Cat 3.  LsK / KLu nedvlag
LSK: 20 stuks, regi R-1 t/m R-20 (werden rond 1952 NATO codes 8A-1 t/m 8A-20); enige kisten uitgeleend later vanaf 1948 naar MLD.

Diverse toestellen in gebruik in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog en vanaf januari 1945 vlogen de Austers bij No.6 Dutch Communications Flight (onder direkt bevel van Directoraat Nederlandse Strijdkrachten in Engeland). De toestellen werden ook ingezet vanaf april 1945 vanaf Gilze-Rijen in het bevrijdde Zuid Nederland. Ze vlogen direct na de bevrijding  vanaf veel geïmproviseerde tijdelijke veldjes in Nederland voor allerhande opdrachten. Zo was er een strip nabij de Stadionkade in Amsterdam omdat Schiphol nog te zeer beschadigd was en werd gebruikt tot de zomer 1945. Ook vanuit nabij Voorburg werd direct na de bevrijding gevlogen. Maar er waren tientallen veldjes die korter of wat langer werden gebruikt.

Juni 1946 werden de kisten verdeeld o.a. naar 1 TransVa op Valkenburg. Ook ging een aantal Austers naar de 1e Oefen Artillerie Verkennings Afdeling (ArVA); deze waren bestemd voor latere inzet in Nederlands-Indië.

De Austers werden gebruikt voor observatie, postvluchten, licht transport en naar de Waddeneilanden. Maart 1950 wordt het 298 AOP (Air Observation Post) squadron opgezet en die gaan vliegen met de Austers vanaf Soesterberg.

In 1952 kregen veel vliegbases een aantal Austers voor diverse lichte taken. In 1953 werden enige Austers nog gebruikt bij de watersnoodramp in Zeeland. Enkele gingen naar de Politie. Austers vlogen in Nederlandse dienst tot circa 1955 en velen gingen daarna als sleepkist verder.

auster aop3 lvk 3

"R-15".  Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

auster-mz236-kwj-author
voormalige "R-11" , bewaarde Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: W. Jonker (used with permission)

auster aop lvk 1 goth auth

voormalige "R-11" , de Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: dhr F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 


GEMIXTE TABEL LsK/ KLu / ML-KNIL:

Registratiegegevens
Registratie Engelse regi. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-1 NJ952  571 09-12-1944 31-03-1948 Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk 31-03-1948
R-2 MZ138 274 / 8A-6 09-01-1945 1954 Taylorcraft Auster mk.III; van 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd het eerste politie vliegtuig als PH-POL in 1954 en in gebruik 1 april 1955 maar al snel gecrashed 28-04-1955;
R-3 MZ216 328 11-12-1944 25-06-1952 no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft
R-4
NJ957
577
04-01-1945 ??
mid 1953
Taylorcraft Auster mk.III;  eerst Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM voor NLS.
R-5 MZ166 291 / 8A-1 ? 29-11-1945 (niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt.
R-6 MZ234 348 / 8A-9 eind 1945 ?   niet operationeel bij no.6 sq in Engeland ; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG
R-7 NX537 462 / 8A-10 05-11-1944 vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed
R-8 MZ107 240 / 8A-12 eind 1945 29-10-1952 Mei 1952 verongelukt.
R-9 NJ961 581 begin 1945 mid 1953 Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq "L"; naar MLD september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32
R-10 MZ179 304 / 8A-5 sept 1944 ? Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL
R-11 MZ236 350 / TAY 6203 / 8A-13 11-12-1944   bij no6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM;
R-12 MZ170 295 / 8A-3 05-12-1944   no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI
R-13 NJ916 546 13-12-1944 25-10-1956 Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 september 1948 en U.33 / A.33; eind 1955 nog in reparatie en werd later PH-UFP voor NLS; nog later G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980
R-14 MZ140 276 09-12-1944 04-06-1953 Taylorcraft Auster mk.III; naar MLD VSQ-5 september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34; vloog niet meer vanaf  begin 1953;
R-15 MZ253 367 13-12-1944   bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954
R-16 MZ141 277 / 8A-8 09-12-1944        
R-17 NX534 458 / 8A-2 sept 1946 1955 ? Taylorcraft Auster mk.III; naar Politie juni 1955 na crash eerste kist PH-POL; kreeg identieke registratie, de tweede PH-POL juni 1955; juni 1963 verkocht aan particulier.
R-18 MZ231 344 / 8A-11 28-01-1947 jun 1955 Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht
R-19 NJ897 706 / 8A-7 21-01-1947   LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ?
R-20 NJ972 375 / 8A-4 17-10-1946   LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953
    321/ MZ196 12-01-1945 06-12-1945 ongeval Bay Oeynhausen december 1945 
    484 / MT391 18-01-1945 12-7-1945 jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 
    565 / NJ934 13-12-1944 jan 1946 Dutch no.6 sq; ongeval
    569 /NJ949 08-01-1945 mei 1945 Dutch no.6 sq; ongeval 
    609/ NJ776 05-12-1944 dec 1945 ? Dutch no.6 sq "K "; ongeval 
    636 / NJ799 05-01-1945 nov 1945 Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval
    640 / NJ808 13-12-1944 april 1945 Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1994-5 (nieuwe info) en oude info 1984-10 en 1979-08

.

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)