Cat 3. LSK/ KLu
25 stuks , kenmerken D-1 t/m D-25
De LSK kreeg later na de Tweede Wereldoorlog ook de Anson in kader van de wederopbouw (Target One overeenkomst). De meeste kisten arriveerden in 1947. De Anson Mk.1 werd overgenomen van de Engelse Royal Air Force en gebruikt in eerste instantie voor opleiding waarnemers en telegrafisten, o.a bij CLO op Gilze-Rijen.
Er zat geen bewapening op de toestellen, zo werd de rugkoepel niet gemonteerd dan wel verwijderd om o.a gewicht te besparen; alleen de "D-19" had nog een rugkoepel. Tussen de kisten kunnen dus details verschillen, bijvoorbeeld in de rompramen.
De Ansons werden ook gebruikt als licht verbindings- en transporttoestel maar ook wel voor luchtkartering. Laatste Anson ging in 1953 uit dienst.
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit 1947 van dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Met rugkoepel. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Motorkap luik is open. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens LSK/ KLu: | |||||
Registratie | RAF serial | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
D-1 | LV199 | okt 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-2 | LT703 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-3 | MG840 | 1946 | 1948 | Buiten dienst 1948 en gebruikt voor onderdelen. |
|
D-4 | NK651 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-5 | R9594 | 1946 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-6 | MG110 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-7 | EG672 | 1946 | 1953 | Buiten dienst 1953 | |
D-8 | DJ661 | 1947 | 1953 | Buiten dienst 1953 | |
D-9 | LT982 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-10 | LV125 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-11 | MG783 | 1947 | 1953 | glazen neus; buiten dienst 1953 | |
D-12 | DG816 | 1947 | 1949 | Buiten dienst 1948 | |
D-13 | EG140 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-14 | LV132 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-15 | DG804 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-16 | LT889 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1952 | |
D-17 | LT114 | 1947 | 1953 | glazen neus; buiten dienst 1953 | |
D-18 | NK325 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1953 | |
D-19 | MG283 | 1947 | 1952 | had rugkoepel; buiten dienst 1953 | |
D-20 | MG635 | 1947 | 1952 | Buiten dienst 1953 | |
D-21 | MG736 | 1947 | 29-05-1947 | Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-22 op Gilze | |
D-22 | MH221 | 1947 | 29-05-1947 | Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-21 op Gilze |
|
D-23 | LT832 | 1947 | 1952 |
Buiten dienst 1952 | |
D-24 | LV279 | 1947 | 1952 |
Buiten dienst 1952 | |
D-25 | MG227 | 1947 | 1948 | glazen neus; buiten dienst 1948 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: de "D-26" is een museumkist en de ex- VM352 RAF, geschilderd als "D-26"; nu in Canadian forces museum Groningen
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)