Cat 6.  RAF Ops

Juli 1944 werd in Engeland de no. 1316 "Dutch" communication flight binnen de RAF opgericht met Austers mk.III's. Dit werd eind 1944 het no. 6 Dutch squadron te beginnen met zes Austers en uiteindelijk waarbij men de beschikking kreeg over tenminste 17 Austers met RAF markeringen. Ze gingen vanaf april 1945 naar Gilze Rijen in Zuid Nederland dat al bevrijd was.

 

Registratiegegevens
Ned. Registratie
  
Engelse code
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
R-1
NJ952
 571
19-12-1944
31-03-1948
Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk

R-2
MZ138
8A-6 / 274
09-01-1945
18-04-1955
jan 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd politie PH-POL , gecrashed 28-04-1955  
R-3
MZ216
 328
11-12-1944
25-06-1952
no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft

R-4
NJ957
577
04-01-1945 ??
zie opm.
Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM   
R-5
MZ166
8A-1/ 291
?
29-11-1945
(niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt.  
R-6
MZ234
8A-9 / 348
 
niet operationeel bij no.6 sq in Engeland; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG  
?
R-7
NX537
8A-10 / 462
05-11-1944
vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed
R-8
MZ107
 8A-12 / 240
begin 1945
29-10-1952
verongelukt



R-9
NJ961
581
begin 1945
01-01-1953
Dutch no.6 sq "L"; naar MLD medio september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32  
R-10
MZ179
8A-5 / 304
sep 1944
Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL  
R-11
MZ236
8A-13 / 350 /TAY 6203
11-12-1944
 
bij no 6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM;
R-12
MZ170
8A-3 / 295
05-12-1944
 
no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI  
R-13
NJ916
546
13-12-1944
25-10-1956
Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 medio september 1948 en U.33 / A.33; Werd later PH-UFP, G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 


R-14
MZ140
276
09-12-1944
04-06-1953
Naar MLD medio 320 squadron september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34

R-15
MZ253
367
13-12-1944
18-03-1954
bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954  
R-16
MZ141
8A-8 / 277
09-12-1944
 

R-17
NX534
8A-2 / 458
sept 1946
ook politie werd het PH-POL juni 1953 (vervanging 274); juni 1963 verkocht aan part.



R-18
MZ231
8A-11 / 344
28-01-1947
juni 1955
Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht

R-19
NJ897
8A-7 / 706
21-01-1947
LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ?  
R-20
NJ972
8A-4 / 375
17-10-1946
 
LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953  
MZ196 
321
12-01-1945
06-12-1945
ongeval Bay Oeynhausen dec 1945 






MT391 
 484
18-01-1945
12-07-1945 
jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 






NJ934 
565
13-12-1944
jan 1946
Dutch no.6 sq; ongeval






NJ949 
569
08-01-1945
mei 1945
Dutch no.6 sq; ongeval 






NJ776 
609
05-12-1944
dec 1945
Dutch no.6 sq "K"; ongeval 






NJ799 
 636
05-01-1945
nov 1945
Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval






NJ808 
640
13-12-1944
12-04-1945
Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 






 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. 

Aanvullingen of correcties welkom! Neem contact op via het NedMil Contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)