INFO Avro 504
- 1504
Fabriek | AVRO |
Vliegtuig | 504 |
Type-aanduiding | 504A / B |
Cat I, V -- totaal 53: 2 stuks + eigenbouw | 504 K (ook eigenbouw AM en AL) |
Informatie
Avro 504 tweezits trainer / verkenner uit 1913 .
Gebouwd door bekende Engelse fabriek van A.V. Roe, eerste vlucht 1912. Zeer bruikbaar toestel in de eerste wereldoorlog. Ook gebruikt voor bom aanvallen. Ontwikkelingen in de luchtstrijd gingen snel en vooral daarna gebruikt achter het front. De 504K werd de verkenner versie. Het toestel was herkenbaar aan de centrale schaats tussen de wielen tegen het voorover kantelen. Meer dan 8000 stuks gebouwd, ook in "licentie" in andere landen na de oorlog.
Avro 504 motoren:
- Gnome 70 hp
- Gnome Monosoupape, rotary, 80-100 hp
- Le Rhone, rotary x 1, 110 hp
- Clerget 9B, 130 hp
- Mongoose 5-cylinder motor, 148 hp
Bewapening: 1 Lewis .303 machine gun
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 8,97 m
Hoogte: 3,17 m
Kruissnelheid: 121 km/u
Max gewicht circa 830 kg
Max snelheid: 153 km/u met Rhone motor
Bereik: 400 km
Bemanning: 2
Meestal geen bewapening
Literatuur: | ||||
40 jaar luchtvaart in Indie | G. Casius en T. Postma | De Alk | 1986 | |
Profiles volume 3 | Argus books | 1989 | ||
Avro 504 | . | Windsock 28 | . | . |
Avro 504 | H.J. Hazewinkel | Verenigde Vleugels | jan 2010 |
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_504 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Avro 504
- 1623
Cat 1. LvA
2 stuks geïnterneerd, 1915-1921;
De eerste Avro landde 21 maart 1915 bij het Zeeuwse St. Kruis na een motorstoring. Aangekocht voor 300 pond en kreeg registratie LA13 op Soesterberg.
Een andere kist landde drie dagen later op 24 maart 1915 bij Kruiningen en kreeg LvA registratie LA14; Oktober 1915 aangekocht voor 300 Engelse pond.
De kisten hadden een Gnome 80 pk motor. Ze kregen later een Thulin motor en werden op het laatst als "rol"toestel gebruikt.
Registratiegegevens AVRO 504A: (LvA) | |||||
Registratie | Constructienummer | RFC-serial | Datum geland Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA13 (later A21) |
753 | 21 maart 1915 | 1919 | ex Royal Flying Corps (RFC) no.1 squadron, landing bij St.Kruis; aangekocht; In 1918 Thulin motor ingebouwd; werd later A-21 (rolvliegtuig) tot 1921; |
.
Registratiegegevens AVRO 504B: (LvA) | |||||
Registratie | Constructienummer | RNAS-serial | Datum geland op Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA14 (later A22) |
1001 | 24 maart 1915 | 1919 | ex RNAS, landing bij Kruiningen en aangekocht; later A-22; in 1918 Thulin motor ingebouwd. |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B37] Ver.Vleugels jan 2010
Opmerking: voor latere AVRO 504K: zie de ML-KNIL pagina
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Avro 504 (foto bijlage)
- 1231
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de "1001", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de geïnterneerde "753" nog in Engels schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. LA-KNIL Avro 504
- 2114
Cat 5. LA-KNIL
Ook voor Indië werden na de Eerste Wereldoorlog een aantal vliegtuigen aangekocht door het Gouvernement voor de net opgezette militaire Luchtvaart Afdeeling van het KNIL ("LA-KNIL") in Indië. Twaalf eerste Avro 504K toestellen gebouwd bij het Engelse Graham White werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indië, waar ze augustus 1919 arriveerden en o.l.v ingenieur Vreeburg in elkaar werden gezet. In 1922 volgden weer 12 Avro 504K toestellen. Het motortype was de Clerget? of le Rhone?. De kisten werden gebruikt als lesvliegtuig met in totaal zo'n 35 stuks o.a. op Kalidjati en ook op Andir. Het veld Andir nabij Bandoeng was als veld maart 1922 gereedgekomen. De kist beviel erg goed maar toch waren er de nodige (les-)ongelukken. Toch worden er tientallen vliegers opgeleid.
Verder werden vanaf 1924 zo'n 15 toestellen van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indië, eerst op Andir, later op Soekamiskin. Dit werd geïnitieerd door Walraven, het Hoofd van de tekenkamer van de Technisch Dienst. Er werd van alles aan versleuteld en verbouwd. Eigenbouw prototype was de "LA-1" (later werd dit de "AL-57"). Ze kregen triplex schaalbekleding op de romp in plaats van linnen wat beter tegen tropische condities kon en verder werden ze voorzien van verbeterde brandstoftanks. Ombouw werden de Avro "AL" genoemd.
Een flink aantal toestellen kregen later vanaf 1931 een Armstrong Siddeley Mongoose motor als vervanging van de oude motor. Deze kregen de aanduiding "AM". In 1938 werd de laatste Avro uit dienst gesteld.
Foto: Collectie H.G Berfelo (used with permission )
Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Avro 504K in Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Registratiegegevens AVRO 504K: (LA-KNIL) | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
A-22 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-23 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-24 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-25 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-26 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-27 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-28 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-29 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-30 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-31 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-32 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-33 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-34 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-35 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-36 | Aangekocht in mei 1919; kraak juni 1931 maar weer opgebouwd |
||||
A-37 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-38 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-39 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-40 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-41 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-42 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-43 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-44 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-45 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-46 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-47 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-48 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-49 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-50 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-51 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-52 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-53 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-54 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-55 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-56 | Aangekocht in november 1922 |
.
Registratiegegevens AVRO 504K (Eigenbouw LA-KNIL): | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AL-57 | 1925 | eerst LA-1 , was prototype eigenbouw gereed december 1924; eerst in blanke lak, later in Khaki (en nog later alu dope). | |||
AL-60 | 1927 | ||||
AL-61 | 1927 | ||||
AL-62 | 1927 | later voorzien van Mongoose motor als AM-62 | |||
AL-63 | 1927 | later voorzien van Mongoose motor als AM-63 | |||
AL-64 | 1929 | tweede serie | |||
AL-65 | 1929 | ||||
AL-66 | 1929 | ||||
AL-67 | 1929 | ||||
AL-68 | 1929 | feb 1938 | later voorzien van Mongoose motor als AM-68 en als laatste uit dienst | ||
AL-69 | 1929 | ||||
AL-70 | 1929 | ||||
AL-71 | 1929 | ||||
AL-72 | 1929 | ||||
AL-73 | 1929 | later voorzien van Mongoose motor als AM-73 |
Bronnen o.a. [B32] .
Wie heeft meer detail info? Graag, gebruik Contact Formulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL Avro 504 (foto bijlage)
- 1217
Cat 5. LA-KNIL
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Avro 504K in Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Avro 504
- 1991
MODELBOUW INFO AVRO 504
Modellen (type) |
@ nooit gezien @ moeilijk te vinden |
@ never seen @ hard to find |
1/72 |
1/48 |
1/32 |
KP Avro 504K (conversie K) [recensie] AZ model (conversie K) HR Models (resin); CMK (conversie 504K) (resin); Expomodel (504N) (vacu); VAMI (resin); A-model (conversie 504K); Airfix (1967)/ MPC (conversie 504K); |
BlueMax (conversie 504K);
Smer (conversie 504K);
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: SRAM models (resin) (conversion 504K)
1/50: Merit / Artiplast / Smer
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1a)
|
< K151 ??> blanke lak over linnen
|
< K151 ??> blanke lak over linnen
|
geïnterneerde RAF kist "1001" in Nederland
LvA rozetten;
motorkappen e.d. zwarte lak; |
||
(1b) | "mottle" groene en bruine vlekken op het lichte linnen | "mottle" groene en bruine vlekken op het lichte linnen |
geïnterneerde RAF kist "753" in Nederland
|
||
(2)
|
.
|
<K194> PC-10 khaki | <K194> PC-10 khaki (behalve onderkant romp?) |
.
|
bij aflevering Vliegafdeeling in Indië werd geen NIVO green meer gebruikt maar is PC-10 khaki waarschijnlijk; metalen delen zoals motorkap, onderstelpoten glans zwart; rozetten en rood-wit-blauw richtingsroer |
(3) | <K130> aluminium dope | <K130> aluminium dope |
latere schema in Indië aluminium dope verf; metalen delen zoals motorkap, onderstelpoten glans zwart; rozetten en rood-wit-blauw richtingsroer |
.
Modelbouw info (door Meindert de Vreeze)
De op Nederlands grondgebied gelandde RAF Avro 504 kisten waren een vroege versie. Deze versie een doosvormige langwerpige romp gemaakt van houten frames en linnen. Daarin was die anders dan de later Avro 504K die een meer tapse romp heeft. Conversie/ ombouw is dus nodig als een Avro 504K bouwdoos wordt gebruikt. (de HR Models resin kit heeft de correcte romp). In Scale Aircraft Modelling Mei 2021 staat een artikel over de bouw van de vroege Avro 504. Welke romp werd toegepast was afhankelijk van de Engelse fabriek waar het toestel gebouwd was, niet zozeer wanneer.
De kisten afgeleverd in Indië waren waarschijnlijk de standaard versie. De AL eigenbouw kisten in Indië waren natuurlijk weer anders.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)