Cat 3. KLu
Bolkow Bo-105CB;
kenmerken:
B-37 t/m B-48,
B-63 t/m B-80,
B-83 (ex-KLM, vanaf 1982)
De KLu kocht 30 stuks van het type CB voor de GPLV (groep lichte vliegtuigen) en ze vervingen de Piper Cub. De helicopters werden afgeleverd tussen augustus 1975 en zomer 1979. Ze werden gebruikt voor waarneming en lichte transporttaken (maar niet voor anti-tank taken). Eén Bo-105D werd overgenomen van de KLM in 1982.
Medio 1985 volgde een upgrade van een aantal helicopters naar CB standaard waarmee men ook 's nachts kon vliegen. De piloot kon gebruik maken van NVG (night vision goggles) voor nachtzicht. Onder de rompneus kwam een aparte bak met een Doppler LDNS systeem. Verder een Gyro in een fairing links bij de overgang naar de staart en aan de rechterzijde een grote bladantenne op de cabine. Het instrumentenconsole werd ook anders.
In 1990 kwam er weer een upgrade naar CB4 met extra bepantsering, chaff dispensers en iets sterkere motor. Verder kwamen er nu 2 ruitenwissers op en diverse antennes.
De Bolkows werden ook ingezet voor diverse VN operaties, o.a. Srebenica in 1994 en in 1999 in Albanië en KFOR in Kosovo. Met de Bo-105 werd intensief mee gevlogen en het bleek een betrouwbaar toestel. De laatste Bo-105 helicopter ging 2003 bj de KLu uit dienst.
Bolkow in oude groene schema (a). De clam shell doors staan open en de binnenkant van de wanden lijken erg licht c.q. wit. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Bo-105 in schema (c).Goed te zien is ook de LDNS bak onder de neus. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: W.Jonker (used with permission). Bo-105 , de B-77 in speciaal "sprinkhaan" schema. De grote bladantenne is goed zichtbaar net als de bak onder de rompneus.
Foto: M.de Vreeze (used with permission) . Bolkow 105 ingezet voor de IFOR (KLu)
In 2 kleuren, camogroen met zwart. Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Een vroege heli van de KLu met 1 ruitewisser. Opvallend is hier dat de bladantenne wit is. Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
CB-4, de KLu roundels zijn "zwart overgespoten" en bijna niet te zien. Hier voorzien van 2 ruitewissers. Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
CB-4. In schema (c). De KLu roundels zijn "zwart overgespoten" en bijna niet te zien. De bladantenne is teerzwart. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
B-37 | S-237 | 11 aug 1975 | 1-3-2002 | Bo105CB-4; Ex KMSL; gevlogen in Kosovo en kabels geraakt en na noodlanding geborgen. Uiteindelijk naar museum MLM Soesterberg; | |
B-38 | S-238 | aug 1975 | 1-4-2000 | Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen | |
B-39 | S-239 | sept 1975 | 2003 | Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-40 | S-240 | sept 1975 | 2003 | Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-41 | S-241 | aug 1975 | 3-2-1992 | Bo105CB-4, Deelen afgeschreven | |
B-42 | S-242 | sept 1975 | 1998 | Bo105CB ; delen naar basismuseum Gilze Rijen | |
B-43 | S-243 | nov 1975 | 1-7-1999 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge | |
B-44 | S-244 | nov 1975 | 2003 | Bo105CB; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers. later naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-45 | S-245 | nov 1975 | 16-6-1994 | Bo105CB ; afgeschreven | |
B-46 | S-246 | dec 1975 | 3-2-1992 | Bo105CB , beschadigd op Deelen en afgeschreven | |
B-47 | S-247 | dec 1975 | 2003 | Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-48 | S-248 | dec 1975 | 2003 | Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-63 | S-263 | feb 1976 | 2003 | Bo105CB ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-64 | S-264 | feb 1976 | 2003 | Bo105CB ; later D-HLAB | |
B-65 | S-265 | maa 1976 | 2-10-1985 | Bo105CB , afgeschreven; cockpit bewaard naar basismuseum Gilze Rijen met fake regi "B-99" | |
B-66 | S-266 | maa 1976 | 2003 | Bo105CB ; later D-HLAA | |
B-67 | S-267 | maa 1976 | 1-3-2002 | Bo105CB ; bewaard Woensdrecht voor instructie | |
B-68 | S-268 | apr 1976 | 2003 | Bo105CB | |
B-69 | S-269 | mei 1976 | 2003 | Bo105CB ; 1980 als SAR ingezet; verkocht later D-HLAC | |
B-70 | S-270 | mei 1976 | 1-2-1999 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge | |
B-71 | S-271 | mei 1976 | 1-5-1999 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge, later instructiekist Stork Woensdrecht | |
B-72 | S-272 | mei 1976 | 1-4-2000 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge | |
B-73 | S-273 | mei 1976 | 1-11-1978 | Bo105CB ; afgeschreven | |
B-74 | S-274 | juni 1976 | 1-2-1999 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge | |
B-75 | S-275 | juni 1976 | 2003 | Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-76 | S-276 | juni 1976 | 2003 | Bo105CB ; later D-HLAD | |
B-77 | S-277 | juni 1976 | 1-7-2001 | Bo105CB ; sprinkhaan schema; naar basismuseum Gilze Rijen | |
B-78 | S-278 | juli 1976 | 2003 | Bo105CB-4 ; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-79 | S-279 | 1-8-1976 | 1-3-2002 | Bo105CB ; naar ATAS in Teuge | |
B-80 | S-280 | juni 1976 | jan 2003 | Bo105CB ; Bij DMVS uitgerust met Flare dispensers; naar Gilze, later Teuge voor strippen reserve onderdelen | |
B-83 | S-83 | dec 1982 | 1-4-2000 | Bo105D, ex KLM PH-NZH; later naar Teuge ? |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: in het ROC Hoofddorp staan enige Bo-105's maar dat zijn ex-Duitse heli's.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)