INFO Beech 17 Staggerwing
- 1434
Fabriek | Beechcraft |
Vliegtuig | Staggerwing / Model 17 |
Type-aanduiding | D-17S |
Categorie 6 -- totaal 1 exemplaar | UC-43 |
BEECH D-17S
Informatie
Model 17 transportvliegtuigje van Beechcraft USA ontwikkeld in de jaren dertig voor gebruik door zakenvliegers. Er zijn wat verschillende versies. De D17 Staggerwing had een langere romp en de ailerons zaten nu in de bovenvleugel.
Gegevens D17S:
Pratt and Whitney R985 Wasp jr, 450 pk 9 cylinder motor
spanwijdte: 9,75 m
lengte: 8,18 m
hoogte: 2,44 m
vleugel oppervlak: 27,50 m2
maximum snelheid circa 340 km/u
leeggewicht: circa 1150 kg
maximum startgewicht: 1928 kg
1 piloot en 3 passagiers
Literatuur: | ||||
Piloot en Vliegtuig
|
2009/7 -
|
Ned.maandblad
|
-
|
-
|
Beech 17 Staggerwing van Prins Bernhard
|
1997-3
|
Afd.Luchtvaartkennis
|
Nico Geldhof
|
LvK
|
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Model_17_Staggerwing |
IPMS Nederland Beech Model 17 walk around |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
6. Ops RAF: Beech 17 Staggerwing
- 1571
Cat 6: Operaties RAF/RN
Dit was een persoonlijk toestel van prins Bernhard tijdens de Tweede Wereldoorlog gevlogen in Engeland. Het werd aangekocht na een inzamelingsactie van Nederlanders die in de Verenigde Staten van Amerika woonden. Nadat de gelden van zo'n USD 24,000 bijeen waren gebracht werd het besteld via het Netherlands Purchasing Commission met kantoor in New York.
Het was een Beech D-17S met een sterke 450 pk Pratt and Whitney R-985 motor. De kist werd geleverd via de handelaar dhr. Jonas. Het toestel kwam november 1941 aan in Engeland en werd daar geassembleerd bij De Havilland Repair te Witney. Het was gereed eind 1941 maar het werd pas meer gebruikt door de prins vanaf 1943 en naarmate Europa bevrijd werd vloog de prins er ook mee naar het vasteland.
PB-1. Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)
Andere Beech die ook is geschilderd in het PB1 schema (maar niet de originele kist). Foto H.Hirs (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||||||
Registratie | Constructie-nummer | US Fisc. Year nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |||||
PB1 | 420 | - |
juni 1942 | jan 1945 | Civiele Beech versie, aangekocht via Netherlands Purchasing Commission; fabrieksklaar en gereed voor aflevering in Engeland eind 1941; beschikbaar gesteld aan Prins Bernard. In brand geraakt op Brussel Evere januari 1945 tijdens bezoek aldaar door Duitse aanval; |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-3 en 1997-4
Opmerkingen:
Er zou ook een tweede Beech 17 (c/n 295 DR-628) door de Prins bij RAF no.24 squadron op Hendon en later bij No. 1316 Communication Flight zijn gevlogen; wellicht gebeurde dat als de PB1 in onderhoud was? .
In Indïe vloog eind jaren negentien-dertig ook een Beech 17B Staggerwing (registratie PK-SAM) van dhr. Frisk maar die was civiel geregistreerd; werd wel ook gezien op marinevliegkamp Morokrembangan. De kist die was gestrand in het binnenland werd met opzet verbrand na de inval van Japan op Java. Met de vlieger en enkele zendelingen liep het met opvolgende represailles niet goed af.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Beech 17 Staggerwing
- 1700
Modelbouw informatie Beech D17 Staggerwing
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Sword/ AZ models Traveller #7558 ;
Rareplane (vacu) @ ;
Meicraft @ ;
Merlin @ ;
|
Roden/ AMG ;
AMT ;
Esci ;
|
VTG Staggerwings-Unlimited @ ;
Ideal Toy Company @
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) |
< K80 > Dark green BSC 641 < K120 > Dark earth BSC 450 |
< K60 > Yellow |
zie opmerking |
Opmerkingen:
Volgens opgave van Beech is de PB1 voorzien van een "standard Beech Camouflage pattern". Dit schema lijkt af te wijken van het RAF schema maar meer een schema van een kist afgeleverd in 1938 aan China. Beste is dus foto's te bestuderen.
De Beech D-17S "PB1" heeft een sterke motor en de ronde motorkap is iets forser dan bij een standaard Beech. Verder zijn er wat variaties in kielvlak en dergelijke. De AZ Model Traveller I uitgave #7558 heeft Prins Bernhard decals (is identiek aan de Sword kit).
BEECH D-17S (tekening via en met dank aan Afdeling LuchtvaartKennis uit LvK blad 1997-4)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)