1491

 Cat 3.  KLu

 Bolkow Bo-105CB;  
 kenmerken:
 B-37 t/m B-48,
 B-63 t/m B-80,  
 B-83 (ex-KLM, vanaf 1982)

De KLu kocht 30 stuks van het type CB voor de GPLV (groep lichte vliegtuigen) en ze vervingen de Piper Cub. De helicopters werden afgeleverd tussen augustus 1975 en zomer 1979. Ze werden gebruikt voor waarneming en lichte transporttaken (maar niet voor anti-tank taken). Eén Bo-105D werd overgenomen van de KLM in 1982.

Medio 1985 volgde een upgrade van een aantal helicopters naar CB standaard waarmee men ook 's nachts kon vliegen. De piloot kon gebruik maken van NVG (night vision goggles) voor nachtzicht. Onder de rompneus kwam een aparte bak met een Doppler LDNS systeem. Verder een Gyro in een fairing links bij de overgang naar de staart en aan de rechterzijde een grote bladantenne op de cabine. Het instrumentenconsole werd ook anders.

In 1990 kwam er weer een upgrade naar CB4 met extra bepantsering, chaff dispensers en iets sterkere motor. Verder kwamen er nu 2 ruitenwissers op en diverse antennes.

De Bolkows werden ook ingezet voor diverse VN operaties, o.a. Srebenica in 1994 en in 1999 in Albanië en KFOR in Kosovo. Met de Bo-105 werd intensief mee gevlogen en het bleek een betrouwbaar toestel. De laatste Bo-105 helicopter ging 2003 bj de KLu uit dienst.

 

bolkow-105-mdv-author
Bolkow in oude groene schema (a). De clam shell doors staan open en de binnenkant van de wanden lijken erg licht c.q. wit. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


Bo-105 in schema (c).Goed te zien is ook de LDNS bak onder de neus. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

Foto: W.Jonker (used with permission). Bo-105 , de B-77 in speciaal "sprinkhaan" schema. De grote bladantenne is goed zichtbaar net als de bak onder de rompneus.


Foto: M.de Vreeze (used with permission) . Bolkow 105 ingezet voor de IFOR (KLu)

 

bo105-fb-1

In 2 kleuren, camogroen met zwart. Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-2

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-3

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bo105-fb-4

Een vroege heli van de KLu met 1 ruitewisser. Opvallend is hier dat de bladantenne wit is. Foto: Fred Bachofner (used with permission)

bolkow bo105 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

bolkow bo105 lvk 3 goth auth

CB-4, de KLu roundels zijn "zwart overgespoten" en bijna niet te zien. Hier voorzien van 2 ruitewissers. Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

bolkow bo105 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission) 

bo105 wj aut 120

CB-4. In schema (c). De KLu roundels zijn "zwart overgespoten" en bijna niet te zien. De bladantenne is teerzwart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-37 S-237 11 aug 1975 1-3-2002 Bo105CB-4; Ex KMSL; gevlogen in Kosovo en kabels geraakt en na noodlanding geborgen. Uiteindelijk naar museum MLM Soesterberg;
B-38 S-238 aug 1975 1-4-2000 Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen
B-39 S-239 sept 1975 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-40 S-240 sept 1975 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-41 S-241 aug 1975 3-2-1992 Bo105CB-4, Deelen afgeschreven
B-42 S-242 sept 1975 1998 Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen
B-43 S-243 nov 1975 1-7-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-44 S-244 nov 1975 2003 Bo105CB; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers. later naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-45 S-245 nov 1975 16-6-1994 Bo105CB ; afgeschreven
B-46 S-246 dec 1975 3-2-1992 Bo105CB , beschadigd op Deelen en afgeschreven
B-47 S-247 dec 1975 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-48 S-248 dec 1975 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-63 S-263 feb 1976 2003 Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-64 S-264 feb 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAB
B-65 S-265 maa 1976 2-10-1985 Bo105CB , afgeschreven; cockpit bewaard naar basismuseum Gilze Rijen met fake regi "B-99"
B-66 S-266 maa 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAA
B-67 S-267 maa 1976 1-3-2002 Bo105CB ; bewaard Woensdrecht voor instructie
B-68 S-268 apr 1976 2003 Bo105CB
B-69 S-269 mei 1976 2003 Bo105CB ; 1980 als SAR ingezet; verkocht later D-HLAC
B-70 S-270 mei 1976 1-2-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-71 S-271 mei 1976 1-5-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge, later instructiekist Stork Woensdrecht
B-72 S-272 mei 1976 1-4-2000 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-73 S-273 mei 1976 1-11-1978 Bo105CB ; afgeschreven
B-74 S-274 juni 1976 1-2-1999 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-75 S-275 juni 1976 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-76 S-276 juni 1976 2003 Bo105CB ; later D-HLAD
B-77 S-277 juni 1976 1-7-2001 Bo105CB ; sprinkhaan schema; naar basismuseum Gilze Rijen
B-78 S-278 juli 1976 2003 Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-79 S-279 1-8-1976 1-3-2002 Bo105CB ; naar ATAS in Teuge
B-80 S-280 juni 1976 jan 2003 Bo105CB ; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen
B-83 S-83 dec 1982 1-4-2000 Bo105D, ex KLM PH-NZH; later naar Teuge ?

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: in het ROC Hoofddorp staan enige Bo-105's maar dat zijn ex-Duitse heli's.  

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)