INFO Breguet Atlantic
- 1986
Fabriek | Breguet Aviation |
Vliegtuig | Atlantic Br.1150 |
Type-aanduiding | SP-13 (A) |
Cat 4 -- totaal 9 stuks |
|
INFORMATIE:
Dassault-Breguet Atlantic werd in NATO verband ontwikkeld als maritiem patrouille vliegtuig. Er werd een omvangrijk Europees project opgezet binnen de NAVO want meerdere landen hadden behoefte aan zo'n toestel. Het consortium SECBAT werd opgericht voor de ontwikkeling met deelnamen van Brequet, Sud Aviation, SABCA, Sonaca, Dornier, en Fokker. Het Atlantic prototype vloog al in oktober 1961 voor het eerst. Fokker maakte de vleugel middensectie en later deed ook Aeritalia mee.
De romp heeft een 'double-bubble' vorm, met in het bovenste gedeelte de drukcabine. Er is voldoende ruimte met ook rustruimte voor de bemanning met een keukentje. Alleen de buitenvleugels hebben een V-stelling. De constructie heeft honingraat panelen (wat later corrosie problemen gaf). De Atlantic had een groot ruim van 9 meter lang geschikt voor allerlei bewapening op het gebied van onderzeeboot bestrijding en met voorzieningen voor het afwerpen van reddingsmateriaal en sonoboeien. Door de vleugel middenpositie konden de ruimdeuren omhoog worden geschoven. Tevens waren er een intrekbare CSF radar, MAD boom, en ECM pod aan staarttip aanwezig. Onder de vleugels konden vier pylons worden aangebracht voor draadgeleide raketten.
De gebruikelijke bemanning is zo'n 10 a 12 man: 2 vliegers, 2 boordwerktuigbouwkundigen, 3 waarnemers, een tactische waarnemer TACCO, 2 sonarboei operators en 1 radioman, 1 MAD operator en 1 radaroperator. Ook is er ruimte voor extra bemanning voor aflossing op lange vluchten die wel 18 uur konden duren. Het toestel werd aangeschaft door met name Nederland, Frankrijk en West-Duitsland. Er werden er zo'n 60 gebouwd en ook Fokker maakte belangrijke productiedelen. (Later kwam er nog een gemoderniseerde versie, de Atlantic Nouvelle Generation voor de Franse Aeronavale).
Gegevens SP-13A:
2 x Snecma / Rolls Royce Tyne mk.21 motoren, 6100 pk
Propeller diameter: 4,88 m
Spanwijdte: 36,30 m
Lengte: 31,75 m
Hoogte: 11,33 m
Leeggewicht: 24000 kg
Maximum startgewicht: 43500 kg
Maximum snelheid: 648 km/u
Patrouillesnelheid: 315 km/u, 18 uur lang
Maximum vliegafstand: 9000 km
MAD Crouzet DHAX1 detectie tot 400 m diepte
Bewapening: maximaal 3500 kg met o.a dieptebommen, mk.44 torpedo's, HVAR raketten, en sonarboeien voor opsporing.
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, MIP
|
2004-1
|
. o.a. Revell kit
|
M. Schonfeld
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
1992-3
|
.
|
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic, MIP
|
1985-1
|
.
|
F. van 't Hof
|
IPMS Nederland
|
70 jaar MLD
|
1987
|
.
|
Nico Geldhof
|
Eisma uitgeverij
|
Piloot en Vliegtuig
|
-
|
2005/1 , 2004/10
|
-
|
-
|
Breguet Atlantic in dienst van de MLD 1969-1984 | 2020 | - | Martin de Boer | Geromij |
Websites: |
http://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/792-mach2-atlantic.htm |
IPMS Nederland Atlantic Walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Atlantic
- 2772
Cat 4. MLD
9 stuks, kenmerken 250 t/m 258
Na de onverwachte buitendienststelling van het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman eind 1968 was er bij de Koninklijke Marine snel behoefte aan een maritiem vliegtuig voor onderzeeboot bestrijding- en lange afstandsverkenning in o.a de Oostelijke Atlantische Oceaan. Politiek gezien was er voorkeur voor een Europees toestel, dit tot teleurstelling van de militairen die liever direct een Amerikaans toestel (voorkeur voor de Lockheed P-3 Orion) hadden besteld. Inmiddels was de Franse Breguet Atlantic ontwikkeld mede met deelname van Nederland in de studies. (de Amerikanen waren dan ook not amused met deze beslissing....).
De eerste vier Atlantic van de negen bestelde toestellen werd eind juni 1969 aan de MLD overgedragen. Er was nauwelijks een bruikbaar flight manual en veel moest proefondervindelijk worden uitgezocht door de vliegers. Volgens piloten vloog het toestel wel prima en de systemen waren een stuk moderner dan van de Neptune. De uiteindelijke bestelling voor de Koninklijke Marine bleef bij negen kisten i.p.v vijftien omdat er allerlei problemen van logistieke en corrosieve aard zich voordeden. De laatste Atlantic werd begin 1972 geleverd en vaak was er een tekort aan boeien en materieel. Alle negen Atlantics BR1150 (SP-13A) hebben bij 321 squadron op Valkenburg dienst gedaan. De toestellen voldeden operationeel gezien goed, de navigatie en MAD apparatuur voldeed goed. Maar alhoewel de besturing volledig hydraulisch was en de stuurkrachten afhankelijk geavanceerd voor de tijd van de snelheid (AJAX systeem), was dat erg gevoelig voor storingen. Zo was er geen echt backup systeem. Ook was er bij de technische dienst een saboteur die pas later gesnapt werd, was het vertrouwen niet ten goede kwam.
Een aantal storingen (vaak in het hoogteroer) resulteerde in diverse noodlandingen op volle zee, en ook dit resulteerde in een minder vertrouwen in de kist en gedurende het onderzoek een jaar lang vliegverbod in 1981. Er volgde een modificatie programma van 18 miljoen gulden met Breguet en de "251" was als eerste aan de beurt. Vooral het besturingssysteem werd onder handen genomen. Maar al vrij snel werden de resterende Atlantics eind 1985 bij de MLD uit dienst gesteld en aan Frankrijk terug verkocht.
Artikel in de oude Aviation Week van juli 1968 over de aankoop. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Atlantic details (uit IPMS Nederland MIP 1993) . Foto: Collectie Rob Burgerhout (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Op de static met de flaps naar beneden, Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
High speed pass van een Atlantic, Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Detail opnamen van de Atlantic ; Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
De romptekst weerkaatst onderop het stabilo... de verf is dus echt glimmend! Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan: Fred Bachofner (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Van Drunick via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Mooi zicht van de onderzijden. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
250 | 55 | 24 feb 1970 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 mei 1986; zie opmerking | |
251 | 56 | 16 juli 1969 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 maart 1986 | |
252 | 57 | 17 okt 1969 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 4 nov 1986 | |
253 | 58 | 30 juli 1969 | 14 sep1978 | Op zee noodlanding bij Schotland na motorbrand | |
254 | 61 | 17 juni 1971 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 2 april 1986; nu in museum Le Bourget als Franse "61" (zie walk around!) |
|
255 | 62 | 6 okt 1971 | 15 jan 1981 | In lerse Zee noodlanding na besturingsprobleem met een aantal slachtoffers vanwege onderkoeling. Instelling vliegverbod daarna lopende het onderzoek. | |
256 | 63 | 2 dec1971 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats eind 1985 | |
257 | 64 | 20 dec1971 | 15 aug 1973 | Noodlanding bij Wassenaar op zee na falend hoogteroer; bleef drijven maar later toch afgeschreven | |
258 |
65 | 8 feb 1972 | 28 dec 1984 | Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
In het nieuwe NMM museum in Soesterberg staat een Duitse Atlantic (61+20) die is gespoten in MLD-kleurenschema. Het is dus niet origineel en beavt de nodige fouten in beschildering.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Atlantic (foto bijlage)
- 1626
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de onderkant is vrij kaal, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
van boven te zien, let op het open noodluik boven de cockpt. Kist gezien op Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie "clean pass", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hangaar Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail voor de modelbouwer van open motorluiken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor opgehangen in bokconstructie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit Atlantic, met fish-eye lens genomen maar toont wel hoe het eruit ziet, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail, handig voor de modelbouwer, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Breguet Atlantic
- 2498
MODELBOUW BREGUET ATLANTIC
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Revell (#04384)
Mach2 (short run)
|
.
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/100: Heller-cadet
1/208: Heller
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | gris blue clair [Humbrol HF4 authentic of Xtracolour X396]
< K31> wit |
< K31> wit | . | eerste serie kisten bij aflevering vanuit Frankrijk; gele propellertips; wit onderhelft en onderzijden |
(b) | . | < K10> medium sea grey
< K31> wit |
< K31> wit | . | gebruikelijke schema; wit-dayglow-wit prop tips; wit onderhelft en onderzijden |
De modelbouwdoos van MACH2 is short run en als plastic kit erg in-accuraat, de Revell kit is de veel betere optie;
cockpit interieur: lichtgrijs;
stoelkussens: blauw;
cockpitvloer: middelgrijs;
handgrepen stuurwielen: wit!
binnenruimen onderstel/ wielkasten: beige / chamois;
torpedo-bommenruim: beige / chamois;
Kijk hier voor onze IPMS Nederland MACH2 Atlantic kit bouwverslag/recensie....
Ons IPMS lid Meindert de Vreeze heeft de Revell kit gebouwd. Kijk voor zijn bouwversklag hier... [ externe link ]
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
Oude opengewerkte tekening, nuttig voor de modelbouwer die interieurdetails wil maken. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)