INFO Beech Model 18 /T-7 / SNB-5 / TC-45
- 1844
Fabriek | Beechcraft |
Vliegtuig | Kansan / Navigator / Expeditor |
Type-aanduiding | type 18 , AT-7 , TC-45, SNB-5 , AT-11 |
Cat III, IV, VII -- totaal 58 stuks | diverse versies |
Informatie
Model 18 kreeg diverse aanduidingen van sub-types, o.a de Beech AT-11 Kansan, SNB-5 Navigator. Het ontwerp dateert al uit begin 1937 met een Jacobs L6 motor. Het was een klein transportvliegtuig met cabine voor 2 piloten en meestal 5 passagiers en er verschenen varianten die soms wel tot 9 passagiers konden meenemen.
De AT-11 Kansan was een trainer voor bommenrichters en schutters en had een klein oefenbommenruim. De TC-45 was een navigatortrainer en de RC-45 een verkenningsversie. De latere E18S versie kreeg een andere vleugel.
De Beech vloog tot in de jaren zestig in Nederland en de Beech model 18 was in productie tot 1969 met meer dan 8000 toestellen gebouwd!
------
Spanwijdte: 14,52 m
Lengte: 10,43 m
Maximale snelheid circa 370 km/u
Leeggewicht: 2800 kg
Maximum startgewicht 3600 kg:
Bereik circa 1850 km
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP (TC-45) | 1991-4 | L. Boerman | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic, MIP, (T-7) | 1973-3 | IPMS Nederland |
.
Websites |
Beechcraft Model 18; History; Performance and Specifications |
IPMS NL Beech Walk Around |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/KLu: Beechcraft model 18 / T-7
- 2381
Cat 3: LSK / KLu
Beechcraft T-7: 28 stuks, kenmerken G-1 t/m G-28
De KLu kreeg Beech T-7's, aflevering via Avio Diepen in 1950. De tweedehands toestellen werden verstrekt onder Amerikaanse MDAP (Mutual Defence Assistance Program) en gebruikt voor aanvullende vliegopleiding op Twenthe. Latere kwamen ze bij de basisvluchten en 1 TransVA.
Met de toestellen waren veel structurele constructieproblemen vanwege hun ouderdom.
(De Rijksluchtvaartschool had ook 12 toestellen van type T-7 in gebruik na de oorlog. Vanaf vliegbasis Gilze-Rijen en later op Eelde tussen 1946 en 1962.)
De museumkist met fake registratie "G-29" van de stichting historische vlucht (c/n CA254). Stukje walkway is te zien. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens LSK / KLu; Beechcraft T-7 Navigator: | |||||
Registratie | type | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
G-1 | T-7-BH | juni 1950 | juni 1956 | MDAP USAF als 43-33267 | |
G-2 | 1950 | 1954 | USAF als 43-33300 | ||
G-3 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33361 | ||
G-4 | 1950 | 1959 | USAF als 43-33325 | ||
G-5 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33280 | ||
G-6 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33291 | ||
G-7 | 1950 | mei 1957 | Gebruikt voor technische sleutel opleiding | ||
G-8 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33294 | ||
G-9 | 1951 | 1956 | USAF als 43-33278 | ||
G-10 | 1950 | 1957 | USAF als 43-33269 (niet verwarren met museumkist) | ||
G-11 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33270 | ||
G-12 | 1950 | 1954 | USAF als 43-33266 | ||
G-13 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33295 | ||
G-14 | 1950 | 1955 | USAF als 43-33307 | ||
G-15 | 1950 | 1954 | USAF als 43-33312 | ||
G-16 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33271 | ||
G-17 | 1950 | 1953 | USAF als 43-33308 | ||
G-18 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33309 | ||
G-19 | 1951 | 1958 | USAF als 43-33289 | ||
G-20 | 1951 | 1959 | USAF als 43-33371 | ||
G-21 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33327 | ||
G-22 | 1951 | 1956 | USAF als 43-33356 | ||
G-23 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33350 | ||
G-24 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33337 | ||
G-25 | 1951 | 1954 | USAF als 43-33368 | ||
G-26 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33365 | ||
G-27 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33268 | ||
G-28 | 1951 | 1953 | USAF als 43-33321 |
Opmerking: de latere "G-10" (PH-UDT) in MLM en "G-29" zijn museum vliegtuigen en werden nooit als zodanig militair in Nederland gebruikt
..
Registratiegegevens 1316 Dutch Communications Flight; Beechcraft D-18S Navigator | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
NL501 | A. 101 | wordt gerestaureerd? | ||
NL505 | A. 105 | |||
NL507 | A. 170 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: de NL-501 t/m NL-508 werden nooit militair in Nederland ingezet en aantal werden afgeleverd aan de Rijksluchtvaartschool
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/KLu: Beechcraft model 18 / T-7 (foto bijlage)
- 1337
Cat 3: LSK / KLu
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De roundel posities op de vleugel zijn hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
met dank aan het NIMH.
4. MLD Beech SNB-5 / TC-45 (foto bijlage)
- 1389
Cat 4: MLD
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
onderaanzicht, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Beech SNB-5 / TC-45 Navigator
- 2351
Cat 4: MLD
SNB-5 Navigator en TC-45
6 stuks SNB-5's geleverd.
Kenmerken 21-41 t/m 21-46, (ofwel U41-U46) en later vanaf 1959 met het nieuwe MLD registratiesysteem 080-085.
De MLD toestellen als SNB-5 zijn verstrekt "gratis" onder MDAP (Mutual Defence Assistance Program) en hebben dienst gedaan bij squadron No. 5 vanaf Valkenburg.
De kisten werden wat verbeterd naar TC-45J in 1963 en gebruikt als opleidingsvliegtuig van o.a. navigators en waarnemers. Het type was nogal gevoelig voor dwarswind bij landingen, af en toe ging een kist dan ook van de baan.
In oktober 1975 retour USA (immers formeel Amerikaans eigendom) en door MAAG verkocht aan Texas Turbo-jet, Dallas, Texas.
MLD Navigator. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens MLD; Beechcraft SNB-5 (TC-45J) Navigator: | ||||||
Registratie MLD |
Tweede MLD Registratie | oorspronkelijk USAF-serial | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
U-41 |
21-41 ? 080 |
134692 | 19-08-1953 | 27-04-1967 | Verstrekt onder MDAP. Na ongeval, gesloopt. | |
U-42 | 081 | 134693 | MD-22 | 20-08-1953 | 28-02-1974 | Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975 |
U-43 | 082 | 134694 | MD-23 | 20-08-1953 | 05-02-1973 | Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975 |
U-44 | 083 | 134695 | MD-24 | 19-08-1953 | 28-02-1974 | Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975 |
U-45 | 084 | 134696 | MD-25 | 19-08-1953 | 11-02-1974 | Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975 |
U-46 | 085 | 134697 | MD-26 | 19-08-1953 | 25-02-1974 | Verstrekt onder MDAP. Retour MAAG oktober 1975 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
7. Ops USA: Beech AT-11 Kansan
- 1823
Cat 7. USA /Jackson
AT-11 Kansan : 24 stuks van 1942-1944; Kenmerken: A1 t/m A-24 in USA;
Waren oorspronkelijk besteld voor vliegopleiding in Indië ML-KNIL maar waren al die tijd tot de capitulatie aan Japan aanwezig in de USA. (en Nederlands eigendom).
Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field.
De kisten werden vanaf mei/juli 1942 gebruikt als trainer op RNMFS Jackson te Mississippi voor opleiding van Nederlandse vliegers, waarnemers en bommenrichters in het kader van de Advanced Training "AT" voor meermotorige vliegtuigen. Deze startte juli 1942 op Jackson. Verder trainde men het nachtvliegen en lange afstandsvluchten. Zes vliegtuigen werden voor de bommenrichters in opleiding voorzien van Sperry S-1 bomrichttoestellen.
Ze vlogen dus in de USA tot circa september 1943. Deze kisten waren Nederlands eigendom en meestal voorzien van een Nederlandse vlag.
De RNMFS Jackson zelf zou februari 1944 sluiten, de opgeleidde vliegers en bemanningen waren gereed om de strijd voort te zetten vanuit o.a het Dutch no.320 squadron dat vanuit Engeland opereerde of het no.18 NEI squadron in Australië dat vloog met B-25's.
Een recente AT-11 maar wel in Nederlandse kleuren. Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)
Registratiegegevens AT-11 Kansan ("Jackson") | |||||
Registratie | Constructienummer | US Fiscaal jaarnr | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
A-1 | 42-3057 | 44-72006 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-2 | 42-3058 | 44-72006 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-3 | 42-3059 | 44-72007 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-4 | 42-3060 | 44-72008 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-5 | 42-3061 | 44-72009 | 05-1942 | 19-02-1944 | |
A-6 | 42-3062 | 44-72010 | 05-1942 | 19-02-1944 | |
A-7 | 42-3063 | 44-72011 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-8 | 42-3064 | 44-72012 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-9 | 42-3065 | 44-72013 | 05-1942 | 19-02-1944 | |
A-10 | 42-3066 | 44-72004 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-11 | 42-3067 | ? | |||
A-12 | 42-3068 | ? | Ongeluk Meridian te Mississippi | ||
A-13 | 42-3069 | 44-72015 | 05-1942 | 20-02-1944 | vliegt nog als N6251C |
A-14 | 42-3070 | 44-72016 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-15 | 42-3071 | 44-72017 | 05-1942 | 19-02-1944 | |
A-16 | 42-3072 | 44-72018 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-17 | 42-3073 | 44-72019 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-18 | 42-3074 | 44-72020 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-19 | 42-3075 | 44-72021 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-20 | 42-3076 | 44-72022 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-21 | 42-3077 | 44-72023 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-22 | 42-3078 | 44-72024 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-23 | 42-3079 | 44-72025 | 05-1942 | 20-02-1944 | |
A-24 | 42-3080 | 44-72026 | 05-1942 | 20-02-1944 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
7. Ops USA: Beech AT-11 Kansan (foto bijlage)
- 1249
Cat 7. USA /Jackson
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Beech met Nederlandse vlaggen onderop de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In donker schema (b). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij Jackson en als zodanig onherkenbaar als ingezet voor op opleiding voor Nederlandse vliegers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Beech T-7 / AT-11
- 1900
Modelbouw informatie Beech
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Pioneer 2 (AT-11) / Encore (C-45 met resin) / PM model / Matchbox (AT-11)/ Revell (C-45);
Hobbycraft C-45H (T-7);
Rareplanes (vacu) (C-45);
|
ICM;
Sanger (vacu);
BattleAxe;
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
.
Kleurenschema:(kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a)
|
|
< K80 > Dark green BSC 641;
< K120 > Dark earth BSC 450
|
< K60 > Yellow
|
|
RAF schema
|
(b)
|
|
< K126> olive drab
|
blank metaal
|
2 driehoeken of 2 vlaggen onderop vleugel
|
AT-11: RNMFS
Jackson
|
(c)
|
|
dope met alu pasta (aluminium verf )
|
dope met alu pasta (aluminium verf )
|
6 rozetten ; zwarte anti-icing
|
LSK/ KLu
|
(d)
|
|
blank metaal
|
blank metaal
|
later van diverse dayglow vlakken voorzien; 4 rozetten
|
MLD
|
Modelbouw:
De Pioneer 2 kit van de AT-11 is alweer uit de jaren tachtig en is vrijwel gelijk aan hun C-45 kit. De oppervlakte details zijn een beetje grof en er is wel hier en daar wat schuren en plamuur nodig. Bij afwerking in een metaalkleur moet er dus netjes gewerkt worden. Er zit een interieurtje in maar achter de glazen neus is het kaal. De schuine vleugelvoorrrand binnen de gondelsecties kan varieren. De motorkappen lijken voor een vroege versie en er zitten geen uitlaatpijpen bij.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
Oude IPMS tekening uit de MIP (used with permission)
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS Nederland lid Wilko Jonker (used with permission):
en meer
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)