Cat 5. LA-KNIL
Ook voor Indië werden na de Eerste Wereldoorlog een aantal vliegtuigen aangekocht door het Gouvernement voor de net opgezette militaire Luchtvaart Afdeeling van het KNIL ("LA-KNIL") in Indië. Twaalf eerste Avro 504K toestellen gebouwd bij het Engelse Graham White werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indië, waar ze augustus 1919 arriveerden en o.l.v ingenieur Vreeburg in elkaar werden gezet. In 1922 volgden weer 12 Avro 504K toestellen. Het motortype was de Clerget? of le Rhone?. De kisten werden gebruikt als lesvliegtuig met in totaal zo'n 35 stuks o.a. op Kalidjati en ook op Andir. Het veld Andir nabij Bandoeng was als veld maart 1922 gereedgekomen. De kist beviel erg goed maar toch waren er de nodige (les-)ongelukken. Toch worden er tientallen vliegers opgeleid.
Verder werden vanaf 1924 zo'n 15 toestellen van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indië, eerst op Andir, later op Soekamiskin. Dit werd geïnitieerd door Walraven, het Hoofd van de tekenkamer van de Technisch Dienst. Er werd van alles aan versleuteld en verbouwd. Eigenbouw prototype was de "LA-1" (later werd dit de "AL-57"). Ze kregen triplex schaalbekleding op de romp in plaats van linnen wat beter tegen tropische condities kon en verder werden ze voorzien van verbeterde brandstoftanks. Ombouw werden de Avro "AL" genoemd.
Een flink aantal toestellen kregen later vanaf 1931 een Armstrong Siddeley Mongoose motor als vervanging van de oude motor. Deze kregen de aanduiding "AM". In 1938 werd de laatste Avro uit dienst gesteld.
Foto: Collectie H.G Berfelo (used with permission )
Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Avro 504K in Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Registratiegegevens AVRO 504K: (LA-KNIL) | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
A-22 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-23 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-24 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-25 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-26 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-27 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-28 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-29 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-30 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-31 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-32 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-33 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-34 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-35 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-36 | Aangekocht in mei 1919; kraak juni 1931 maar weer opgebouwd |
||||
A-37 | Aangekocht in mei 1919 | ||||
A-38 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-39 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-40 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-41 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-42 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-43 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-44 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-45 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-46 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-47 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-48 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-49 | Aangekocht in december 1919 | ||||
A-50 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-51 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-52 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-53 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-54 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-55 | Aangekocht in november 1922 | ||||
A-56 | Aangekocht in november 1922 |
.
Registratiegegevens AVRO 504K (Eigenbouw LA-KNIL): | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
AL-57 | 1925 | eerst LA-1 , was prototype eigenbouw gereed december 1924; eerst in blanke lak, later in Khaki (en nog later alu dope). | |||
AL-60 | 1927 | ||||
AL-61 | 1927 | ||||
AL-62 | 1927 | later voorzien van Mongoose motor als AM-62 | |||
AL-63 | 1927 | later voorzien van Mongoose motor als AM-63 | |||
AL-64 | 1929 | tweede serie | |||
AL-65 | 1929 | ||||
AL-66 | 1929 | ||||
AL-67 | 1929 | ||||
AL-68 | 1929 | feb 1938 | later voorzien van Mongoose motor als AM-68 en als laatste uit dienst | ||
AL-69 | 1929 | ||||
AL-70 | 1929 | ||||
AL-71 | 1929 | ||||
AL-72 | 1929 | ||||
AL-73 | 1929 | later voorzien van Mongoose motor als AM-73 |
Bronnen o.a. [B32] .
Wie heeft meer detail info? Graag, gebruik Contact Formulier...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)