INFO Armstrong Whitworth (Hawker) Sea Hawk
- 1732
.
Fabriek | Armstrong Whitworth (Hawker) |
Vliegtuig | Sea Hawk |
Type-aanduiding | |
Cat IV-- totaal 22 stuks | mk.50 |
Informatie
Jager voor gebruik vanaf vliegdekschepen ontworpen door Hawker uit Engeland (Armstrong Whitworth bouwde later dit type in licentie). Het was een van de allereerste straaljagers ontwikkeld voor marine taken en werd afgeleid van de Hawker P-1040, welke vloog in september 1947.
De eerste Sea Hawk mk.1 vloog in september 1948 maar de eerste productie versie, de mk.1, pas in november 1951. Bij de Engelse Royal Navy FAA werd de mk.1 in dienst gesteld vanaf 1953. (circa 35 mk.1 + 40 stuks mk.2; in licentie door Armstrong Whitworth: 60 stuks mk.1 , en 86 stuks FGA.mk6). De FGA.50 was een iets aangepaste mk.6 en ook Duitsland kreeg 64 stuks mk.100 toestellen (deze hadden een groter kielvlak en meestal een Ekco zoekradar in een pod). Van de Sea Hawk bestaat geen tweezitter/trainer.
Gegevens Sea Hawk mk.50:
Spanwijdte: 11,9 m
Lengte: 12,14 m
Leeggewicht: 4372 kg
Max startgewicht: 5980 kg
Max snelheid: circa Mach 0.8 (850 km/h op 20,000 ft)
Kruissnelheid: 655 km/u
Bereik: 535 km
Rolls Royce Nene 103 straalmotor met 2350 kg stuwkracht
4 x Hispano 20 mm kanonnen in neus en diverse ophangpunten o.a voor 10 raketten en 2 x 500 pond bommen; zelfs later voor 2 Sidewinders raketten.
1 piloot
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | MIP 1985-3 (MLD, korte historie, tekeningen, schema's ) | IPMS Nederland | ||
Air international | - | Vol 23 / page 280 e.v | - | Key publishing |
Sea Hawk | Butler | no.29 | - |
Allan Hall Park publications
|
.
Websites:
|
-- Walk Around MLD Sea Hawk met foto's [ externe link]
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Sea Hawk
- 4000
Cat 4. MLD
22 Sea Hawks mk .50
Kenmerken 6-50 t/m 6-71 (later in 1959 volgens nieuwe MLD systeem nummers: 111-131) ; In dienst bij MLD no.3 opleidingssquadron en 860 squadron.
Het type mk.50 van de MLD had een opvallende Philips radioantenne op de romp (ter plaatse van de uitlaat) maar leek verder erg op de Engelse mk.6. Nederlandse Sea Hawks mk.50 konden worden besteld dankzij het MDAP programma voor assistentie van NAVO partners maar de produktie lag eigenlijk al stil bij Hawker. Voor de MLD werden er 22 mk.50's besteld.
De eerste Sea Hawk arriveerde in juli 1957. Ze werden ingedeeld bij het heropgerichte 860 squadron MLD. De Sea Hawk werd vooral ingezet als dekjager vanaf de Hr.Ms Karel Doorman. Dit vliegdekschip was van 1955 tot mid 1958 gemoderniseerd met een vliegdek onder een hoek en een sterke catapult. Dat maakte operaties van de Sea Hawk en types zoals de Avenger mogelijk. Het was natuurlijk een hele verandering binnen de marine om te opereren met jet dekjagers.
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werd het type gemoderniseerd, zodat ze 2 eerste generatie Sidewinders raketten konden meenemen aan speciaal door de MLD ontwikkelde pylons. Deze MLD Sea Hawks kregen als eerste vliegtuig in Europa de beschikking over deze Amerikaanse Sidewinder raketten!
In 1959 volgde een wereldreis a/b van de Karel Doorman met smaldeel 5 o.a. naar de Antillen was er maart 1959 een demonstratie op Hato. Dat was de eerste "straaljager" landing op Curaçao. Ook ging men in 1960 helemaal naar Biak. Begin 1961 gingen de Sea Hawks "aan land" en werden gestationeerd op Valkenburg.
Enige Sea Hawks werden in 1964 ook kort gebruikt door het MLD demo team "Sea Lords", welke 13 juni 1964 deelnamen aan de Eelde vliegshow.
De laatste Sea Hawks werden eind december 1964 uit dienst gesteld (en gesloopt op Valkenburg).
(De Hr.Ms Karel Doorman had een grote brand in april 1968 waarna besloten werd het schip te verkopen aan Argentinïe; het werd daar in 1971 het vlaggeschip de "25 de Mayo").
Voorzien van brandstoftanks en een flinke hoeveelheid ongeleidde raketten. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
MLD Sea Hawk , maar waarschijnlijk een replica mk.6 (de MLD Sea Hawk wijkt ietjes af v.w.b antennes)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
MLD Sea Hawk (maar dit is een voormalige FAA mk.6 ? te herkennen aan de engelse spriet antenne achter de cockpit) . Foto: Wilko Jonker (used with permission)
Sea Hawk met gevouwen vleugels op de hr.ms Karel Doorman vlak voor de lancering. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Sea Hawk mk.50, goed te zien is de blad antenne van de Philips radio. Foto: archief Ministerie van Defensie / Mar.Historie (used with permission)
Voorzien van de Sidewinder vanaf 1959, een unieke combinatie voor die tijd. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum (used with permission)
Detail van de speciale Sidewinder pylon welke (waarschijnlijk) door de MLD technische dienst in eigen huis werd ontwikkeld. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | tweede registratie vanaf 1959 |
Constructienr. | Engelse Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
6-50 | 111 | 6621 | XL237 | 18-07-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-51 | 112 | 6622 | XL 238 | 20-08-1957 | 14-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-52 | 113 | 6623 | XL239 | 30-07-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg |
6-53 | 6624 | XL 240 | 05-09-1957 | 06-11-1957 | Ongeval, Oud-Beijerland en afgeschreven | |
6-54 | 114 | 6625 | XL241 | 05-09-1957 | 24-10-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-55 | 115 | 6626 | XL269 | 20-08-1957 | 29-03-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-56 | 116 | 6627 | XL270 | 17-09-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg |
6-57 | 117 | 6628 | XL271 | 17-09-1957 | 10-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-58 | 118 | 6629 | XL272 | 23-10-1957 | 24-10-1963 | Reservedelen (zie opmerking) |
6-59 | 119 | 6630 | XL273 | 01-10-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-60 | 120 | 6631 | XL274 | 23-10-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-61 | 121 | 6632 | XL275 | 06-11-1957 |
30-09-1959 | In zee bij start vanaf Karel Doorman en afgeschreven |
6-62 | 122 | 6633 | XL305 |
23-10-1957 |
23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-63 | 123 | 6634 | XL306 |
13-11-1957 |
14-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-64 | 124 | 6635 | XL307 |
13-11-1957 |
24-10-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-65 | 125 | 6636 | XL308 |
26-11-1957 |
09-03-1962 | In zee bij Katwijk en afgeschreven |
6-66 | 126 | 6637 | XL309 | 03-12-1957 | 08-07-1960 | Tijdens trip naar Nieuw Guinea in zee na noodlanding op Karel Doorman en overboord gevallen Indische Oceaan... |
6-67 | 127 | 6638 | XL310 | 17-01-1958 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-68 | 128 | 6639 | XL311 | 18-12-1957 | 29-03-1963 | Reservedelen en restanten gebruikt brandweer op De Kooy |
6-69 | 129 | 6640 | XL312 | 18-12-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag gesloopt Valkenburg |
6-70 | 130 | 6641 | XL313 | 08-01-1958 | 24-10-1963 | Reservedelen en schroot Valkenburg |
6-71 | 131 | 6642 | XL314 | 29-01-1958 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag gesloopt; zie opmerking |
Bronnen o.a. [B1] MIP 1985-3, [B16] MLD.70
Opmerkingen:
alle overgebleven MLD Sea Hawks werden gesloopt, derhalve...
- de museumkist "118" in Traditiekamer de Kooy in Den Helder (eigendom Aviodrome) is de voormalige Engelse WV828 voorzien van een MLD schema;
- de museumkist "131" is een samenstelling uit Engelse kisten en in MLD kleuren tentoongesteld in NMM Soesterberg.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Sea Hawk (foto bijlage)
- 1839
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Sea Hawks van demoteam "sealords". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie detail opname van de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met Sidewinder raket. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aan boord Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Vleugel opgevouwen al tijdens het taxiën. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
a/b Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gereed maken voor de start! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De "Sea Lords" in aktie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Starten motor met startpatroon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Klaarmaken voor de catapult start met bevestigen trekkabel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Opgevouwen komen de vleugeltippen dicht bij elkaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tegelijk opstarten motoren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission).
Met dank aan het NIMH
Modelbouw Sea Hawk
- 2212
MODELBOUW Sea Hawk
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Hobbyboss (2011);
MPM / Special hobby (72080)**;
Airfix (1959) / Gunze Sangyo / Plasty ;
Frog (1955)/ Novo/ Chematic / Donetsk / Eastern Express ;
|
Trumpeter (02826)
Classic airframes
Falcon (vacu)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: Miniwing
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K12> Extra dark sea grey | Sky afscheiding hoog op zijkant; (Sky kan 2 tinten hebben ?) Rozet 4 posities over het algemeen vleugel voorrand onderzijde ook dark sea grey |
.
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
** de 1/72 Special Hobby kit #72080 is voor een Sea Hawk FB mk.3 en FGA mk.50 en is bruikbaar voor een MLD model. Uitgebracht in 2004 heeft het ook Nederlandse MLD decals voor de "6-66" (en Britse FAA decals). Deze kit heeft zo'n 30 plastic- en 28 giethars- onderdelen en een etsmetaal setje. Het is (vrijwel) identiek als de MPM kit maar met mooie extra onderdelen. Het geheel is erg netjes maar short-run. Gebruik een fijn zaagje om de onderdelen los te maken van de gietboompjes, vooral bij de vleugelvoorranden. Er zitten verder geen paspennetjes op deze short-run kit. Het stoeltje van giethars is netjes net als de wielbakken. Maar het vraagt wel uitzoek- en schuurwerk om alles in te passen in de romp. Het monteren van de losse staart moet even secuur gebeuren en vraagt plamuur net als veel plekken op het model zoals bij het windscherm. Wat inkrassen van paneellijntjes is dan wel weer hier en daar nodig. Het cockpitkapje is geen vacu maar gelukkig transparant spuitgiet. De kit decals voor de MLD zijn netjes maar nog beter is een aftermarket 1/72 setje van Dutch Decal.
Kijk voor wat 1/72 Sea Hawk bouwverslagen (Airfix, MPM en Hobbyboss) eens op de website van ons lid Meindert de Vreeze hier..... [externe link]
----
De 1/48 Trumpeter kit #02826 is voor een Sea Hawk FGA mk.6 en de kit is uitgebracht in 2007. Is bruikbaar voor een MLD kist. De kit heeft zo'n 90 onderdelen en is netjes uitgevoerd. Er zit ook een etsmetaal setje bij. De staart is los (zodat wellicht andere versies ook nog kunnen volgen). De romp is horizontaal gesplitst, het neuswielbakje past wel na wat schuren. De neuswielpoot is meegegoten en kwetsbaar om af te breken en lijkt ietwat te lang. Het instrumentenpaneel heeft een mooi metaal paneeltje maar het plastic stuk is zelf te klein, wat card verhelpt dit. Breng zeker zo'n 35 gram neusgewicht aan. De kanongaten kunnen nog wat verbeterd en uitgeboord worden. De wielbakken zijn mooi met ook een stuk zichtbaar van de motor. Het netjes krijgen van de staart vraagt wat schuur- en plamuurwerk en de uitlaten maken dat lastig. Je kunt de vleugel ook omhoog vouwen en de remkleppen moet je dicht zetten (en niet uitgeklapt). Decals zijn voor 3 FAA kisten incl. een Suez crisis schema. Voor een MLD kist zijn aftermarket decals te koop.
---
Als men het MLD Sea hawk model wil voorzien van de Sidewinder dan moeten de pylons onderop de buitenvleugel (naast het scharnier) zelf gemaakt moeten worden.
Kleurenschema: extra dark sea grey + sky type "S" onderzijden (IPMS Frans van 't Hof):
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door ons IPMS lid Wilko Jonker (used with permission)
en meer..... (klik op plaatje voor vergroting)...
Meer modelbouw informatie:
Bouw van de MPM kit hier [externe link website ons IPMS lid Meindert de Vreeze ]
Recensie MPM model op onze website
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)