Fabriek van Meel
Vliegtuig de "Brik" (groot, klein)
Type-aanduiding  
Cat I --  totaal 2 stuks
                                                 


  brik-mdv-auth

    tekening collectie M. de Vreeze (used with permission)

INFORMATIE:

Marinus van Meel maakte de allereerste officiele LvA kist, de "Brik".  De "aviateur" Van Meel, een kaasexporteur die enthousiast was voor de luchtvaart, had zijn vliegbrevet had gehaald in 1911. Hij kocht bij Farman zijn eerste vliegtuig maar deze kist raakte onherstelbaar beschadigd 1912. Van Meel besloot vervolgens zelf een toestel te bouwen en het was een "verbeterde Farman". De Gnome motor had zo'n 50 pk en het toestel had geen gondel voor de vlieger. Er zat een voorlijk geplaatst hoogteroer op naast die aan de staart, later ging het voor-hoogteroer eraf.  Het was een eenzitter met een open cockpit.  

De LvA bestelde april 1914 een tweede Brik want Van Meel had de NV Van Meel's Vliegtuigenfabriek opgericht, eerst te Soesterberg, later te Gilze-Rijen. Deze fabriek leverde de Brik II, een vergrootte versie van de eerste Brik en een tweezitter. Zo werd juli 1914 de Grote  Brik aan de LVA geleverd voor 4100 gulden (exclusief Gnome 60 pk rotatiemotor en instrumenten). De exacte afmetingen zijn niet bekend, maar de grote Brik II had ongeveer een spanwijdte 16 m en lengte 11 m. De  maximum snelheid was circa 100 km/u. Verder was alleen achteraan een hoogteroer gemonteerd, een benzine tank van 65 liter en deze Brik had 4 wielen. 


 

Literatuur:
Aviateurs van het eerste uur
Thijs Postma en Wim Schoenmaker
Romen Luchtvaart

 

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • brik-1-mdv-arc
  • brik-de2-mdv-arc
  • brik-klu-mdv-arc
  • brik-kluauthor
  • brik-mdv-auth
  • brik-mdv-author



Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze