IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Avro 504

  • INFO Avro 504
  • 1. LVA Avro 504
  • 1. LVA Avro 504 (foto bijlage)
  • 5. LA-KNIL Avro 504
  • 5. LA-KNIL Avro 504 (foto bijlage)
  • Modelbouw Avro 504

google translate

INFO Avro 504

Laatste update: 12 maart 2018
1190

 

Fabriek AVRO
Vliegtuig 504
Type-aanduiding 504A / B
Cat I, V -- totaal 53: 2 stuks + eigenbouw 504 K (ook eigenbouw AM en AL)

avro-504k-profile 

Informatie

Avro 504 tweezits trainer / verkenner uit 1913 .
Gebouwd door bekende Engelse fabriek van A.V. Roe, eerste vlucht 1912. Zeer bruikbaar toestel in de eerste wereldoorlog. Ook gebruikt voor bom aanvallen. Ontwikkelingen in de luchtstrijd gingen snel en vooral daarna gebruikt achter het front. De 504K werd de verkenner versie. Het toestel was herkenbaar aan de centrale schaats tussen de wielen tegen het voorover kantelen. Meer dan 8000 stuks gebouwd, ook in "licentie" in andere landen na de oorlog.

Avro 504 motoren:
- Gnome 70 hp
- Gnome Monosoupape, rotary, 80-100 hp
- Le Rhone, rotary x 1, 110 hp
- Clerget 9B, 130 hp
- Mongoose 5-cylinder motor, 148 hp

Bewapening: 1 Lewis .303 machine gun
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 8,97 m
Hoogte: 3,17 m
Kruissnelheid: 121 km/u
Max gewicht circa 830 kg
Max snelheid: 153 km/u met Rhone motor
Bereik: 400 km
Bemanning: 2
Meestal geen bewapening 


 

Literatuur:
40 jaar luchtvaart in Indie G. Casius en T. Postma De Alk 1986
Profiles volume 3 Argus books 1989
Avro 504 . Windsock 28 . .
Avro 504 H.J. Hazewinkel Verenigde Vleugels jan 2010

 

Websites:
  https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_504

  

FOTO GALERIJ:

  • avro-504-draw-mdv-archive
  • avro-504-knil-nimh-1-colourized
  • avro-504k-hb-archive
  • avro-504k-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

1. LVA Avro 504

Laatste update: 10 maart 2018
1280

Cat 1. LvA bol

2 stuks geïnterneerd, 1915-1921;


De eerste Avro landde 21 maart 1915 bij het Zeeuwse St. Kruis na een motorstoring. Aangekocht voor 300 pond en kreeg registratie LA13 op Soesterberg.

Een andere kist landde drie dagen later op 24 maart 1915 bij Kruiningen en kreeg LvA registratie LA14; Oktober 1915 aangekocht voor 300 Engelse pond.

De kisten hadden een Gnome 80 pk motor. Ze kregen later een Thulin motor en werden op het laatst als "rol"toestel gebruikt.  


  

Registratiegegevens AVRO 504A: (LvA)
Registratie Constructienummer RFC-serial Datum geland Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA13 (later A21)
 753 21 maart 1915 1919 ex Royal Flying Corps (RFC) no.1 squadron, landing bij St.Kruis; aangekocht; In 1918 Thulin motor ingebouwd; werd later A-21 (rolvliegtuig) tot 1921; 

.

Registratiegegevens AVRO 504B: (LvA)
Registratie Constructienummer RNAS-serial Datum geland op Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA14 (later A22)
 1001   24 maart 1915 1919 ex RNAS, landing bij Kruiningen en aangekocht; later A-22; in 1918 Thulin motor ingebouwd.

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B37] Ver.Vleugels jan 2010

 

Opmerking: voor latere AVRO 504K: zie de ML-KNIL pagina

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

1. LVA Avro 504 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
896

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Avro 504 op Soesterberg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 504 nr. 1001.

de "1001", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 504 nr. 753 (RFC) op Soesterberg.

de geïnterneerde "753" nog in Engels schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nederlandse Avro 504 na een neuslanding.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

5. LA-KNIL Avro 504

Laatste update: 06 oktober 2021
1694

Cat 5. LA-KNIL  hollands

Ook voor Indië werden na de Eerste Wereldoorlog een aantal vliegtuigen aangekocht door het Gouvernement voor de net opgezette militaire Luchtvaart Afdeeling van het KNIL  ("LA-KNIL") in Indië. Twaalf eerste Avro 504K toestellen gebouwd bij het Engelse Graham White werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indië, waar ze augustus 1919 arriveerden en o.l.v ingenieur Vreeburg in elkaar werden gezet. In 1922 volgden weer 12 Avro 504K toestellen. Het motortype was de Clerget? of le Rhone?.  De kisten werden gebruikt als lesvliegtuig met in totaal zo'n 35 stuks o.a. op Kalidjati en ook op Andir. Het veld Andir nabij Bandoeng was als veld maart 1922 gereedgekomen. De kist beviel erg goed maar toch waren er de nodige (les-)ongelukken. Toch worden er tientallen vliegers opgeleid.

Verder werden vanaf 1924 zo'n 15 toestellen van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indië, eerst op Andir, later op Soekamiskin. Dit werd geïnitieerd door Walraven, het Hoofd van de tekenkamer van de Technisch Dienst. Er werd van alles aan versleuteld en verbouwd. Eigenbouw prototype was de "LA-1" (later werd dit de "AL-57"). Ze kregen triplex schaalbekleding op de romp in plaats van linnen wat beter tegen tropische condities kon en verder werden ze voorzien van verbeterde brandstoftanks. Ombouw werden de Avro "AL" genoemd. 

Een flink aantal toestellen kregen later vanaf 1931 een Armstrong Siddeley Mongoose motor als vervanging van de oude motor. Deze kregen de aanduiding "AM". In 1938 werd de laatste Avro uit dienst gesteld.
 

avro-504k-hb-archive 

Foto: Collectie H.G Berfelo (used with permission )

avro 504 knil nimh 1 colourized

Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K in Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K na een vlieongeval met C.C. Kupfer Lt van LA/KNIL.

Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens AVRO 504K: (LA-KNIL)
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-22 Aangekocht in mei 1919
A-23 Aangekocht in mei 1919
A-24 Aangekocht in mei 1919
A-25 Aangekocht in mei 1919
A-26 Aangekocht in mei 1919
A-27 Aangekocht in mei 1919
A-28 Aangekocht in mei 1919
A-29 Aangekocht in mei 1919
A-30 Aangekocht in mei 1919
A-31 Aangekocht in mei 1919
A-32 Aangekocht in mei 1919
A-33 Aangekocht in mei 1919
A-34 Aangekocht in mei 1919
A-35 Aangekocht in mei 1919
A-36 Aangekocht in mei 1919; kraak juni 1931 maar weer opgebouwd
A-37 Aangekocht in mei 1919
A-38 Aangekocht in december 1919
A-39 Aangekocht in december 1919
A-40 Aangekocht in december 1919
A-41 Aangekocht in december 1919
A-42 Aangekocht in december 1919
A-43 Aangekocht in december 1919
A-44 Aangekocht in december 1919
A-45 Aangekocht in december 1919
A-46 Aangekocht in december 1919
A-47 Aangekocht in december 1919
A-48 Aangekocht in december 1919
A-49 Aangekocht in december 1919
A-50 Aangekocht in november 1922
A-51 Aangekocht in november 1922
A-52 Aangekocht in november 1922
A-53 Aangekocht in november 1922
A-54 Aangekocht in november 1922
A-55 Aangekocht in november 1922
A-56 Aangekocht in november 1922

.

Registratiegegevens AVRO 504K (Eigenbouw LA-KNIL):
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
AL-57  1925   eerst LA-1 , was prototype eigenbouw gereed december 1924; eerst in blanke lak, later in Khaki (en nog later alu dope). 
AL-60  1927  
AL-61  1927  
AL-62  1927    later voorzien van Mongoose motor als AM-62
AL-63  1927 later voorzien van Mongoose motor als AM-63
AL-64  1929 tweede serie
AL-65  1929
AL-66  1929
AL-67  1929
AL-68  1929  feb 1938  later voorzien van Mongoose motor als AM-68 en als laatste uit dienst 
AL-69  1929
AL-70  1929
AL-71  1929
AL-72  1929
AL-73  1929 later voorzien van Mongoose motor als AM-73 

  Bronnen o.a. [B32]  .

Wie heeft meer detail info? Graag, gebruik Contact Formulier...

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. LA-KNIL Avro 504 (foto bijlage)

Laatste update: 11 maart 2018
884

Cat 5. LA-KNIL  hollands

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K in Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K na een vlieongeval met C.C. Kupfer Lt van LA/KNIL.

Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Avro 504

Laatste update: 12 juni 2022
1453

 MODELBOUW INFO AVRO 504

Modellen (type)
@ nooit gezien
@ moeilijk te vinden
@ never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
HR Models (resin);
CMK (conversie 504K) (resin);
Expomodel (504N) (vacu);
VAMI (resin);
A-model (conversie 504K);
Airfix (1967)/ MPC (conversie 504K);
BlueMax (conversie 504K);
 
Smer (conversie 504K);
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: SRAM models (resin) (conversion 504K)

1/50:  Merit / Artiplast / Smer 

BOXART

  • airfix-avro-504-72
  • airfix-avro-504-aussi-72
  • amodel-avro-504-72
  • artiplast-avro-504-50
  • bleumax-avro-504-48
  • expomodel-avro-504n-72
  • hr-model-avro-504-72
  • mpc-avro-504-72
  • smer-avro-504-50
  • sram-avro-504-144
  • vami-avro-504-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1a) 
 
< K151 ??> blanke lak over linnen
 < K151 ??> blanke lak over linnen
 
geïnterneerde RAF kist "1001" in Nederland 
LvA rozetten;
motorkappen e.d. zwarte lak;
(1b)    "mottle" groene en bruine vlekken op het lichte linnen  "mottle" groene en bruine vlekken op het lichte linnen  
geïnterneerde RAF kist "753" in Nederland 
(2)
.
<K194> PC-10 khaki <K194> PC-10 khaki (behalve onderkant romp?) 
.

bij aflevering Vliegafdeeling in Indië werd geen NIVO green meer gebruikt maar is PC-10 khaki waarschijnlijk;

metalen delen zoals motorkap, onderstelpoten glans zwart;

rozetten en rood-wit-blauw richtingsroer

(3)   <K130> aluminium dope  <K130> aluminium dope  

latere schema in Indië aluminium dope verf; 

metalen delen zoals motorkap, onderstelpoten glans zwart;

rozetten en rood-wit-blauw richtingsroer

.

Modelbouw info (door Meindert de Vreeze) 

De op Nederlands grondgebied gelandde RAF Avro 504 kisten waren een vroege versie. Deze versie een doosvormige langwerpige romp gemaakt van houten frames en linnen. Daarin was die anders dan de later Avro 504K die een meer tapse romp heeft. Conversie/ ombouw is dus nodig als een Avro 504K bouwdoos wordt gebruikt. (de HR Models resin kit heeft de correcte romp). In Scale Aircraft Modelling Mei 2021 staat een artikel over de bouw van de vroege Avro 504. Welke romp werd toegepast was afhankelijk van de Engelse fabriek waar het toestel gebouwd was, niet zozeer wanneer. 

De kisten afgeleverd in Indië waren waarschijnlijk de standaard versie. De AL eigenbouw kisten in Indië waren natuurlijk weer anders. 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( A )
  5. Avro 504

Copyright © 2023 - IPMS Nederland