Fabriek | AVRO |
Vliegtuig | 504 |
Type-aanduiding | 504A / B |
Cat I, V -- totaal 53: 2 stuks + eigenbouw | 504 K (ook eigenbouw AM en AL) |
Informatie
Avro 504 tweezits trainer / verkenner uit 1913 .
Gebouwd door bekende Engelse fabriek van A.V. Roe, eerste vlucht 1912. Zeer bruikbaar toestel in de eerste wereldoorlog. Ook gebruikt voor bom aanvallen. Ontwikkelingen in de luchtstrijd gingen snel en vooral daarna gebruikt achter het front. De 504K werd de verkenner versie. Het toestel was herkenbaar aan de centrale schaats tussen de wielen tegen het voorover kantelen. Meer dan 8000 stuks gebouwd, ook in "licentie" in andere landen na de oorlog.
Avro 504 motoren:
- Gnome 70 hp
- Gnome Monosoupape, rotary, 80-100 hp
- Le Rhone, rotary x 1, 110 hp
- Clerget 9B, 130 hp
- Mongoose 5-cylinder motor, 148 hp
Bewapening: 1 Lewis .303 machine gun
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 8,97 m
Hoogte: 3,17 m
Kruissnelheid: 121 km/u
Max gewicht circa 830 kg
Max snelheid: 153 km/u met Rhone motor
Bereik: 400 km
Bemanning: 2
Meestal geen bewapening
Literatuur: | ||||
40 jaar luchtvaart in Indie | G. Casius en T. Postma | De Alk | 1986 | |
Profiles volume 3 | Argus books | 1989 | ||
Avro 504 | . | Windsock 28 | . | . |
Avro 504 | H.J. Hazewinkel | Verenigde Vleugels | jan 2010 |
Websites: |
https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_504 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze