Modelbouw Albatros D.III
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Eduard (aangekondigd 2024)
Roden / Encore;
Pegasus;
Revell/ Lodela ;
Eldon/ Nichimo/ Fuji / Entex / Lodela/ Sunny / ESCI / ERTL;
Hit Kit**;
Skybirds @@
Xtravac (vacu)
|
Eduard (8035);
Roden;
Bluemax;
Aurora / Glencoe / Artiplast / Smer/ Merit;
|
Lukgraph (resin)(aangekondigd 2023);
Tom's modelworks;
Battle Axe/ Oefflag ;
Roden
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Sram (resin)
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) |
eerste Duitse camouflageschema: roodbruin [ roest k174 ] , donkerolijfgroen [ lichtergroen k175 ] , grijsgroen? [ k175 ]; -------------- |
[ k176 ] lichtblauw | 2 grote oranje bollen op bovenvleugel; 4 oranje bollen onderop boven- en ondervleugel; 2 oranje bollen zijkant romp; |
schema onduidelijk; dit "Duitse" schema lijkt meest waarschijnlijk voor de LvA kist |
.
---------
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: (door Meindert de Vreeze)
De voor de LvA geïnterneerde kist had het standaard richtingsroer (dus geen grotere "OAW"). De foto's van de LvA lijken te tonen dat de wielkappen er niet op zaten waardoor de spaken te zien zijn. De meeste Albatrossen vlogen met de wielkappen omdat dat minder troep gaf in drassige velden.
De 1/48 Eduard D.III kit uitgebracht in 1998 is prima. (de kit is later in diverse dozen met ietwat andere onderdelen en decals ook uitgebracht). Zo heeft kit #8017 voor de enige door Nederland geïnterneerde kist de Mercedes d.III motor en het rechte richtingsroer. In de Profi kit #8035 zit dit ook maar ook een set geëtst metaal en wat resin voor de machinegeweren. Vreemd is wel dat de water/koelpijp naar de radiator in de bovenvleugel ontbreekt en zelf gemaakt moet worden. Wat luikjes op de romp zouden nog ingegraveerd kunnen worden. De decals zijn netjes maar erg dun, dus wees voorzichtig bij het aanbrengen daarvan. De bouw vraagt vanwege de vele spandraden (aangegeven met lichtblauwe lijnen in de bouwbeschrijving) wat ervaring. De afmetingen lijken correct. Voor de LvA kist moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen.
Kijk voor een bouwimpressie van de 1/48 Eduard kit van Kees op de Regio Zuid-Holland pagina hier...
------
De 1/32 Roden kit #606 heeft nette spuitgietplastic onderdelen en heeft een aantal keuzes voor de diverse kisten en 7 schema's. Er zitten verschillende propellers bij en 2 soorten wielen. Er is wel wat dun flash en een aantal uitdrukpenputjes. Iedere vleugel is 1 deel wat het uitlijnen makkelijker maakt. De Mercedes DIII motor ziet er netjes uit maar wat bekabeling maakt deze nog mooier. De pomp bovenop de motor achter de prop lijkt te ontbreken bij dit model. Het cockpitje is netjes met details, alleen de stoelriemen ontbreken. Verder heeft het het standaard richtingsroer wat correct is voor de LvA kist. De neusring vraagt wat werk netjes aan te brengen (net als later de propeller). De bovenvleugel met de stijlen past perfect maar de v-stijlen zijn toch wat zwak. Verder is het aanbrengen van de spandraden weer een klusje. Maar een prima model op 1/32. (in IPMS MIP 2020-5 staat een uitgebreid bouwversalg van Meindert de Vreeze).
------
Op schaal 1/72 heeft Pegasus in 1992 een kit uitgebracht en later ook wat andere afgeleidde kits ervan. De kit heeft wat ruwe plastic delen maar ook in witmetaal. De onderdelen zijn prima te gebruiken na wat opschoon/schuurwerk. De motorkap past niet zo best. De decals zijn niet compleet, aftermarket decals zijn wel nodig voor de Duitse lozenge patronen. De kit is nu wat achterhaald.
---
Ook op 1/72 heeft Hit Kit uit Polen in 1988 een vrij dure short-run kit uitgebracht. Er kwamen later nog wat kitversies met vooral andere decals. Het etsmetaal setje is erg mooi maar de plastic onderdelen zijn erg grof. Niks past eigenlijk goed en de romp moet helemaal uitgehold worden echter om die etsdelen in te passen. De motor is erg grof. Deze kit is niet echt goed te bouwen, al slechter dan de Pegasus kit en helaas een afrader.
----
In 1/72 zijn ondertussen veel betere kits uitgekomen van het merk Roden, vanaf 2002 in diverse uitgaven. De voor de LvA geïnterneerde kist had het standaard richtingsroer (dus geen grotere "OAW"). De 1/72 Roden kit #012 heeft de juiste Mercedes motor en beide roeren in de kit, gebruik dus onderdeel 2C. Roden geeft aan dat de spanwijdte van de bovenvleugel 9,50 meter is maar gegevens geven aan dat het 9,00 meter is. Meet de vleugel in de kit dus nog even na want dat scheelt tot 7 mm!
..
D.III tekening met op de onderste tekening de OAW variant met rond richtingsroer. Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Een D.III fabriekstekening (standaard), Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Kleurenschema van de enige geïnterneerde Albatros D.III "AL211" bij de LuchtvaartAfdeeling. Illustratie gemaakt met een model van en door Meindert de Vreeze (Copyright!).
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)