Cat 3.  LSK/ KLu   
25 stuks , kenmerken D-1 t/m D-25

De LSK kreeg later na de Tweede Wereldoorlog ook de Anson in kader van de wederopbouw (Target One overeenkomst). De meeste kisten arriveerden in 1947. De Anson Mk.1 werd overgenomen van de Engelse Royal Air Force en gebruikt in eerste instantie voor opleiding waarnemers en telegrafisten, o.a bij CLO op Gilze-Rijen.

Er zat geen bewapening op de toestellen, zo werd de rugkoepel niet gemonteerd dan wel verwijderd om o.a gewicht te besparen; alleen de "D-19" had nog een rugkoepel. Tussen de kisten kunnen dus details verschillen, bijvoorbeeld in de rompramen.

De Ansons werden ook gebruikt als licht verbindings- en transporttoestel maar ook wel voor luchtkartering. Laatste Anson ging in 1953 uit dienst.


avro anson lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission) 

avro anson lvk 4 goth auth

Foto uit 1947 van dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

avro anson lvk 2

Met rugkoepel. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

avro anson lvk 3

Motorkap luik is open. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

Registratiegegevens LSK/ KLu:
Registratie RAF serial Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-1 LV199 okt 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-2 LT703 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-3 MG840 1946  1948 Buiten dienst 1948 en gebruikt voor onderdelen.
D-4 NK651 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-5 R9594 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-6 MG110 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-7 EG672 1946  1953 Buiten dienst 1953
D-8 DJ661 1947  1953 Buiten dienst 1953
D-9 LT982 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-10 LV125 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-11 MG783 1947  1953 glazen neus; buiten dienst 1953
D-12 DG816 1947  1949 Buiten dienst 1948
D-13 EG140 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-14 LV132 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-15 DG804 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-16 LT889 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-17 LT114 1947  1953 glazen neus; buiten dienst 1953
D-18 NK325 1947  1952 Buiten dienst 1953
D-19 MG283 1947  1952 had rugkoepel; buiten dienst 1953
D-20 MG635 1947  1952 Buiten dienst 1953
D-21 MG736 1947 29-05-1947 Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-22 op Gilze
D-22 MH221 1947 29-05-1947 Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-21 op Gilze
D-23 LT832 1947  1952
Buiten dienst 1952
D-24 LV279 1947  1952
Buiten dienst 1952
D-25 MG227 1947  1948 glazen neus; buiten dienst 1948

  Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: de "D-26" is een museumkist en de ex- VM352 RAF, geschilderd als "D-26"; nu in Canadian forces museum Groningen
.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)