IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Breguet Atlantic

  • INFO Breguet Atlantic
  • 4. MLD Atlantic
  • 4. MLD Atlantic (foto bijlage)
  • Modelbouw Breguet Atlantic

google translate

INFO Breguet Atlantic

Laatste update: 21 april 2020
1483

 

Fabriek Breguet Aviation
Vliegtuig Atlantic Br.1150
Type-aanduiding SP-13 (A)
Cat 4 --  totaal 9 stuks
                                                 

breguet-atlantic-1150-profile

INFORMATIE:

Dassault-Breguet Atlantic werd in NATO verband ontwikkeld als maritiem patrouille vliegtuig. Er werd een omvangrijk Europees project opgezet binnen de NAVO want meerdere landen hadden behoefte aan zo'n toestel. Het consortium SECBAT werd opgericht voor de ontwikkeling met deelnamen van Brequet, Sud Aviation, SABCA, Sonaca, Dornier, en Fokker. Het Atlantic prototype vloog al in oktober 1961 voor het eerst. Fokker maakte de vleugel middensectie en later deed ook Aeritalia mee.
De romp heeft een 'double-bubble' vorm, met in het bovenste gedeelte de drukcabine. Er is voldoende ruimte met ook rustruimte voor de bemanning met een keukentje. Alleen de buitenvleugels hebben een V-stelling. De constructie heeft honingraat panelen (wat later corrosie problemen gaf). De Atlantic had een groot ruim van 9 meter lang geschikt voor allerlei bewapening op het gebied van onderzeeboot bestrijding en met voorzieningen voor het afwerpen van reddingsmateriaal en sonoboeien. Door de vleugel middenpositie konden de ruimdeuren omhoog worden geschoven. Tevens waren er een intrekbare CSF radar, MAD boom, en ECM pod aan staarttip aanwezig. Onder de vleugels konden vier pylons worden aangebracht voor draadgeleide raketten.
De gebruikelijke bemanning is zo'n 10 a 12 man:  2 vliegers, 2 boordwerktuigbouwkundigen, 3 waarnemers, een tactische waarnemer TACCO, 2 sonarboei operators en 1 radioman, 1 MAD operator en 1 radaroperator. Ook is er ruimte voor extra bemanning voor aflossing op lange vluchten die wel 18 uur konden duren. Het toestel werd aangeschaft door met name Nederland, Frankrijk en West-Duitsland. Er werden er zo'n 60 gebouwd en ook Fokker maakte belangrijke productiedelen. (Later kwam er nog een gemoderniseerde versie, de Atlantic Nouvelle Generation voor de Franse Aeronavale).

Gegevens SP-13A:
2 x Snecma / Rolls Royce Tyne mk.21 motoren, 6100 pk
Propeller diameter: 4,88 m
Spanwijdte: 36,30 m
Lengte: 31,75 m
Hoogte: 11,33 m
Leeggewicht: 24000 kg
Maximum startgewicht: 43500 kg
Maximum snelheid: 648 km/u
Patrouillesnelheid: 315 km/u, 18 uur lang
Maximum vliegafstand: 9000 km
MAD Crouzet DHAX1 detectie tot 400 m diepte
Bewapening: maximaal 3500 kg met o.a dieptebommen, mk.44 torpedo's, HVAR raketten, en sonarboeien voor opsporing.


Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP
2004-1
. o.a. Revell kit
M. Schonfeld
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP
1992-3
.
 
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP
1985-1
.
F. van 't Hof
IPMS Nederland
70 jaar MLD
1987
.
Nico Geldhof
Eisma uitgeverij
Piloot en Vliegtuig
-
2005/1 , 2004/10
-
-
Breguet Atlantic in dienst van de MLD 1969-1984 2020 - Martin de Boer Geromij 

  

Websites:
http://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/792-mach2-atlantic.htm
IPMS Nederland Atlantic Walkaround

FOTO GALERIJ:

  • atlantic-Nationaalarchief-1
  • atlantic-mdv-aut-104
  • atlantic-mdv-aut-108
  • breguet-atlantic-1150-profile
  • breguet-atlantic-3-mdv-author
  • breguet-atlantic-fb-1
  • breguet-atlantic-fb-10
  • breguet-atlantic-fb-11
  • breguet-atlantic-fb-13
  • breguet-atlantic-fb-14
  • breguet-atlantic-fb-15
  • breguet-atlantic-fb-2
  • breguet-atlantic-fb-2
  • breguet-atlantic-fb-3
  • breguet-atlantic-fb-8
  • breguet-atlantic-fb4
  • breguet-atlantic-fb5
  • breguet-atlantic-fb6
  • breguet-atlantic-fb8
  • breguet-atlantic-fb9
  • breguet-atlantic-fotos
  • breguet-atlantic-lvk-1-van-drunick-auth
  • breguet-atlantic-lvk-2-goth-auth
  • breguet-atlantic-lvk-3-goth-auth
  • breguet-atlantic-lvk-5
  • breguet-atlantic-mindef-archive
  • breguet_br1150_atlantic-1

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Atlantic

Laatste update: 13 oktober 2021
2155

rozet 

Cat 4. MLD
9 stuks, kenmerken  250 t/m 258  

Na de onverwachte buitendienststelling van het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman eind 1968 was er bij de Koninklijke Marine snel behoefte aan een maritiem vliegtuig voor onderzeeboot bestrijding- en lange afstandsverkenning in o.a de Oostelijke Atlantische Oceaan. Politiek gezien was er voorkeur voor een Europees toestel, dit tot teleurstelling van de militairen die liever direct een Amerikaans toestel (voorkeur voor de Lockheed P-3 Orion) hadden besteld. Inmiddels was de Franse Breguet Atlantic ontwikkeld mede met deelname van Nederland in de studies. (de Amerikanen waren dan ook not amused met deze beslissing....).  

De eerste vier Atlantic van de negen bestelde toestellen werd eind juni 1969 aan de MLD overgedragen. Er was nauwelijks een bruikbaar flight manual en veel moest proefondervindelijk worden uitgezocht door de vliegers. Volgens piloten vloog het toestel wel prima en de systemen waren een stuk moderner dan van de Neptune.  De uiteindelijke bestelling voor de Koninklijke Marine bleef bij  negen kisten i.p.v vijftien omdat er allerlei problemen van logistieke en corrosieve aard zich voordeden. De laatste Atlantic werd begin 1972 geleverd en vaak was er een tekort aan boeien en materieel.  Alle negen Atlantics BR1150 (SP-13A) hebben bij 321 squadron op Valkenburg dienst gedaan. De toestellen voldeden operationeel gezien goed, de navigatie en MAD apparatuur voldeed goed. Maar alhoewel de besturing volledig hydraulisch was en de stuurkrachten afhankelijk geavanceerd voor de tijd van de snelheid (AJAX systeem), was dat erg gevoelig voor storingen. Zo was er geen echt backup systeem. Ook was er bij de technische dienst een saboteur die pas later gesnapt werd, was het vertrouwen niet ten goede kwam.

Een aantal storingen (vaak in het hoogteroer) resulteerde in diverse noodlandingen op volle zee, en ook dit resulteerde in een minder vertrouwen in de kist en gedurende het onderzoek een jaar lang vliegverbod in 1981. Er volgde een modificatie programma van 18 miljoen gulden met Breguet en de "251" was als eerste aan de beurt. Vooral het besturingssysteem werd onder handen genomen. Maar al vrij snel werden de resterende Atlantics eind 1985 bij de MLD uit dienst gesteld en aan Frankrijk terug verkocht. 


Artikel in de oude Aviation Week van juli 1968 over de aankoop. Collectie M. de Vreeze (used with permission):

atlantic avweekjul1968

  

atlantic mdv aut 104

Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

atlantic mdv aut 108

Gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


Atlantic details (uit IPMS Nederland MIP 1993) . Foto: Collectie Rob Burgerhout (used with permission)

breguet-atlantic-fb-1

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-2

Foto: Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-2

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-3

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-8

Op de static met de flaps naar beneden, Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-10

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-11

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-13

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-14

High speed pass van een Atlantic, Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb-15

Detail opnamen van de Atlantic ; Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb4

 Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb5

breguet-atlantic-fb6

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb9

De romptekst weerkaatst onderop het stabilo... de verf is dus echt glimmend! Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet-atlantic-fb8

Foto/diascan:  Fred Bachofner (used with permission)

breguet atlantic lvk 2 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

breguet atlantic lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

breguet atlantic lvk 1 van drunick auth

Foto: dhr. Van Drunick via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

breguet atlantic lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

atlantic Nationaalarchief 1

Mooi zicht van de onderzijden. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
250 55 24 feb 1970 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 mei 1986; zie opmerking
251 56 16 juli 1969 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 7 maart 1986
252 57 17 okt 1969 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 4 nov 1986
253 58 30 juli 1969 14 sep1978 Op zee noodlanding bij Schotland na motorbrand
254 61 17 juni 1971 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats op 2 april 1986; nu in museum Le Bourget als Franse "61" (zie walk around!)
255 62 6 okt 1971 15 jan 1981 In lerse Zee noodlanding na besturingsprobleem met een aantal slachtoffers vanwege onderkoeling. Instelling vliegverbod daarna lopende het onderzoek.
256 63 2 dec1971 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk. De overdracht aan het Escadrille de Reception et de Convoyage (de la Marine Francaise) vond plaats eind 1985
257 64 20 dec1971 15 aug 1973 Noodlanding bij Wassenaar op zee na falend hoogteroer; bleef drijven maar later toch afgeschreven

258

65 8 feb 1972 28 dec 1984 Afgevoerd en verkocht aan Frankrijk.

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70  

In het nieuwe NMM museum in Soesterberg staat een Duitse Atlantic (61+20) die is gespoten in MLD-kleurenschema. Het is dus niet origineel en beavt de nodige fouten in beschildering.

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD Atlantic (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1124

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 251 (1969-1984) met een trekker op marinevliegkamp Valkenburg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 250 (1970-1984) in een hangaar op marinevliegkamp Valkenburg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 256 (1971-1984).

de onderkant is vrij kaal, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 255 (1971-1981) in de lucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 255 (1971-1981) op marinevliegkamp Valkenburg.

van boven te zien, let op het open noodluik boven de cockpt. Kist gezien op Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 255 (1971-1981)

Mooie "clean pass", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuigen  (1969-1984), waaronder de 254 (1971-1984) en de 256 (1971-1984) op marinevliegkamp Valkenburg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 258 (1972-1984) tijdens onderhoud in een hangaar op marinevliegkamp Valkenburg.

Hangaar Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Kon. Marechaussee op Marinevliegkamp Valkenburg bij het Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig 255 (1971-1981) op inspectie.

Detail voor de modelbouwer van open motorluiken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motoronderhoud: inspectie van de motor van een Breguet Atlantic

Motor opgehangen in bokconstructie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit met piloten van een Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig (1969-1984).

Cockpit Atlantic, met fish-eye lens genomen maar toont wel hoe het eruit ziet, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit van een Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig (1969-1984).

Cockpit detail, handig voor de modelbouwer, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De cockpit van een Breguet BR1150 Atlantic (SP-13A) maritiem patrouillevliegtuig (1969-1984).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met dank aan het NIMH.

Modelbouw Breguet Atlantic

Laatste update: 12 juni 2022
1728

MODELBOUW BREGUET ATLANTIC

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Revell (#04384)
Mach2 (short run)
 .
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/100: Heller-cadet

1/208:  Heller

BOXART

  • heller-cadet-atlantic-100-2
  • heller-cadet-atlantic-100
  • mach2-atlantic-72
  • revell-atlantic-72


 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . gris blue clair [Humbrol HF4 authentic of Xtracolour X396]

< K31> wit

< K31> wit . eerste serie kisten bij aflevering vanuit Frankrijk;
gele propellertips;
wit onderhelft en onderzijden
(b) . < K10> medium sea grey

< K31> wit

< K31> wit . gebruikelijke schema;
wit-dayglow-wit prop tips;
wit onderhelft en onderzijden

De modelbouwdoos van MACH2 is short run en als plastic kit erg in-accuraat, de Revell kit is de veel betere optie;

cockpit interieur: lichtgrijs;
stoelkussens: blauw;
cockpitvloer: middelgrijs;
handgrepen stuurwielen: wit!
binnenruimen onderstel/ wielkasten: beige / chamois;
torpedo-bommenruim: beige / chamois;

Kijk hier voor onze IPMS Nederland  MACH2 Atlantic kit bouwverslag/recensie....

Ons IPMS lid Meindert de Vreeze heeft de Revell kit gebouwd. Kijk voor zijn bouwversklag hier... [ externe link ]

 

Breguet BR1150 Atlantic 1

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

atlantic cuttaway t

Oude opengewerkte tekening, nuttig voor de modelbouwer die interieurdetails wil maken. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( B )
  5. Breguet Atlantic

Copyright © 2023 - IPMS Nederland