Modelbouw info Avro Anson :

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Air Graphic Models (resin) 
Valom 72164 
MPM/ Special Hobby 
Airfix (mk.1)
Aeroclub (mk.XIX) @
Airmodel (mk.1 vacu) @
Airfix mk.1 
Classic airframes
Special Hobby
Sanger (vacu) @
Combat models (vacu) @

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: Welsh (vacu)

BOXART

  • aeroclub-anson-72
  • air-graphic-anson-7204
  • airfix-anson-72-2
  • airfix-anson-72
  • airmodel-anson-72
  • classic-airframes-anson-48
  • specialhobby-anson-48
  • specialhobby-anson-72
  • valom-anson-72164

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K60> yellow camouflage schema "RAF" schema a; 6 rozetten met fin flash en RAF serials op rompzijkant en onder vleugels
(b)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K14> sky grey of

alu-dope

camouflage schema "RAF" schema b
(c)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K60> yellow camouflage schema
6 rozetten met finflash en witte registratie (serial overgeschilderd)
(d)   < K60> yellow   < K60> yellow  lesvliegtuig schema geheel geel; kleine registratie; rozetten aan uiteinden vleugels
(e)   < K60> yellow   < K60> yellow  lesvliegtuig schema geheel geel; grote registratie; rozetten voor vleugel ailerons

 

Extra informatie:

(door Meindert de Vreeze)

RAF camouflage schema volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A, afhankelijk van de rol.

Later geheel training "yellow" geel; motoren en de cowlings verschillen van de standaard mk.1, namelijk de Cheetah.
registratie camo schema: wit 90 cm hoog en vlag finflash 40x30 cm; serial in wit 10 cmm hoog;
Gele kisten: zwarte regi 100 cm hoog, (van "D-19": 80 cm hoog).
Zes rozetten van 80 of 100 cm diameter; vleugel rozet 100 cm diameter.
Interieur licht interior green met zwarte stoelen.

Voor schaalmodellen voor de latere KLu kisten dienen de motorkappen vervangen te worden (door bijvoorbeeld die van de kit te halen van de Airspeed Oxford model van FROG/NOVO). Monteer niet de geschutskoepel en zet er een stuk platte card in en plamuur om alles dicht te maken. Het platte voorste cockpit raam in het plafond moet een ronde platte koepel krijgen. Het glaswerk is wat grof en moet een beetje ronder gemaakt worden, het is wat te hoekig. Propellers moet iets spitsiger naar de tip lopen. Richtingszoeker moet wat gestroomlijnder (zoals in een dakota DC-3). Ook de landingsgestel poten zijn te kort!
Breng een landingslicht in de neus aan. in de neus zitten ook twee ronde kleine raampjes.

Voor de MLD: standaard mk.1: Airfix kit lijkt zo te gebruiken. 


Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)

  • klu-voorschrift-anson-1

IPMS NEDERLAND tekeningen


schema (a) volgens RAF camouflage

ipms-1-anson.

 


 

 ..
Detailfoto's: collectie M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS lid Wilko Jonker (used with permission):

AVRO Anson MkI LAAT RAF

en meer.... (klik op plaatje voor vergroting)...

  • AVRO_Anson-MkI-LSK-3-3
  • AVRO_Anson_MkI-LAAT-RAF
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-1-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-1
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-2-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-3-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-3
  • AVRO_Anson_MkI-VROEG-RAF

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)