.
Fabriek | Auster (Taylorcraft) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | A.O.P mk.III |
Cat III, IV,V, VI-- totaal 59 + stuks |
Informatie
Licht verkennings- en observatie vliegtuigje (AOP "air observation post"). Ontwikkeld eind 1938 door Taylorcraft te Leicester in Engeland als sportvliegtuigje. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de productie opgevoerd voor militair gebruik bij o.a de RAF en het Britse leger.
De Taylorcraft model E werd later de Auster III genoemd, welke rond 1942 beschikbaar kwam als verbeterde versie met o.a. vleugelkleppen waardoor het zeer langzaam kon vliegen tot wel 46 km/u. Er waren diverse varianten van de Auster, o.a met oorspronkelijk een Lycoming maar ook de Engelse Gipsy Major motor omdat er een gebrek was aan Amerikaanse Lycoming motoren. De Auster I had een 90 pk Cirrus en de mk.III een 130 pk Gipsy Major. De mk.IV had een Amerikaanse 130 pk Lycoming. De neusvorm is dus bij iedere versie iets anders.
2 bemanningsleden.
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 7,13 m (mk.III 6,91 m) (mk.IV 6,70 m)
Leeggewicht: circa 475 kg
Maximum startgewicht: 725 - 765 kg
Bereik: 400 tot 480 km
Maximale snelheid: circa 200 km/u met een Gipsy Major lijnmotor van 130 pk.
Geen bewapening.
Literatuur: | ||||
Nederlandse Austers | N.Geldhof en H.Dekker | Luchtvaartkennis | 1983 | Afd.LvK |
Taylorcraft Austers bij de MLD | N.Geldhof | Luchtvaartkennis | 1994-5 | Afd.LvK |
Auster | Balch | Warpaint 131 | 2022 | algemeen |
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze