Cat 4. MLD
22 Sea Hawks mk .50
Kenmerken 6-50 t/m 6-71 (later in 1959 volgens nieuwe MLD systeem nummers: 111-131) ; In dienst bij MLD no.3 opleidingssquadron en 860 squadron.
Het type mk.50 van de MLD had een opvallende Philips radioantenne op de romp (ter plaatse van de uitlaat) maar leek verder erg op de Engelse mk.6. Nederlandse Sea Hawks mk.50 konden worden besteld dankzij het MDAP programma voor assistentie van NAVO partners maar de produktie lag eigenlijk al stil bij Hawker. Voor de MLD werden er 22 mk.50's besteld.
De eerste Sea Hawk arriveerde in juli 1957. Ze werden ingedeeld bij het heropgerichte 860 squadron MLD. De Sea Hawk werd vooral ingezet als dekjager vanaf de Hr.Ms Karel Doorman. Dit vliegdekschip was van 1955 tot mid 1958 gemoderniseerd met een vliegdek onder een hoek en een sterke catapult. Dat maakte operaties van de Sea Hawk en types zoals de Avenger mogelijk. Het was natuurlijk een hele verandering binnen de marine om te opereren met jet dekjagers.
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werd het type gemoderniseerd, zodat ze 2 eerste generatie Sidewinders raketten konden meenemen aan speciaal door de MLD ontwikkelde pylons. Deze MLD Sea Hawks kregen als eerste vliegtuig in Europa de beschikking over deze Amerikaanse Sidewinder raketten!
In 1959 volgde een wereldreis a/b van de Karel Doorman met smaldeel 5 o.a. naar de Antillen was er maart 1959 een demonstratie op Hato. Dat was de eerste "straaljager" landing op Curaçao. Ook ging men in 1960 helemaal naar Biak. Begin 1961 gingen de Sea Hawks "aan land" en werden gestationeerd op Valkenburg.
Enige Sea Hawks werden in 1964 ook kort gebruikt door het MLD demo team "Sea Lords", welke 13 juni 1964 deelnamen aan de Eelde vliegshow.
De laatste Sea Hawks werden eind december 1964 uit dienst gesteld (en gesloopt op Valkenburg).
(De Hr.Ms Karel Doorman had een grote brand in april 1968 waarna besloten werd het schip te verkopen aan Argentinïe; het werd daar in 1971 het vlaggeschip de "25 de Mayo").
Voorzien van brandstoftanks en een flinke hoeveelheid ongeleidde raketten. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
MLD Sea Hawk , maar waarschijnlijk een replica mk.6 (de MLD Sea Hawk wijkt ietjes af v.w.b antennes)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
MLD Sea Hawk (maar dit is een voormalige FAA mk.6 ? te herkennen aan de engelse spriet antenne achter de cockpit) . Foto: Wilko Jonker (used with permission)
Sea Hawk met gevouwen vleugels op de hr.ms Karel Doorman vlak voor de lancering. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Sea Hawk mk.50, goed te zien is de blad antenne van de Philips radio. Foto: archief Ministerie van Defensie / Mar.Historie (used with permission)
Voorzien van de Sidewinder vanaf 1959, een unieke combinatie voor die tijd. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum (used with permission)
Detail van de speciale Sidewinder pylon welke (waarschijnlijk) door de MLD technische dienst in eigen huis werd ontwikkeld. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | tweede registratie vanaf 1959 | Constructienr. | Engelse Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
6-50 | 111 | 6621 | XL237 | 18-07-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-51 | 112 | 6622 | XL 238 | 20-08-1957 | 14-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-52 | 113 | 6623 | XL239 | 30-07-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg |
6-53 | 6624 | XL 240 | 05-09-1957 | 06-11-1957 | Ongeval, Oud-Beijerland en afgeschreven | |
6-54 | 114 | 6625 | XL241 | 05-09-1957 | 24-10-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-55 | 115 | 6626 | XL269 | 20-08-1957 | 29-03-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-56 | 116 | 6627 | XL270 | 17-09-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag uiteindelijk gesloopt Valkenburg |
6-57 | 117 | 6628 | XL271 | 17-09-1957 | 10-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-58 | 118 | 6629 | XL272 | 23-10-1957 | 24-10-1963 | Reservedelen (zie opmerking) |
6-59 | 119 | 6630 | XL273 | 01-10-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-60 | 120 | 6631 | XL274 | 23-10-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-61 | 121 | 6632 | XL275 | 06-11-1957 | 30-09-1959 | In zee bij start vanaf Karel Doorman en afgeschreven |
6-62 | 122 | 6633 | XL305 | 23-10-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-63 | 123 | 6634 | XL306 | 13-11-1957 | 14-07-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-64 | 124 | 6635 | XL307 | 13-11-1957 | 24-10-1963 | Reservedelen en restanten gesloopt Valkenburg |
6-65 | 125 | 6636 | XL308 | 26-11-1957 | 09-03-1962 | In zee bij Katwijk en afgeschreven |
6-66 | 126 | 6637 | XL309 | 03-12-1957 | 08-07-1960 | Tijdens trip naar Nieuw Guinea in zee na noodlanding op Karel Doorman en overboord gevallen Indische Oceaan... |
6-67 | 127 | 6638 | XL310 | 17-01-1958 | 23-10-1964 | Afgevoerd en gesloopt Valkenburg |
6-68 | 128 | 6639 | XL311 | 18-12-1957 | 29-03-1963 | Reservedelen en restanten gebruikt brandweer op De Kooy |
6-69 | 129 | 6640 | XL312 | 18-12-1957 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag gesloopt Valkenburg |
6-70 | 130 | 6641 | XL313 | 08-01-1958 | 24-10-1963 | Reservedelen en schroot Valkenburg |
6-71 | 131 | 6642 | XL314 | 29-01-1958 | 23-10-1964 | Afgevoerd en na opslag gesloopt; zie opmerking |
Bronnen o.a. [B1] MIP 1985-3, [B16] MLD.70
Opmerkingen:
alle overgebleven MLD Sea Hawks werden gesloopt, derhalve...
- de museumkist "118" in Traditiekamer de Kooy in Den Helder (eigendom Aviodrome) is de voormalige Engelse WV828 voorzien van een MLD schema;
- de museumkist "131" is een samenstelling uit Engelse kisten en in MLD kleuren tentoongesteld in NMM Soesterberg.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)