IPMS Nederland

INFO Auster AOP

.

Fabriek Auster (Taylorcraft)
Vliegtuig  
Type-aanduiding A.O.P mk.III
Cat III, IV,V, VI-- totaal 59 + stuks

auster-aop3-profile 

Informatie

Licht verkennings- en observatie vliegtuigje (AOP "air observation post"). Ontwikkeld rond 1939 door Taylorcraft in Engeland. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de productie opgevoerd voor gebruik bij o.a de RAF en het Britse leger.
De Taylorcraft model E werd later de Auster III genoemd, welke rond 1942 beschikbaar kwam als verbeterde versie met o.a vleugelkleppen waardoor het zeer langzaam kon vliegen. Er waren diverse varianten van de Auster, o.a met oorspronkelijk een Lycoming maar ook de Engelse Gipsy Major motor omdat er een gebrek was aan Amerikaanse Lycoming motoren.

2 bemanningsleden.
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 7,13 m   (of mk. III 6,91 m )
Leeggewicht: 475 kg
Maximum startgewicht: 725 kg
Bereik: 400 km
Maximale snelheid: circa 200 km/u met een Gipsy Major lijnmotor van 130 pk.


Literatuur:
Nederlandse Austers N.Geldhof en H.Dekker Luchtvaartkennis 1983 Afd.LvK
Taylorcraft Austers bij de MLD N.Geldhof Luchtvaartkennis 1994-5 Afd.LvK

 

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • auster-aop-lvk-1-goth-auth
  • auster-aop2-mdv-author
  • auster-aop3-lvk-3
  • auster-aop3-profile
  • auster-aop4-mindef-archive
  • auster-mz236-kwj-author

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSk/KLu Auster

Cat 3.  LsK / KLu nedvlag
LSK: 20 stuks, regi R-1 t/m R-20 (werden rond 1952 NATO codes 8A-1 t/m 8A-20); enige kisten uitgeleend later vanaf 1948 naar MLD.

Diverse toestellen in gebruik in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog en vanaf januari 1945 vlogen de Austers bij No.6 Dutch Communications Flight (onder direkt bevel van Directoraat Nederlandse Strijdkrachten in Engeland). De toestellen werden ook ingezet vanaf april 1945 vanaf Gilze-Rijen in het bevrijdde Zuid Nederland. Ze vlogen direkt na de bevrijding  vanaf veel geïmproviseerde tijdelijke veldjes in Nederland voor allerhande opdrachten. Zo was er een strip nabij de Stadionkade in Amsterdam omdat Schiphol nog te zeer beschadigd was en werd gebruikt tot de zomer 1945. Ook vanuit nabij Voorburg werd direct na de bevrijding gevlogen. Maar er waren tientallen veldjes die korter of wat langer werden gebruikt.

Juni 1946 werden de kisten verdeeld o.a. naar 1 TransVa op Valkenburg. Ook ging een aantal Austers naar de 1e Oefen Artillerie Verkennings Afdeling (ArVA); deze waren bestemd voor latere inzet in Nederlands-Indie.

De Austers werden gebruikt voor observatie, postvluchten, licht transport en naar de Waddeneilanden. Maart 1950 wordt het 298 AOP (Air Observation Post) squadron opgezet en die gaan vliegen met de Austers vanaf Soesterberg.

In 1952 kregen veel vliegbases een aantal Austers voor diverse lichte taken. In 1953 werden enige Austers nog gebruikt bij de watersnoodramp in Zeeland. Austers vlogen in Nederlandse dienst tot circa 1955 en velen gingen daarna als sleepkist verder.

auster aop3 lvk 3

"R-15".  Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

auster-mz236-kwj-author
voormalige "R-11" , bewaarde Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: W. Jonker (used with permission)

auster aop lvk 1 goth auth

voormalige "R-11" , de Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: dhr F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Vliegopleiding  V.V.O.1,1946 Woensdrecht , Luchtmacht Auster op bezoek met Mark van Wijk die later op de Karel Doorman met een Firefly verongelukte

Aparte Auster met driehoekje en roundel Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 aan boord van de eerste Karel Doorman.

Eerste Auster op dek Hr.ms Karel Doorman, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3.

"R-8" AOP mk.3 , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 op de grond.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3.

Gecamoufleerde AOP mk.3, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 op de grond.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 line-up geparkeerd met twee andere Austers AOP Mk.3.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Taylorcraft Auster Mk.III (1948-1954),  Auster 21-31  op MVKV met Ltzv 20c W.P.Versteeg

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Taylorcraft Auster Mk.III (1948-1956), R-9  op het MVKV

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Buiklanding van de Auster AOP Mk.3 R-15 in een weiland: beschadigde cockpit.

Cockpit instrumenten paneel, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster van Arva SQN-6

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


GEMIXTE TABEL LsK/ KLu / ML-KNIL:

Registratiegegevens
Registratie Engelse regi. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-1 NJ952  571 09-12-1944 31-03-1948 Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk 31-03-1948
R-2 MZ138 274 / 8A-6 09-01-1945 ? van 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd politie PH-POL , gecrashed 28-04-1955
R-3 MZ216 328 11-12-1944 25-06-1952 no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft
R-4
NJ957
577
04-01-1945 ??
mid 1953
Taylorcraft Auster mk.III;  eerst Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM voor NLS.
R-5 MZ166 291 / 8A-1 ? 29-11-1945 (niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt.
R-6 MZ234 348 / 8A-9 eind 1945 ?   niet operationeel bij no.6 sq in Engeland ; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG
R-7 NX537 462 / 8A-10 05-11-1944 vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed
R-8 MZ107 240 / 8A-12 eind 1945 29-10-1952 Mei 1952 verongelukt.
R-9 NJ961 581 begin 1945 mid 1953 Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq "L"; naar MLD september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32
R-10 MZ179 304 / 8A-5 sept 1944 ? Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL
R-11 MZ236 350 / TAY 6203 / 8A-13 11-12-1944   bij no6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM;
R-12 MZ170 295 / 8A-3 05-12-1944   no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI
R-13 NJ916 546 13-12-1944 25-10-1956 Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 september 1948 en U.33 / A.33; eind 1955 nog in reparatie en werd later PH-UFP voor NLS; nog later G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980
R-14 MZ140 276 09-12-1944 04-06-1953 Taylorcraft Auster mk.III; naar MLD VSQ-5 september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34; vloog niet meer vanaf  begin 1953;
R-15 MZ253 367 13-12-1944   bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954
R-16 MZ141 277 / 8A-8 09-12-1944        
R-17 NX534 458 / 8A-2 sept 1946   ook politie werd het PH-POL juni 1953 (vervanging 274); juni 1963 verkocht aan part.
R-18 MZ231 344 / 8A-11 28-01-1947 jun 1955 Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht
R-19 NJ897 706 / 8A-7 21-01-1947   LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ?
R-20 NJ972 375 / 8A-4 17-10-1946   LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953
    321/ MZ196 12-01-1945 06-12-1945 ongeval Bay Oeynhausen december 1945 
    484 / MT391 18-01-1945 12-7-1945 jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 
    565 / NJ934 13-12-1944 jan 1946 Dutch no.6 sq; ongeval
    569 /NJ949 08-01-1945 mei 1945 Dutch no.6 sq; ongeval 
    609/ NJ776 05-12-1944 dec 1945 ? Dutch no.6 sq "K "; ongeval 
    636 / NJ799 05-01-1945 nov 1945 Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval
    640 / NJ808 13-12-1944 april 1945 Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1994-5 (nieuwe info) en oude info 1984-10 en 1979-08

.

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Auster AOP

Cat 4.  MLD
4 stuks , geleend KLu (2)1-31 t/m (2)1-34.

Toegevoegd eerst aan aan VSQ-5 , toen no.320 squadron. Vier kisten werden echt naar de MLD overgedragen in september 1947.

Verder werden er nog diverse kisten "geleend" van de LSK (zoals R-1, R-3, R-5, R-6, R-8 t/m R-13 die dus niet formeel in MLD dienst waren).

De MLD gebruikte de toestellen voor training van MLD vliegers, verbindingen en lichte verkenner. Er werd zelfs af en toe gevlogen vanaf de Hr.Ms Karel Doorman en carrier-achtige landingen geoefend op Valkenburg. In 1956 gingen de MLD kisten uit dienst.


auster-aop4-mindef-archive
Auster van de MLD . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) : 

Taylorcraft Auster Mk.III (1948-1954),  Auster 21-31  op MVKV met Ltzv 20c W.P.Versteeg

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens MLD:  Zie ook LSK tabel....
Registratie Tweede Registratie Engelse Registratie Constructienr. Datum in MLD dienst Datum uit MLD dienst Opmerkingen
U-31 21-31 NJ957 577 27-09-1948 05-11-1953 Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex-R-4. bruikleen als PH-UFM naar NLS; later gezien opslag Aalsmeer
U-32 21-32 NJ961 581 27-09-1948 18-07-1953 Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-9. Afgevoerd en verkocht aan de NLS (PH-UFM)
U-33 21-33 NJ916 546 23-09-1948 21-08-1956 Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-13. Afgevoerd en naar NLS
U-34 21-34 MZI40 276 27-09-1948  jan 1953 Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-14. Afgevoerd en bruikleen aan de NLS (PH-UFP)

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1994-5

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. ML-KNIL Auster AOP

Cat 5.  ML-KNIL


ML: zo'n 36 stuks AOP-III, diverse registraties (zie tabel)

Na de oorlog werden er ook 20 additionele toestellen afgeleverd vanuit Engeland voor gebruik in o.a Nederlands Indie voor gebruik bij 6 ArVa (artillerie verkenning) te Semplak in Indie. Ook 16 kisten van 6 Arva uit Nederland werden verscheept. Januari 1947 arriveerden de eerste toestellen per boot in Indie en werden op Tjilitan weer in elkaar gezet. Maar daar de Austers nog niet gearriveerd waren werden de piloten tijdelijk bij andere squadrons ingedeeld. Nadat de Austers klaar waren werd het squadron begin maart 1947 ingedeeld in vier vluchten, te weten A, B, C en D vlucht, en vervolgens gestationeerd op Semplak (A vlucht + staf), Semarang (B vlucht), Andir (C vlucht) en Soerabaja (D vlucht).
Vanaf 14 maart 1947 heette het squadron officieel "6 Squadron ARVA". De taak van het squadron bestond uit, verkenning voor de grondtroepen, artilleriewaarneming, foto-opdrachten en verbindingsopdrachten. Na aankomst op Java moest het squadron 17 VARWA aflossen dat naar Sumatra verplaatst werd.

Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd het squadron ingezet voor verkenningen boven Republikeins gebied en waarnemingen voor de artillerie. Hierbij werden de staat van wegen, bruggen maar ook troepenbewegingen en andere doelen doorgegeven. Daar er veelvuldig op lage hoogte gevlogen werd was dit werk niet zonder gevaar. Een aantal verloren gegane toestellen werden ook aangevuld. Veelal werden de kisten voorzien van nieuw doek in een aluminium dope kleur. Er werden meer dan 700 sorties gevlogen.

Na de 1e politionele actie had het squadron nieuwe detachementen te Malang, Bali en Banjoemas. In de 2e helft van 1947 waren er ernstige problemen van technische aard. Zo was het doek van de Auster niet bestand tegen het warme en vochtige klimaat in Indie en moest het doek elke zes maanden worden vervangen. Van de 26 Austers waren er slechts 13 operationeel. Pas begin 1948 was dit probleem opgelost.

Kort voor de 2e politionele actie eind 1947 ontstond er een ander groot probleem. Er was een gebrek aan bruikbare bougies waardoor een deel van de Austers niet beschikbaar was. Ondanks de snelheid waarmee deze alsnog geleverd werden begon het squadron de 2e politionele actie met een aantal van het Knil geleende Piper Cups. Vanaf 26 december waren alle Austers weer beschikbaar.
Tijdens de 2e politionele actie vlogen de Austers toch meer dan 300 sorties.

Na de 2e politionele actie had het 6 ArVa squadron naast de oude locaties ook nog een aantal nieuwe detachementen bij Salatiga, Magoewo, Maospati en Tasikmalaja. Tot mei 1949 werd er nog veel gevlogen, daarna werd het een stuk rustiger. Op 1 maart 1950 werd het squadron officieel opgeheven. Veel Austers werden overgedragen aan Indonesie.


 Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Auster AOP Mk.3 in Nederlands-Indië.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 in Nederlands-Indië tijdens de vlucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 in Nederlands-Indie.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Twee Austers AOP Mk.3 in formatievlucht in Nederlands-Indië.

AOP mk. 3 formatie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3 in Nederlands-Indië in camouflage kleuren.

Gecamoufleerde kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegbasis Maospati (KNIL), NI. Rechts det. Firefly's van Sqnb.860. Links voor de nagar Auster verkenningsvltgn.

Aantal kisten op Maospati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens
regi regi nr no. ---------------- in dienst uit dienst opmerkingen
R-51 MT389 481   16-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesie
R-56 MZ143 279   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesie
R-61 NJ801 621   23-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; later naar  Indonesie
R-63 MZ224 337   07-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
R-64 MZ219 332   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesie
R-70 MZ125 260   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; "J", "Janus"; naar PK-UPC
R-73 MZ136 272   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946; "N"
R-76 MT442 522   28-01-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
R-80 MZ192 317   28-01-1947   naar ArVa 6 oktober 1946; "air devil";later naar Indonesie
  MZ110 243   26-9-1946     AOP III, naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ126 261   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ145 281   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ164 289       naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ167 ? 292       naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ178 303   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ189 314   28-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ194 319   21-10-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ214 326   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946,"O"; Werd PK-UPB
  MZ223 336   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ229 342   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
R-59 MZ239 353   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  MZ250 364   21-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ756 599   27-1-1945   naar ArVa 6 oktober 1946; Werd PK-UPA
R-50 ? NJ779 614   28-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946, "F"
  NJ818 651   21-1-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ870 688   28-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ871 695   31-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ896 710   27-1-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ918 549   21-10-1946    naar ArVa 6 oktober 1946
R-57 NJ971 374   25-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946, "V"
R-72 NJ985 345   21-10-1946 jan 1949 naar ArVa 6 oktober 1946; verongelukt
  NX486 422   21-1-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
  NX545 471   21-1-1947   naar ArVa 6 oktober 1946
  NJ809 648   23-10-1946   naar ArVa 6 oktober 1946

 Bronnen o.a.  [B36] Ward .

Wie heeft meer info? Neem contact op via formulier....

De inhoud werd opgesteld door M.de Vreeze en Wilko Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

6. Ops RAF Auster AOP

Cat 6.  RAF Ops

Juli 1944 werd in Engeland de no. 1316 "Dutch" communication flight binnen de RAF opgericht met Austers mk.III's. Dit werd eind 1944 het no. 6 Dutch squadron te beginnen met zes Austers en uiteindelijk waarbij men de beschikking kreeg over tenminste 17 Austers met RAF markeringen. Ze gingen vanaf april 1945 naar Gilze Rijen in Zuid Nederland dat al bevrijd was.


 Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Auster AOP Mk.3. Formatie No. 6 Dutch Auster Squadron op de grond.

Auster No.6 Dutch squadron, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Auster AOP Mk.3. Formatie No. 6 Dutch Auster Squadron in de vlucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Auster  met Engelse kentekens en een oranje driehoek is geland bij Voorburg. Een man staat op het punt de propeller aan te slaan.

Auster geland op geimproviseerd veld aan de Hoekwaterstraat bij Voorburg, let op de kleine oranje driehoek , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het noodvliegveld aan de Hoekwaterstraat te Voorburg met een aantal Auster vliegtuigen van het 6 (Dutch) Auster Squadron.

Taylorcraft Auster van 1316 (Dutch) Comm. Flight. UK.

Auster - Taylorcraft van 1316 Dutch Communication Flight , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 


 

Registratiegegevens
Ned. Registratie
  
Engelse code
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
R-1
NJ952
 571
19-12-1944
31-03-1948
Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk

R-2
MZ138
8A-6 / 274
09-01-1945
18-04-1955
jan 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd politie PH-POL , gecrashed 28-04-1955  
R-3
MZ216
 328
11-12-1944
25-06-1952
no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft

R-4
NJ957
577
04-01-1945 ??
zie opm.
Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM   
R-5
MZ166
8A-1/ 291
?
29-11-1945
(niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt.  
R-6
MZ234
8A-9 / 348
 
niet operationeel bij no.6 sq in Engeland; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG  
?
R-7
NX537
8A-10 / 462
05-11-1944
vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed
R-8
MZ107
 8A-12 / 240
begin 1945
29-10-1952
verongelukt



R-9
NJ961
581
begin 1945
01-01-1953
Dutch no.6 sq "L"; naar MLD medio september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32  
R-10
MZ179
8A-5 / 304
sep 1944
Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL  
R-11
MZ236
8A-13 / 350 /TAY 6203
11-12-1944
 
bij no 6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM;
R-12
MZ170
8A-3 / 295
05-12-1944
 
no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI  
R-13
NJ916
546
13-12-1944
25-10-1956
Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 medio september 1948 en U.33 / A.33; Werd later PH-UFP, G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 


R-14
MZ140
276
09-12-1944
04-06-1953
Naar MLD medio 320 squadron september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34

R-15
MZ253
367
13-12-1944
18-03-1954
bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954  
R-16
MZ141
8A-8 / 277
09-12-1944
 

R-17
NX534
8A-2 / 458
sept 1946
ook politie werd het PH-POL juni 1953 (vervanging 274); juni 1963 verkocht aan part.



R-18
MZ231
8A-11 / 344
28-01-1947
juni 1955
Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht

R-19
NJ897
8A-7 / 706
21-01-1947
LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ?  
R-20
NJ972
8A-4 / 375
17-10-1946
 
LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953  
MZ196 
321
12-01-1945
06-12-1945
ongeval Bay Oeynhausen dec 1945 






MT391 
 484
18-01-1945
12-07-1945 
jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 






NJ934 
565
13-12-1944
jan 1946
Dutch no.6 sq; ongeval






NJ949 
569
08-01-1945
mei 1945
Dutch no.6 sq; ongeval 






NJ776 
609
05-12-1944
dec 1945
Dutch no.6 sq "K"; ongeval 






NJ799 
 636
05-01-1945
nov 1945
Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval






NJ808 
640
13-12-1944
12-04-1945
Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 






 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. 

Aanvullingen of correcties welkom! Neem contact op via het NedMil Contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Auster AOP

 Modelbouw  Auster AOP

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
AZ Models / Legato
AML
Kiwi (resin for AOP III)
Hallam (vacu) @
Airfix (conversion AOP.VI)
Sword (mk.III)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: FoxOne

BOXART

  • airfix-auster-72-1
  • airfix-auster-72-2
  • airfix-auster-72-3
  • azmodel-auster-aop-72
  • fox-one-auster-aop-144
  • hallam-auster-aop-72
  • kiwi-auster-aop3-72
  • sword-auster-3-48

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

    RAF schema bij "Dutch Auster flight"
(b)   < K130> aluminium verf < K130> aluminium verf   gehele kist (Indie)

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)