Fabriek Bristol
Vliegtuig "Brisfit , Biff"
Type-aanduiding F.2   /  F2B  / type 14
Cat 1--         1 exemplaar
                                                 

bristol-f2b-profile 

INFORMATIE:

De Engelse Bristol F2A was een tweedekker jager. Het begon in 1916 met een verkenner als R2A maar als gauw kwam er de F2A verkenner welke vloog september 1916. Deze kreeg de nieuwe RR Falcon motor van 190 pk. Het was echter niet een erg sterk toestel en erg langzaam; er waren dan ook grote verliezen. Men dacht dat dit type ook kon fungeren als jachtvliegtuig. De daaropvolgende F2B was de versie met een vlieger en een boordschutter waarbij het machinegeweer op een ring zat. Verder waren de longerons aangepast. De eerste 150 stuks hadden een Falcon I motor, daarna een Falcon II of III. Later werden ook andere motoren toegepast zoals de Hispano Suiza. Uiteindelijk was er een Rolls Royce Falcon motor van wel 270 pk beschikbaar. Meer dan 5000 stuks gebouwd en deed dienst aan het Westfront tijdens de eerste wereldoorlog. De bijnaam was de "Biff".  

Na de Eerste Wereldoorlog werd het toestel nog wat doorontwikkeld voor gebruik in warme landen van het Britse Gemenebest; zo kreeg de mk.II een groter wiel met verende poot en een "tropical" radiator. De Mk.III was een versterkte versie met hoger startgewicht. Verder werd het ook verkocht aan andere luchtmachten, o.a. Belgie, Griekenland en Spanje.  

Er waren verschillende Type aanduidingen 14 / 15 / 16 / 17 wat betrof met name de gebruikte motor.

Gegevens:
190 tot 270 pk Rolls Royce Falcon motor of  200 hp Sunbeam Arab of Hispano Suiza 200 pk of  Puma 200 pk motor.
Spanwijdte circa 12,0 m
Lengte: 7,87 m
Hoogte: circa 3  m
Leeggewicht: 877 kg
Gewicht: 1260  kg max  
Maximum snelheid: 190  km/u  
Bereik: 450 km  
2 bemanningsleden
Bewapening: 1x 0.303in Vickers machine geweer en 1 of 2 Lewis 0.303 inch machinegeweren achterop
100 kg bommen 


 

Literatuur
Profiles volume 2 Argus books   . 1989
Bristol fighter Profile 21 Bruce . 1965
Bristol fighters Cooksley no.137 . Squadron Signal, 1993
Camouflage en Kentekens Greuter et al. pag. 38 ook zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville, 1997

.

Websites:
IPMS NL  Bristol F2 Walk Around
http://www.wingnutwings.com/

.

FOTO GALERIJ:

  • bristol-f2b-jg-archive
  • bristol-f2b-mdv-arc1
  • bristol-f2b-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Categorie 1. LvA  bol

1 toestel geïnterneerd (1918-1921) ; kenmerk BR-401

Deze kist (waarschijnlijk Type 14) van het Engelse RFC no.48 squadron was 29 september 1917 geland bij Zuidzande in Zeeuws Vlaanderen na te zijn getroffen door Flak. Had een Rolls Royce Falcon motor 250 pk motor maar de propeller was beschadigd. Werd hersteld en juni 1918 formeel aangekocht voor 2500 pond.

Na het eind van de Eerste Wereldoorlog volgde nog een bezoekje aan de fabriek in Engeland. De kist bleef lang in gebruik bij de LVA.


 


Bristol F2B met een Haan tekening naast de oranje bol . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

bristol-f2b-jg-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission) 

 

Registratiegegevens:
Registratie LvA
Engels Constructienummer RFC Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
BR-401  2292 B1124 29 sept 1917 26 maart 1925 landde bij Sluis/ Zuidzande;

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Bristol F.2B BR401, ex-B1124. Met oranje bollen.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bristol F.2B BR401, ex-B1124.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bristol F.2B BR401, ex-B1124.

detail van de haan, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail motor Bristol F.2B BR401, ex-B1124.

Motor detail, waarschijnlijk een Rolls Royce Falcon 250 pk, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

 

 

 Modelbouw Bristol F2B

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden (043)
Classic plane
Pegasus
Airfix
Libramodels (vac) @
Renwal @
Eduard #8216**
Roden
Aeroclub (vacu)
Aurora
Bluemax
Wingnut wings!

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: SRAM models (resin) , VALOM

BOXART

  • aeroclub-bristol-f2b-48
  • airfix-bristol-f2b-72-2
  • airfix-bristol-f2b-72
  • aurora-bristol-f2b-48
  • bluemax-bristol-f2b-48
  • classic-plane-f2b-72
  • eduard-bristol-f2b-48
  • libramodels-f2b-72
  • pegasus-bristol-f2b-72
  • renwal-bristol-f2b-72
  • roden-bristol-f2b-72
  • valom-bristol-f2b-144
  • wingnut-wings-F2b-32

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..) < ? > romp voorkant: metaal
< K82 ? > romp overig: RFC khaki PC10
< K152 ? > vleugels "linnen" 10 oranje bollen:
4 op bovenvleugel en op ondervleugel;
4 onderop bovenvleugel en ondervleugel;
2 op romp
richtingsroer: oranje ?
witte haan op rompzijkanten

.

 ----

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

** De 1/48 Eduard kit #8126 is prima en heeft ongeveer 150 onderdelen waarvan 30 voor het interieur. Een vierbladige (zoals de in Nederland gelandde kist) of tweebladige prop zit in de kit en vier opties voor de bommenlading. De bouw van deze dubbeldekker gaat prima maar met de spandraden vraagt natuurlijk wat werk. Er zitten op de echte kist nog wat meer spandraden dan de tekeningen van Eduard suggereren. De decals zijn prima voor 4 uitvoeringen met RFC khaki aan de bovenzijden en doped linnen voor de onderzijden van de vleugel en staart.

Voor de LvA kist uiteraard moeten we de decals met bollen zelf regelen (Dutch Decals). (zie vooral ook de mooie tekening van Wilko Jonker).

 ----

De Roden 1/48 kit #425 is prima met zo'n 134 onderdelen in lichtgrijs plastic.Er zitten diverse opties in deze kit zoals verschillende uitlaatpijpen, propellers en machinegeweren. De stuurvlakken zijn niet los maar wel "diep ingegraveerd". Er zit een complete motor bij ook die er netjes uit ziet. Het cockpitje is mooi gedetailleerd maar de stoeltjes wat breed. De stijltjes met de montage zijn goed te doen bij deze tweedekker net als de onderstelstijltjes. Zoals altijd vragen wel de spandraden en stuurdraden goede planning maar dat weet je als je dit model wilt bouwen. Het machinegeweer-rail voor de schutter zou je nog kunnen proberen te verfijnen. Een prima model!

Voor de Nederlandse geïnterneerde LvA kist moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen (Dutch Decals).

 ----------

De 1/72 F.2b kit van Roden #043 is uitgebracht rond 2003. Het heeft zo'n 100 onderdelen in spuitgietplastic. Prima decals zijn er voor maar liefst 7 RAF RfC schema's. Er zit een Rolls Royce Falcon motor bij met losse panelen en een mooie mitrailleur op dito railtje. De kit is netjes met een goede bouwhandleiding. Het interieur is over het algemeen houtkleurig met een aluminium brandstoftank. De romp kan niet helemaal dicht dus een beetje pas- en vijlwerk is nodig. De F.2B is uniek in zoverre dat de ondervleugel met stijltjes op een afstandje onder de romp zit. laat de bovenvleugel nog even los tot na het spuitwerk. Zoals altijd voor tweedekkers is het aanbrengen van de vele spandraden een "uitdaging", zeker op deze schaal en het is een hele klus! De afmetingen zijn in orde al lijkt de spanwijdte net effe 7 mm te kort, maar wie weet en ziet dat? Een leuke kit voor de ervaren tweedekkerbouwer. Voor de Nederlandse geïnterneerde LvA kist die ook de Falcon motor had moeten we natuurlijk zelf de oranje bollen regelen (Dutch Decals).

 ----

Op de grote schaal 1/32 heeft Wingnut Wings een geweldige kit!

 


 

bristol-f2b-drawing1

Tekeningen collectie M. de Vreeze (used with permission)

bristol f2b drawing2

 

Bristol F2B 1

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)