joystick (vacu)
Meikraft
|
Eduard
Special Hobby
K&B/ Aurora @
|
Tom's modelworks ???
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: SRAM (resin)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) |
< K170 > linnen of < K171 > lichtgrijs?? vleugels; romp houtkleur? |
oranje bollen LvA |
.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
De 1/72 CMK / Czech Resin kit #5016 heeft zo'n 40 onderdelen in giethars/ resin. Decals zijn prima voor 5 schema's. De paneellijnen zijn netjes ingegraveerd. Het interieur kan nog wel wat extra details gebruiken zelfs op deze schaal. De motor past niet in de neus, deze moet dus uitgehold worden en het uitlaatsysteem kun je beter later aanbrengen. De tussenstijlen "cabane struts" vragen wat betere uitlijning. De andere stijlen zijn nogal dun en kwetsbaar, deze kun je beter vervangen door aftermarket metalen/messing profielstijlen. Als je een door de LvA geïnterneerde kist wilt bouwen moet je de oranje bollen en het schema zelf regelen. Albatrossen hadden vaak een lichtgrijze vleugel maar aan de andere kant zie je op foto's de vleugelribben zitten en dat duidt op licht linnen... wie zal het zeggen?
---
De 1/48 Eduard kit uitgebracht in 1995 heeft zo'n 40 onderdelen in plastic, witmetaal motor en giethars en ook een hele mooie etsmetaal detailset. Er zit zelfs een malletje bij om de vleugels uit te lijnen. Decals zijn voor 2 kisten. De kit heeft heel veel details, het interieur is echt goed gedaan maar het is wat te breed om te passen, dus aanpassen en afvijlen is nodig. Zoals altijd met tweedekkers met veel spandraden is wat bouwervaring wel nodig maar het is een prima kit.
Mooie tekening:
Tekening die laat zien dat de C.III meestal bewapend was. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)