Cat 6. RAF Ops
Juli 1944 werd in Engeland de no. 1316 "Dutch" communication flight binnen de RAF opgericht met Austers mk.III's. Dit werd eind 1944 het no. 6 Dutch squadron te beginnen met zes Austers en uiteindelijk waarbij men de beschikking kreeg over tenminste 17 Austers met RAF markeringen. Ze gingen vanaf april 1945 naar Gilze Rijen in Zuid Nederland dat al bevrijd was.
Registratiegegevens
|
|||||||||||||
Ned. Registratie
|
|
Engelse code
|
Constructienr.
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen | |||||||
R-1
|
|
NJ952
|
571
|
19-12-1944
|
31-03-1948
|
Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk | |||||||
R-2
|
|
MZ138
|
8A-6 / 274
|
09-01-1945
|
18-04-1955
|
jan 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd politie PH-POL , gecrashed 28-04-1955 | |||||||
R-3
|
|
MZ216
|
328
|
11-12-1944
|
25-06-1952
|
no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft | |||||||
R-4
|
|
NJ957
|
577
|
04-01-1945 ??
|
zie opm.
|
Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM | |||||||
R-5
|
|
MZ166
|
8A-1/ 291
|
?
|
29-11-1945
|
(niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt. | |||||||
R-6
|
|
MZ234
|
8A-9 / 348
|
|
|
niet operationeel bij no.6 sq in Engeland; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG | ? |
||||||
R-7
|
|
NX537
|
8A-10 / 462
|
05-11-1944
|
|
vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed | |||||||
R-8
|
|
MZ107
|
8A-12 / 240
|
begin 1945
|
29-10-1952
|
verongelukt | |||||||
R-9
|
|
NJ961
|
581
|
begin 1945
|
01-01-1953
|
Dutch no.6 sq "L"; naar MLD medio september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32 | |||||||
R-10
|
|
MZ179
|
8A-5 / 304
|
sep 1944
|
|
Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL | |||||||
R-11
|
|
MZ236
|
8A-13 / 350 /TAY 6203
|
11-12-1944
|
|
bij no 6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM; | |||||||
R-12
|
|
MZ170
|
8A-3 / 295
|
05-12-1944
|
|
no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI | |||||||
R-13
|
|
NJ916
|
546
|
13-12-1944
|
25-10-1956
|
Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 medio september 1948 en U.33 / A.33; Werd later PH-UFP, G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 | |||||||
R-14
|
|
MZ140
|
276
|
09-12-1944
|
04-06-1953
|
Naar MLD medio 320 squadron september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34 | |||||||
R-15
|
|
MZ253
|
367
|
13-12-1944
|
18-03-1954
|
bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954 | |||||||
R-16
|
|
MZ141
|
8A-8 / 277
|
09-12-1944
|
|
||||||||
R-17
|
|
NX534
|
8A-2 / 458
|
sept 1946
|
|
ook politie werd het PH-POL juni 1953 (vervanging 274); juni 1963 verkocht aan part. | |||||||
R-18
|
|
MZ231
|
8A-11 / 344
|
28-01-1947
|
juni 1955
|
Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht | |
||||||
R-19
|
|
NJ897
|
8A-7 / 706
|
21-01-1947
|
|
LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ? | |||||||
R-20
|
|
NJ972
|
8A-4 / 375
|
17-10-1946
|
|
LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953 | |||||||
|
|
MZ196
|
321
|
12-01-1945
|
06-12-1945
|
ongeval Bay Oeynhausen dec 1945 | |||||||
|
|
MT391
|
484
|
18-01-1945
|
12-07-1945
|
jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 | |||||||
|
|
NJ934
|
565
|
13-12-1944
|
jan 1946
|
Dutch no.6 sq; ongeval | |||||||
|
|
NJ949
|
569
|
08-01-1945
|
mei 1945
|
Dutch no.6 sq; ongeval | |||||||
|
|
NJ776
|
609
|
05-12-1944
|
dec 1945
|
Dutch no.6 sq "K"; ongeval | |||||||
|
|
NJ799
|
636
|
05-01-1945
|
nov 1945
|
Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval | |||||||
|
|
NJ808
|
640
|
13-12-1944
|
12-04-1945
|
Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Aanvullingen of correcties welkom! Neem contact op via het NedMil Contactformulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)