Cat 4. MLD
MLD had 40 + 1 = 41 stuks stuks
1919-1933
Nederlandse MLD kenmerken W51-W70;
Indië: W1 t/m W21 (zie tabel)
De MLD bestelde eerste 35 toestellen in 1918 en de laatste werd afgeleverd in 1920. Veel toestellen gingen vanaf 1919 naar Nederlands Indië. Ze werden vrij veel gebruikt voor velerlei taken. Het toestel was zeer belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de vliegdiensten van de MLD en niet alleen in Nederland maar ook vooral in Indië in de gehele archipel. In Indië vloog men o.a. vanaf Tandjong Priok.
De WA werd vooral ingezet als zeeverkenner voor de vloot. Om de actieradius te vergroten werd besloten de WA in Indië aan boord van schepen te embarkeren. Begin 1921 was de torpedobootjager Hr.Ms. Panter het eerste schip dat een WA aan boord kreeg. Op het achterdek stond een hijsbok waarmee het vliegtuig in het water kon worden gezet en eruit kon worden gehesen. Daarmee was de Van Berkel WA het eerste Nederlandse geëmbarkeerde vliegtuig van de MLD. Een paar jaar later werd de mijnenlegger Hr.Ms. Serdang tot vliegtuigmoederschip gepromoveerd en kon het maar liefst 3 WA’s meenemen.
Met de WA ontstonden na een aantal jaren allerlei problemen vanwege de houtverbindingen in met name de tropen en natuurlijk de lokale maritieme condities. (Ondertussen was de Van Berkel fabriek 1921 al weer gesloten). Daarom werden vanaf oktober 1924 de resterende WA's in Nederland geleidelijk gemodificeerd door de MLD zelf. De toestellen kregen een romp van staalbuis i.p.v hout en nog meer aanpassingen (zie INFO..) De kisten werden dus in eigen beheer verbouwd op het Marine Vliegkamp De Kooy. Verder werden er eind 1924 nog 5 additionele kisten in eigenbouw MLD gemaakt. Daarmee werd een deel van de verliezen in de twintiger jaren gecompenseerd.
De rol van de kist in Nederland verschoof na 1923 naar lestoestel maar in Indië vervulde het succesvol een velerlei aan taken zoals zeeverkenner en artillerie-waarneming. Het toestel was heel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de vliegdiensten van de MLD. Enige toestellen werden ook vanaf 1928 gebruikt vanaf een aantal modernere Koninklijke Marine schepen zoals de Hr.Ms Java en Hr.Ms Sumatra.
Uit dienst in 1932 op vliegkamp Moro Krembangan en 1933 uit dienst bij De Mok. Vervangen door Fokker C.VIIw.
Eerste serie, de radiator zit op de vleugelvoorrrand. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Dennis Meijering (used with permission)
De drijvers en struts lijken zwart. Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Eigenbouw MLD WA kist. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
.
Registratiegegevens: MLD | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
W-1 | 2 | 1-10-1919 | 1924 | Operationeel in Ned. Indie |
W-2 | 4 | 1-10-1919 | 16-8-1928 | In dienst okt.1919; Operationeel in Ned. Indie. Afgeschreven na ongeluk als boordvliegtuig bij Hr.Ms Sumatra |
W-3 | 5 | 1-11-1919 | 1924 | In dienst nov. 1919; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1924 afgeschreven |
W-4 | 6 | 1-11-1919 | 1932 | In dienst nov. 1919; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1932 afgeschreven |
W-5 | 7 | 1-11-1919 | 1929 | In dienst nov. 1919; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 afgeschreven |
W-6 | 3 | 1-11-1919 | 1929 | In dienst nov. 1919; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 afgeschreven |
W-7 | 1920 | 1929 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 uit dienst. | |
W-8 | 1920 | 1929 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 uit dienst. | |
W-9 | 1920 | 1932 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1932 afgeschreven | |
W-10 | 1920 | 1924 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1924 afgeschreven | |
W-11 | 1920 | 1922 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1922 afgeschreven | |
W-12 | 1920 | 1932 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1932 afgeschreven | |
W-12A | 1920 | 1929 | "geen W-13"; In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 afgeschreven | |
W-14 | 1920 | 1929 | In dienst medio 1920; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 uit dienst. | |
W-15 | 1921 | 1924 | In dienst medio 1921; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1921 uit dienst. | |
W-16 | 1921 | 2-6-1927 | In dienst medio 1921 Operationeel in Ned. Indie. Neergestort Java Zee. | |
W-17 | 1921 | 1932 | In dienst medio 1921; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1932 uit dienst. | |
W-18 | 1921 | 1932 | In dienst medio 1921; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1932 uit dienst. | |
W-19 | 1921 | 1922 | In dienst medio 1921; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1922 afgeschreven | |
W-20 | 1921 | 1929 | In dienst medio 1921; Operationeel in Ned. Indie. Medio 1929 uit dienst. | |
W-21C | 1923 | 1929 | Samengesteld uit onderdelen van de W-11 en W-19. Medio 1923 in dienst; Operationeel in Nederlands Indie. Medio 1929 uit dienst | |
W-51 | 8 | 1-12-1919 | 1933 | MLD Nederland |
W-52 | 9 | 11-12-1919 | 1933 | |
W-53 | 10 | 16-12-1919 | 1933 | uit dienst bij De Mok |
W-54 | 11 | 18-12-1919 | 2-9-1930 | ongeval bij Loosdrechtse Plassen en afgeschreven |
W-55 | 12 | 29-12-1919 | 1933 | uit dienst bij De Mok |
W-56 | 13 | 1920 | 1933 | uit dienst bij De Mok |
W-57 | 1 | 1920 | 28-11-1924 | crash bij Den Helder met dodelijke afloop; werd waarschijnlijk toch weer hersteld; Zie ook opmerking |
W-58 | 1920 | 1933 | ||
W-59 | 1920 | 1933 | ||
W-60 | 1920 | 1933 | ||
W-61 | 1920 | 1933 | uit dienst bij De Mok | |
W-62 | 1920 | 1933 | ||
W-63 | 1920 | 1933 | ||
W-64 | 1920 | 1933 | ||
W-65 | 1920 | 1933 | ||
W-66 | 1924 | 1933 | eigenbouw MLD; uit dienst bij De Mok | |
W-67 | 1924 | 1933 | eigenbouw MLD | |
W-68 | 1924 | eigenbouw MLD | ||
W-69 | 1924 | 1933 | eigenbouw MLD | |
W-70 | 1924 | 1933 | eigenbouw MLD |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 en zie literatuurlijst op INFO pagina .
Opmerking: in het Aviodrome staat een houten replica van de WA met nummer W.57.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)