IPMS Nederland

Boeing B737 BBJ

INFO Boeing B737 business jet

.

Fabriek Boeing
Vliegtuig
Type-aanduiding B737 BBJ (business jet) 
Cat 3 --  totaal 1 exemplaar
 


b737 700 bbj

De Boeing B737 is een zeer bekende familie van passagiersvliegtuigen van het Amerikaanse Boeing. De Business Jet (BBJ) is een variant van de 737 met wijzigingen als business jet voor VIP transport. De eerste VIP kist werd aangeboden vanaf 1998. De BBJ1 berust op 737-700 casco, met elementen van de 737-800. De BBJ2 en BBJ3 zijn gebaseerd op respectievelijk de 737-800 en 737-900ER series.

Wijzigingen ten opzichte van de normale 737 zijn o.a:

- Blended winglets voor lager brandstofverbruik als standaard (winglets zijn optioneel op lijnvliegtuig 737);
- Trap aan boord die uitvouwbaar is voor uit- en instappen op luchthavens met beperkte ground support;
- Extra brandstoftanks, intercontinentale range;
- ETOPS-180 certificering;

Waarschijnlijk is de voor Nederland bestelde versie de BBJ1, de kortste variant.

Informatie: BBJ1 (gebaseerd op B737-700)
Motoren: 2x CFM-56motoren
Kruissnelheid: MACH 0.78
Max. snelheid: MACH 0.82
Bereik: max circa 11.000 km (met circa 20 passagiers)
Lengte:  33,63 m
Spanwijdte: 35,79 m
 
Literatuur:
-
    
   
  
  

  

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • b737-700-bbj

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld voorjaar 2017 door M.de Vreeze


3. Boeing B737 BBJ (VIP)

Cat 3.  ( KLu )

Nederland heeft april 2017 het besluit genomen om een Boeing 737 BBJ "Business Jet" te kopen als nieuw regeringsvliegtuig. Dat heeft demissionair minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) bekendgemaakt. Met de order is zo'n 89 miljoen EURO gemoeid. De cabine biedt plaats in VIP uitvoering aan 24 passagiers. De kist heeft een dusdanig bereik dat zonder tussenstop Caribisch Nederland kan worden bereikt.

De Boeing vervangt de bekende oranje-witte Fokker 70 PH-KBX welke gepland staat om juni 2017 uit dienst te gaan. De business jet wordt begin 2019 geleverd en in de tussentijd worden de vluchten voor het Kabinet en de Koning op een andere manier verzorgd en zoals nu ook al gebruik gemaakt van KLM vluchten. Voor het onderhoud van het nieuwe vliegtuig komt een aanbesteding.

Het toestel krijgt de registratie PH-GOV (government) en is waarschijnlijk de versie BBJ1 gebaseerd op de B737-700.

 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
PH-GOV (gepland)
 ?
2019 ?
 -
aflevering moet nog volgen

 Bronnen krantenartikelen en internet

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze voorjaar 2017.


Modelbouw B737-700

 MODELBOUW  B737-700 / BBJ1

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Welsh (kit MT72/002)
-
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:   Revell (ombouw en inkorten B737-800) en van  Contrails Models B737-700 resin romp en staart

1/200:   Hasegawa B737-700 (recensie op IPMS.nl hier)

BOXART

  • hasegawa-200-b737-700-2
  • hasegawa-200-b737-700
  • welsh-72-b737-700-bbj

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
-     <  K31 > wit ??
  ??
  civiele registratie ; schema nog onbekend

Opmerking:

Er zijn veel modellen van de B737 uitgebracht o.a van de eerste generatie. Versies verschillen vaak in romplengtes. Voor de nieuwe serie gemoderniseerde B737 kisten zijn ook aanpassingen nodig aan de nieuwe motoren, cabineramen en vleugeltips voorzien van winglets. Voor een B737-700 BBJ1 kan men een B737-800 inkorten en nog wat aanpassingen doen voor de BBJ.

 

Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze voorjaar 2017