INFO Caudron G.IV
- 1547
Fabriek | Caudron |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | G.IV |
Cat I -- totaal 5 stuks |
|
Franse tweedekker tweepersoons verkenner of lichte bommenwerper uit maart 1915. Afkomstig van de fabriek van de gebroeders Caudron die diverse typen bouwden waaronder de G.III als onbewapende bommenwerper. Deze G.III was klein en de bewapening weinig effectief. De volgende G.IV was groter, een tweemotorig toestel met bemanning in een gondel en een vreemde constructie van de staart. Het type verscheen in maart 1915 en Le Rhone motoren met een half ronde stroomlijnkap. (mogelijk was het gebruik van Anzari 100 pk motoren). De G.IV B2 was een dag bommenwerper en de G.IV A2 een observatie en verkenner. Het toestel was redelijk wendbaar en er werden er meer dan 1300 van gebouwd. Het was dan ook de eerste Geallieerde tweemotorige type dat in dergelijke aantallen gebouwd werd. ( De Britse RNAS vloog ook met een zo'n 55 toestellen en deze vlogen 1916/1917 bij RNAS 4 en 5 wings. Ze werden o.a. gebruikt voor aanvallen op de Duitse basis in Belgie en op Brugge). Na de Eerste Wereldoorlog werden een flink aantal toestellen gebruikt voor record pogingen en door particulieren en vliegclubs.
Spanwijdte: 17,2 m
2 stuks Le Rhone 9C rotatie 80 pk motoren
Maximum snelheid: 130 km/u
Maximum vlieghoogte: 4300 m
Vliegduur: 3 1/2 uur
Leeggewicht: 730 kg, maximaal 1200 kg
1 of 2 stuks 7,7-mm beweegbare machinegeweren
Maximaal 100 kg aan externe bommen. Soms 1 of 2 mitrailleurs.
Literatuur: | ||||
Caudron G.IV | Windsock datafile 96 | J.Guttman | ||
KLu vliegtuigen | Wim Schoenmaker en Thijs Postma | De Alk | 1987 | |
Caudron G.IV | Frits Gerdessen en Harm Hazewinkel | Afd. Luchtvaartkennis | no.5 | 1988-5 |
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_G.4 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Caudron G.IV
- 1581
Categorie 1. LvA
5 stuks (1918-1920) ; kenmerken c-427 t/m 431
De vijf toestellen werden al in 1915 ten behoeve van de LVA besteld nadat in 1914 de Eerste Wereldoorlog was uitgebroken. Maar ze kwamen 3 jaar later vanwege "transport" problemen waarbij de Engelsen het transportschip tegenhielden. Ze arriveerden juni 1918 op Soesterberg pas toen de Eerste Wereldoorlog al vrijwel was afgelopen.
Ze moesten eerst in elkaar worden gezet en het type was al verouderd toen ze klaar waren. Waarschijnlijk is alleen de "C-427" gemonteerd want waarschijnlijk wilde men een "Groeneveld Meijer" bommenrichtapparaat uit proberen. Deze kist bleek daarvoor minder geschikt en werd voor artillerie waarneming gebruikt.
Er waren al betere toestellen voorhanden en het is heel onwaarschijnlijk dat de andere vier toestellen wel gemonteerd werden. Afschrijving was waarschijnlijk al snel in 1919.
Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratie | Constructienummer | Franse Registratie | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
C-427 | n.v.t | 24-6-1918 | 01-11-1918 | gemonteerd, vloog juli 1918; mid air crash tegen Farman "LA-26" op Soesterberg; | |
C-428 | n.v.t |
? | waarschijnlijk nooit gemonteerd en nooit in dienst | ||
C-429 | n.v.t |
? | waarschijnlijk nooit gemonteerd en nooit in dienst | ||
C-430 | n.v.t |
? | waarschijnlijk nooit gemonteerd en nooit in dienst | ||
C-431 | n.v.t |
? | waarschijnlijk nooit gemonteerd en nooit in dienst |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [B5] Luchtv.kennis 1988-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Caudron G.IV (foto bijlage)
- 1057
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
de oranje bollen op de bovenvleugel zijn goed te zien in dit achter aanzicht, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Caudron G.IV
- 1650
Modelbouw CAUDRON G.IV
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Choroszy (resin)
Phoenix (vacu)@
Formaplane (vacu)@
|
Copper State Models (CSM)
AJP Maquettes (resin?)
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
"gele" linnen tint <K152> Linnen met Emaillitte |
"gele" linnen tint <K152> Linnen met Emaillitte |
caramel/bruine metalen delen | waarschijnlijk 4 bollen onder en bovenop bovenvleugel, 2 bollen op verticale staartvlakken |
Tekening: M. de Vreeze (used with permission)
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
.