Modelbouw BO-105

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix;
Amodel (72259/ 72322 / short run);
Topgun (resin)
Flugzeug
Fujimi;
Esci/ Revell/ Italeri ;
Revell/ Italeri (diverse versies)

> beste aanbevolen model per schaal staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/87: Roco

1/100:  Roskopf

1/285:  Micro-Armour

BOXART

  • airfix-bo105-72-2
  • airfix-bo105-72
  • amodel-bo-105-72259-72
  • amodel-bo-105-72322-72
  • esci-bo-105-4055-48
  • esci-bo-105-4081-48
  • esci-bo105-48
  • fujimi-bo105-48
  • italeri-bo-105-32-1
  • italeri-bo-105-32-1978
  • italeri-bo-105-32-2
  • italeri-bo105-48-2
  • revell-bo-105-04482-48
  • revell-bo-105-m-04432-32
  • revell-bo-105-m-04473-32
  • revell-bo-105-m-04906-32
  • revell-bo-105-m-32-1985
  • revell-bo105-klm-32
  • roco-bo105-87
  • roskopf-bo105-100

  

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) < K82 > camouflagegroen RAL 6014
< K82 > camouflagegroen RAL 6014
eerste schema
geheel groen RAL 6014;
zwarte opschriften
(b) camo < K30 > zwart

< K82 > camouflagegroen RAL 6014

< K82 > vooral camouflagegroen RAL 6014
"2 KVP" rondom
(c) camo < K29 > teerzwart

< K122 > lederbruin RAL 8027

< K93 > bronsgroen

< K93 > vooral bronsgroen

"3 KVP"

rondom, late schema
roundel diameter 30 cm

(d) wit UN < K31 > wit
< K31 > wit  - UNITED NATIONS
schema bij uitzending "UN" titels

    

Info door Wilko Jonker en Meindert de Vreeze

De KLu vloog met de standaard Bo-105 cabine. (Er zijn ook bouwdozen voor Bo-105 versies met een langere cabine, deze is te herkennen aan een extra raam aan iedere kant; die zijn dus niet bruikbaar).

In ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2015-2 is uitgebreid door Wilko Jonker ingegaan op de bouw van het 1/72 Airfix model. De luchtinlaat voorop naar de motoren kan verschillende vormen hebben en lijkt vaak dicht maar is dat niet: de lucht gaat omlaag door een horizontale spleet aan de onderzijde. Soms werd ook een fiberglass inlaatplaat gefabriceerd met een enkele happer. Iedere Allison motor heeft 2 uitlaatjes, de uitlaat naar achteren is niet rond maar is ovaalvormig. Het interieur was meestal erg licht grijs/ wit met lichtgrijze stoelen en lichtblauwe bekleding. Het achterwandje is vaak voorzien van geluidsisolatie, het lijkt dan dicht maar is aan de onderste helft open met vloertje van het bagageruim achterin. Dat zie je dan niet. Dit ruim is verder ook te bereiken via de clamshell zwaaideuren achterin de romp. Voor de latere upgrade naar Bo-105 CB en CB-4 moet de complexe LDNS bak onder de rompneus worden gemaakt, net als enige extra fairings en antennes. Het interieurconsole moet ook worden aangepast. Het interieur is nu donker met groene of zwarte vloer en wandjes.

De Airfix 1/72 kit moet wel wat worden aangepast en is vooral voor de eerste transportvariant. Pas de staartbeugel bijvoorbeeld aan en de stoelen kunnen verbeterd worden. De achterbank bij de KLu is een canvasbankje met buizen. Het instrumentenconsole is ook anders en verder hoort er een middenconsole geplaatst te worden. In de kit ontbreekt een dwarsschot onderop de romp net als de forse bladantenne op de rechterzijde van de cabine.

De latere Amodel kit op 1/72 is erg lastig om te bouwen en het glaswerk is ook niet best.

Op schaal 1/32 was Italeri de eerste met een kit op deze schaal, en deze is voor de eenvoudige eerste Bo-105 transportvariant. Gek genoeg ontbraken de forse collective controls. Het interieur kan extra gedetailleerd worden; maak een nieuwe driezitsbankje, dat moet een buisconstructie met canvas zijn. De kit uitlaten moeten niet rond maar ovaal zijn. Het dwarsschot onderop de romp lijkt te kort. Revell heeft dit 1/32 model ook uitgebracht maar de mal aangepast en extra onderdelen toegevoegd; zo zitten de collectives er nu wel bij. Deze kit zat in verschillende dozen. De latere Duitse PAH-1 1/32 kit heeft een breder aangepast correct horizontaal stabilo voor de PAH-1 en andere fairings bovenop de cabine; verder zijn de stoelen iets anders en heeft de kit de PAH-1 instrumentenconsole; verder een ander langer dwarsschot onderop de romp. Verder is voor de PAH-1 ook de skid breedte (90 mm op 1/32) aangepast, deze heeft nu bredere bovenstukjes. Voor een KLu heli moet deze dus weer aangepast worden de smallere skid (naar circa 71 mm op 1/32).


Dutch Decal heeft diverse mooie decalsetjes uitgebracht voor een KLu Bo-105, zoals decals op 1/32 set 32010.


 INFO:

 bo-105-d1bo-105-d2

 bo-105-d3bo-105-d4 .

bo-105-d5 bo-105-d6

bo-105-d7bo-105-un1

Schema (c) met belettering volgens voorschrift

bo-105-un2 .bo-105-un3


Schema tekeningen via en beschikbaar gesteld door dhr. F. Adriaansen (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

MBB Bo105C 1

en meer.....

  • MBB_Bo105C-1
  • MBB_Bo105C-2
  • MBB_Bo105C-3
  • MBB_Bo105C-4
  • MBB_Bo105C-5
  • MBB_Bo105C-6
  • MBB_Bo105C-7
  • MBB_Bo105C-7A

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)