INFO Auster AOP
- 1677
.
Fabriek | Auster (Taylorcraft) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | A.O.P mk.III |
Cat III, IV,V, VI-- totaal 59 + stuks |
Informatie
Licht verkennings- en observatie vliegtuigje (AOP "air observation post"). Ontwikkeld eind 1938 door Taylorcraft te Leicester in Engeland als sportvliegtuigje. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de productie opgevoerd voor militair gebruik bij o.a de RAF en het Britse leger.
De Taylorcraft model E werd later de Auster III genoemd, welke rond 1942 beschikbaar kwam als verbeterde versie met o.a. vleugelkleppen waardoor het zeer langzaam kon vliegen tot wel 46 km/u. Er waren diverse varianten van de Auster, o.a met oorspronkelijk een Lycoming maar ook de Engelse Gipsy Major motor omdat er een gebrek was aan Amerikaanse Lycoming motoren. De Auster I had een 90 pk Cirrus en de mk.III een 130 pk Gipsy Major. De mk.IV had een Amerikaanse 130 pk Lycoming. De neusvorm is dus bij iedere versie iets anders.
2 bemanningsleden.
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 7,13 m (mk.III 6,91 m) (mk.IV 6,70 m)
Leeggewicht: circa 475 kg
Maximum startgewicht: 725 - 765 kg
Bereik: 400 tot 480 km
Maximale snelheid: circa 200 km/u met een Gipsy Major lijnmotor van 130 pk.
Geen bewapening.
Literatuur: | ||||
Nederlandse Austers | N.Geldhof en H.Dekker | Luchtvaartkennis | 1983 | Afd.LvK |
Taylorcraft Austers bij de MLD | N.Geldhof | Luchtvaartkennis | 1994-5 | Afd.LvK |
Auster | Balch | Warpaint 131 | 2022 | algemeen |
Websites:
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSk/KLu Auster
- 2364
Cat 3. LsK / KLu
LSK: 20 stuks, regi R-1 t/m R-20 (werden rond 1952 NATO codes 8A-1 t/m 8A-20); enige kisten uitgeleend later vanaf 1948 naar MLD.
Diverse toestellen in gebruik in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog en vanaf januari 1945 vlogen de Austers bij No.6 Dutch Communications Flight (onder direkt bevel van Directoraat Nederlandse Strijdkrachten in Engeland). De toestellen werden ook ingezet vanaf april 1945 vanaf Gilze-Rijen in het bevrijdde Zuid Nederland. Ze vlogen direct na de bevrijding vanaf veel geïmproviseerde tijdelijke veldjes in Nederland voor allerhande opdrachten. Zo was er een strip nabij de Stadionkade in Amsterdam omdat Schiphol nog te zeer beschadigd was en werd gebruikt tot de zomer 1945. Ook vanuit nabij Voorburg werd direct na de bevrijding gevlogen. Maar er waren tientallen veldjes die korter of wat langer werden gebruikt.
Juni 1946 werden de kisten verdeeld o.a. naar 1 TransVa op Valkenburg. Ook ging een aantal Austers naar de Oefen Artillerie Verkennings Afdeling (ArVA); deze waren bestemd voor latere inzet in Nederlands-Indië.
De Austers werden gebruikt voor observatie, postvluchten, licht transport en naar de Waddeneilanden. Maart 1950 wordt het 298 AOP (Air Observation Post) squadron opgezet en die gaan vliegen met de Austers vanaf Soesterberg.
In 1952 kregen veel vliegbases een aantal Austers voor diverse lichte taken. In 1953 werden enige Austers nog gebruikt bij de watersnoodramp in Zeeland. Enkele gingen naar de Politie. Austers vlogen in Nederlandse dienst tot circa 1955 en velen gingen daarna als sleepkist verder.
"R-15". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
wederom de MZ236 weer hersteld in de oorspronklijke kleuren, en de latere "R-11". Van Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: W. Jonker (used with permission)
nogmaals de MZ236 in het schema van no.6 Dutch Auster squadron. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
voormalige "R-11" , de Auster van het Museum Bevrijdende Vleugels. Foto: dhr F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Taylorcraft Auster mk.III, R-9, circa 1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
GEMIXTE TABEL LsK/ KLu / ML-KNIL:
Registratiegegevens |
|||||||
Registratie | Engelse regi. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | ||
R-1 | NJ952 | 571 | 09-12-1944 | 31-03-1948 | Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk 31-03-1948 | ||
R-2 | MZ138 | 274 / 8A-6 | 09-01-1945 | 1954 | Taylorcraft Auster mk.III; van 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd het eerste politie vliegtuig als PH-POL in 1954 en in gebruik 1 april 1955 maar al snel gecrashed 28-04-1955; | ||
R-3 | MZ216 | 328 | 11-12-1944 | 25-06-1952 | no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft | ||
R-4
|
NJ957
|
577
|
04-01-1945 ??
|
mid 1953
|
Taylorcraft Auster mk.III; eerst Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM voor NLS.
|
||
R-5 | MZ166 | 291 / 8A-1 | ? | 29-11-1945 | (niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt. | ||
R-6 | MZ234 | 348 / 8A-9 | eind 1945 ? | niet operationeel bij no.6 sq in Engeland ; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG | |||
R-7 | NX537 | 462 / 8A-10 | 05-11-1944 | vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed | |||
R-8 | MZ107 | 240 / 8A-12 | eind 1945 | 29-10-1952 | Mei 1952 verongelukt. | ||
R-9 | NJ961 | 581 | begin 1945 | mid 1953 | Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq "L"; naar MLD september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32 | ||
R-10 | MZ179 | 304 / 8A-5 | sept 1944 ? | Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL | |||
R-11 | MZ236 | 350 / TAY 6203 / 8A-13 | 11-12-1944 | 1955 | Mk.III; vloog bij no6. Dutch squadron in Ver.Koninkrijk tijdens de oorlog als MZ236; vloog daarna vanaf Valkenburg en Leeuwarden en juni 1953 vanaf Deelen; werd november 1955 de PH-NGH; beschilderd later rond 1973 als wederom MZ236; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM; | ||
R-12 | MZ170 | 295 / 8A-3 | 05-12-1944 | no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI | |||
R-13 | NJ916 | 546 | 13-12-1944 | 25-10-1956 | Taylorcraft Auster mk.III; Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 september 1948 en U.33 / A.33; eind 1955 nog in reparatie en werd later PH-UFP voor NLS; nog later G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 | ||
R-14 | MZ140 | 276 | 09-12-1944 | 04-06-1953 | Taylorcraft Auster mk.III; naar MLD VSQ-5 september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34; vloog niet meer vanaf begin 1953; | ||
R-15 | MZ253 | 367 | 13-12-1944 | bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954 | |||
R-16 | MZ141 | 277 / 8A-8 | 09-12-1944 | ||||
R-17 | NX534 | 458 / 8A-2 | sept 1946 | 1955 ? | Taylorcraft Auster mk.III; naar Politie juni 1955 na crash eerste kist PH-POL; kreeg identieke registratie, de tweede PH-POL juni 1955; juni 1963 verkocht aan particulier. | ||
R-18 | MZ231 | 344 / 8A-11 | 28-01-1947 | jun 1955 | Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht | ||
R-19 | NJ897 | 706 / 8A-7 | 21-01-1947 | LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ? | |||
R-20 | NJ972 | 375 / 8A-4 | 17-10-1946 | LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953 | |||
321/ MZ196 | 12-01-1945 | 06-12-1945 | ongeval Bay Oeynhausen december 1945 | ||||
484 / MT391 | 18-01-1945 | 12-7-1945 | jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 | ||||
565 / NJ934 | 13-12-1944 | jan 1946 | Dutch no.6 sq; ongeval | ||||
569 /NJ949 | 08-01-1945 | mei 1945 | Dutch no.6 sq; ongeval | ||||
609/ NJ776 | 05-12-1944 | dec 1945 ? | Dutch no.6 sq "K "; ongeval | ||||
636 / NJ799 | 05-01-1945 | nov 1945 | Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval | ||||
640 / NJ808 | 13-12-1944 | april 1945 | Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1994-5 (nieuwe info) en oude info 1984-10 en 1979-08
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSk/KLu Auster (foto bijlage)
- 1334
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Aparte Auster met driehoekje en roundel Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Eerste Auster op dek Hr.ms Karel Doorman, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"R-8" AOP mk.3 , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gecamoufleerde AOP mk.3, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit instrumenten paneel, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
4. MLD Auster AOP
- 1754
Cat 4. MLD
4 stuks , geleend KLu (2)1-31 t/m (2)1-34.
Toegevoegd eerst aan aan VSQ-5 , toen no.320 squadron. Vier kisten werden echt naar de MLD overgedragen in september 1947.
Verder werden er nog diverse kisten "geleend" van de LSK (zoals R-1, R-3, R-5, R-6, R-8 t/m R-13 die dus niet formeel in MLD dienst waren).
De MLD gebruikte de toestellen voor training van MLD vliegers, verbindingen en lichte verkenner. Er werd zelfs af en toe gevlogen vanaf de Hr.Ms Karel Doorman en op carrier lijkende landingen geoefend op Valkenburg. In 1956 gingen de MLD kisten uit dienst.
Auster van de MLD. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens MLD: Zie ook LSK tabel.... | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Engelse Registratie | Constructienr. | Datum in MLD dienst | Datum uit MLD dienst | Opmerkingen |
U-31 | 21-31 | NJ957 | 577 | 27-09-1948 | 05-11-1953 | Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex-R-4. bruikleen als PH-UFM naar NLS; later gezien opslag Aalsmeer |
U-32 | 21-32 | NJ961 | 581 | 27-09-1948 | 18-07-1953 | Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-9. Afgevoerd en verkocht aan de NLS (PH-UFM) |
U-33 | 21-33 | NJ916 | 546 | 23-09-1948 | 21-08-1956 | Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-13. Afgevoerd en naar NLS |
U-34 | 21-34 | MZI40 | 276 | 27-09-1948 | jan 1953 | Auster mk. III; Overgenomen van de LSK, ex R-14. Afgevoerd en bruikleen aan de NLS (PH-UFP) |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1994-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Auster AOP
- 1839
Cat 5. ML-KNIL
ML: zo'n 36 stuks AOP-III, diverse registraties (zie tabel)
Na de oorlog werden er ook 20 additionele toestellen afgeleverd vanuit Engeland voor gebruik in o.a Nederlands Indië voor gebruik bij 6 ArVa (artillerieverkenning) te Semplak in Indië. Ook 16 kisten van 6 Arva uit Nederland werden verscheept. Januari 1947 arriveerden de eerste toestellen per boot in Indië en werden op Tjilitan weer in elkaar gezet. Maar daar de Austers nog niet gearriveerd waren werden de piloten tijdelijk bij andere squadrons ingedeeld.
Nadat de Austers klaar waren werd het squadron begin maart 1947 ingedeeld in vier vluchten, te weten A, B, C en D vlucht, en vervolgens gestationeerd op Semplak (A vlucht + staf), Semarang (B vlucht), Andir (C vlucht) en Soerabaja (D vlucht).
Vanaf 14 maart 1947 heette het squadron officieel "6 Squadron ArVa". De taak van het squadron bestond uit, verkenning voor de grondtroepen, artilleriewaarneming, foto-opdrachten en verbindingsopdrachten. Na aankomst op Java moest het squadron 17 VARWA aflossen dat naar Sumatra verplaatst werd.
Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd het squadron ingezet voor verkenningen boven Republikeins gebied en waarnemingen voor de artillerie. Hierbij werden de staat van wegen, bruggen maar ook troepenbewegingen en andere doelen doorgegeven. Daar er veelvuldig op lage hoogte gevlogen werd was dit werk niet zonder gevaar. Een aantal verloren gegane toestellen werden ook aangevuld. Veelal werden de kisten voorzien van nieuw doek in een aluminium dope kleur. Er werden meer dan 700 sorties gevlogen.
Na de 1e politionele actie had het squadron nieuwe detachementen te Malang, Bali en Banjoemas. In de tweede helft van 1947 waren er ernstige problemen van technische aard. Zo was het doek van de Auster niet bestand tegen het warme en vochtige klimaat in Indië en moest het doek elke zes maanden worden vervangen. Van de 26 Austers waren er slechts 13 operationeel. Pas begin 1948 was dit probleem opgelost.
Kort voor de 2e politionele actie eind 1947 ontstond er een ander groot probleem. Er was een gebrek aan bruikbare bougies waardoor een deel van de Austers niet beschikbaar was. Ondanks de snelheid waarmee deze alsnog geleverd werden begon het squadron de 2e politionele actie met een aantal van het KNIL geleende Piper Cups. Vanaf 26 december waren alle Austers weer beschikbaar. Tijdens de 2e politionele actie vlogen de Austers toch meer dan 300 sorties.
Na de 2e politionele actie had het 6 ArVa squadron naast de oude locaties ook nog een aantal nieuwe detachementen bij Salatiga, Magoewo, Maospati en Tasikmalaja. Tot mei 1949 werd er nog veel gevlogen, daarna werd het een stuk rustiger. Op 1 maart 1950 werd het squadron officieel opgeheven. Veel Austers werden overgedragen aan Indonesië.
Registratiegegevens |
||||||
regi | regi nr | no. | staartletter | in dienst | uit dienst | opmerkingen |
R-51 | MT389 | 481 | Q | 16-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesië | |
R-56 | MZ143 | 279 | H | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesië | |
R-61 | NJ801 | 621 | G | 23-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesië | |
R-63 | MZ224 | 337 | S | 07-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-64 | MZ219 | 332 | C | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; later naar Indonesië | |
R-70 | MZ125 | 260 | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; "Janus"; naar PK-UPC | ||
R-73 | MZ136 | 272 | N | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946; | |
R-76 | MT442 | 522 | AG | 28-01-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-80 | MZ192 | 317 | AD | 28-01-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946; "air devil"; later naar Indonesië | |
R-75 | MZ110 | 243 | P | 26-9-1946 | AOP III, naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-71 | MZ126 | 261 | L | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-69 | MZ145 | 281 | W | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
MZ164 | 289 | naar ArVa 6 oktober 1946 | ||||
R-55 | MZ167 ? | 292 | T | naar ArVa 6 oktober 1946 | ||
R-67 | MZ178 | 303 | Z | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
MZ189 | 314 | E | 28-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | ||
R-78 | MZ194 | 319 | AB | 21-10-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-58 | MZ214 | 326 | O | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946, werd PK-UPB | |
MZ223 | 336 | K | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | ||
MZ229 | 342 | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |||
R-59 | MZ239 | 353 | D | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-66 | MZ250 | 364 | U | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-83 | NJ756 | 599 | - | 27-1-1945 | naar ArVa 6 oktober 1946; werd PK-UPA | |
R-50 | NJ779 | 614 | F | 28-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946, | |
R-79 ? | NJ818 | 651 | AE | 21-1-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-54 | NJ870 | 688 | R | 28-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-68 | NJ871 | 695 | 31-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | ||
R-81 | NJ896 | 710 | AC | 27-1-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-65 ? | NJ918 | 549 | M | 21-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-57 | NJ971 | 374 | V | 25-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946, | |
R-72 | NJ985 | 345 | 21-10-1946 | jan 1949 | naar ArVa 6 oktober 1946; verongelukt | |
R-77 | NX486 | 422 | AF | 21-1-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-82 | NX545 | 471 | - | 21-1-1947 | naar ArVa 6 oktober 1946 | |
R-53 ? |
NJ809 | 648 | B | 23-10-1946 | naar ArVa 6 oktober 1946 |
Bronnen o.a. [B36] Ward , [B9] Avia 1-feb-1949 , [B32] Registr
De inhoud werd opgesteld door M.de Vreeze en Wilko Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Auster AOP (foto bijlage)
- 1294
Cat 5. ML-KNIL
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
AOP mk. 3 formatie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gecamoufleerde kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aantal kisten op Maospati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
6. Ops RAF Auster AOP
- 2478
Cat 6. RAF Ops
Juli 1944 werd in Engeland de no. 1316 "Dutch" communication flight binnen de RAF opgericht met Austers mk.III's. Dit werd eind 1944 het no. 6 Dutch squadron te beginnen met zes Austers en uiteindelijk waarbij men de beschikking kreeg over tenminste 17 Austers met RAF markeringen. Ze gingen vanaf april 1945 naar Gilze Rijen in Zuid Nederland dat al bevrijd was.
Registratiegegevens
|
|||||||||||||
Ned. Registratie
|
|
Engelse code
|
Constructienr.
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen | |||||||
R-1
|
|
NJ952
|
571
|
19-12-1944
|
31-03-1948
|
Dutch no.6 squadron "A"; Afgeschreven na ongeval 25-03-1948 Katwijk | |||||||
R-2
|
|
MZ138
|
8A-6 / 274
|
09-01-1945
|
18-04-1955
|
jan 1945 naar Dutch no 6 sq; Bewaard; Werd politie PH-POL , gecrashed 28-04-1955 | |||||||
R-3
|
|
MZ216
|
328
|
11-12-1944
|
25-06-1952
|
no.6 sq; Afgeschreven aug 1951, naar TH Delft | |||||||
R-4
|
|
NJ957
|
577
|
04-01-1945 ??
|
zie opm.
|
Dutch no.6 sq "D"; Naar MLD medio september 1948 als A.31, U.31, 1-31, 21-32; Werd dec 1955 PH-UFM | |||||||
R-5
|
|
MZ166
|
8A-1/ 291
|
?
|
29-11-1945
|
(niet bij No.6 squadron gevlogen). Werd de huidige PH-NGF; na ongeval weer opgeknapt, 1970 gesloopt. | |||||||
R-6
|
|
MZ234
|
8A-9 / 348
|
|
|
niet operationeel bij no.6 sq in Engeland; 1953 sleepkist Deelen 298 sq; werd november 1955 PH-NGG | ? |
||||||
R-7
|
|
NX537
|
8A-10 / 462
|
05-11-1944
|
|
vloog nog in Engeland bij 1316 communication flight, later no.6 sq,15-5-1946 naar LSK; in 1953 nog sleepkist Woensdrecht; werd mei 1958 PH-NIN, juni 1964 gecrashed | |||||||
R-8
|
|
MZ107
|
8A-12 / 240
|
begin 1945
|
29-10-1952
|
verongelukt | |||||||
R-9
|
|
NJ961
|
581
|
begin 1945
|
01-01-1953
|
Dutch no.6 sq "L"; naar MLD medio september 1948 als (2)1-32, A.32, U.32 | |||||||
R-10
|
|
MZ179
|
8A-5 / 304
|
sep 1944
|
|
Vloog bij 1316 (Allied) Flight in Engeland; jan 1956 naar PH-NGL | |||||||
R-11
|
|
MZ236
|
8A-13 / 350 /TAY 6203
|
11-12-1944
|
|
bij no 6. Dutch sq; werd november 1955 naar PH-NGH; beschilderd later MLM R-55; Museum Bevrijdende vleugels, retour MLM; | |||||||
R-12
|
|
MZ170
|
8A-3 / 295
|
05-12-1944
|
|
no.6 sq; later 298 sq Nederland; werd eind 1955 PH-NGI | |||||||
R-13
|
|
NJ916
|
546
|
13-12-1944
|
25-10-1956
|
Dutch no.6 sq; TAY1524; Naar MLD als (2)1-33 medio september 1948 en U.33 / A.33; Werd later PH-UFP, G-ATAX, PH-UFP, VH-KRL 1980 | |||||||
R-14
|
|
MZ140
|
276
|
09-12-1944
|
04-06-1953
|
Naar MLD medio 320 squadron september 1948 als A.34 / (2)1-34 / U.34 | |||||||
R-15
|
|
MZ253
|
367
|
13-12-1944
|
18-03-1954
|
bij no.6 Dutch sq; noodlanding 18-3-1954 | |||||||
R-16
|
|
MZ141
|
8A-8 / 277
|
09-12-1944
|
|
||||||||
R-17
|
|
NX534
|
8A-2 / 458
|
sept 1946
|
|
ook politie werd het PH-POL juni 1953 (vervanging 274); juni 1963 verkocht aan part. | |||||||
R-18
|
|
MZ231
|
8A-11 / 344
|
28-01-1947
|
juni 1955
|
Werd nov 1955 PH-NGK; later naar Stichting KLu Historische vlucht | |
||||||
R-19
|
|
NJ897
|
8A-7 / 706
|
21-01-1947
|
|
LSK; tot 1953 sleepkist Leeuwarden; werd PH-NGL ? | |||||||
R-20
|
|
NJ972
|
8A-4 / 375
|
17-10-1946
|
|
LSK; jan 1947 naar Nederland, vloog tot tenminste begin 1953 | |||||||
|
|
MZ196
|
321
|
12-01-1945
|
06-12-1945
|
ongeval Bay Oeynhausen dec 1945 | |||||||
|
|
MT391
|
484
|
18-01-1945
|
12-07-1945
|
jan 1945 Dutch no.6 sq als "F" ; ongeval Texel mei 1945 | |||||||
|
|
NJ934
|
565
|
13-12-1944
|
jan 1946
|
Dutch no.6 sq; ongeval | |||||||
|
|
NJ949
|
569
|
08-01-1945
|
mei 1945
|
Dutch no.6 sq; ongeval | |||||||
|
|
NJ776
|
609
|
05-12-1944
|
dec 1945
|
Dutch no.6 sq "K"; ongeval | |||||||
|
|
NJ799
|
636
|
05-01-1945
|
nov 1945
|
Dutch no.6 sq ? ; naar ArVa 6 oktober 1946 ??; later ongeval | |||||||
|
|
NJ808
|
640
|
13-12-1944
|
12-04-1945
|
Dutch no.6 sq ? ; ongeval 12-04-1945 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Aanvullingen of correcties welkom! Neem contact op via het NedMil Contactformulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
6. Ops RAF Auster AOP (foto bijlage)
- 1282
Cat 6. RAF Ops
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Auster No.6 Dutch squadron, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Auster geland op geimproviseerd veld aan de Hoekwaterstraat bij Voorburg, let op de kleine oranje driehoek , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Auster - Taylorcraft van 1316 Dutch Communication Flight , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)