Fabriek | Boeing (vertol) |
Vliegtuig | Chinook |
Type-aanduiding | CH-47 |
Cat III -- totaal 17 stuks | |
(let op: met standaard dus niet langere neus hier getoond).
INFORMATIE:
Zware transport helicopter, reeds daterend uit Vietnam. Werd ontwikkeld in 1961 door Boeing Vertol (het oude Piasecki). Er waren vele varianten. De CH-47D uit 1993 is een versie met veel vernieuwingen en sterkere motoren. De USAAF herbouwde ook een flink aantal oudere CH-47 tot de CH-47D. In feite is het een geheel nieuwe helicopter. Verder zijn er nu 3 lifthaken onder de romp.
Gegevens CH-47D :
2 Textron-Lycoming (Allied Signal) T55-L-714 van 3750 pk power
Leeggewicht: 19580 kg
Max.startgewicht: 24,500 kg
Rotordiameter: 2 stuks van 18.29 m
Lengte: 15.87 m
Hoogte: 5.77 m
Max. snelheid: 300 km/u
Radarwaarschuwing en chaff / flares;
Bemanning: 3, max. 33 militairen in het ruim;
2 Textron-Lycoming (Allied Signal) T55-L-714 van 3750 pk power
Leeggewicht: 19580 kg
Max.startgewicht: 24,500 kg
Rotordiameter: 2 stuks van 18.29 m
Lengte: 15.87 m
Hoogte: 5.77 m
Max. snelheid: 300 km/u
Radarwaarschuwing en chaff / flares;
Bemanning: 3, max. 33 militairen in het ruim;
aan drietal haken kan max 12500 kg worden meegesleurd.
Gegevens latere CH-47F:
Een aantal "refurbished" helicopters met een block 6 CMS, Digitale systemen en de Textron Lycoming T55-L-714A motor.
Een aantal "refurbished" helicopters met een block 6 CMS, Digitale systemen en de Textron Lycoming T55-L-714A motor.
Literatuur: | ||||
Chinook in detail | Wings ? wheels no 13 | |||
Chinook in action | Mutza | no. 91 | Squadron signal | |
Air International | - | - | Vol 68 , pag 332 ev ;Vol 80, pag 03 ev | Key publishing |
Chinook CH-47D KLu | E.Stam | foto's | Modelbouw in Plastic, 1997-2 | IPMS Nederland |
World Air Power | - | volume 38 | - | |
Defensie info | - | zomer 2016 | Koninklijke Luchtmacht |
.
Websites: |
Meer modelbouw informatie hier [externe link] |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze