INFO Commonwealth Wackett
- 1442
Fabriek | Commonwealth CAC |
Vliegtuig | Wackett |
Type-aanduiding | CA-6 |
Cat 5 -- totaal 49 stuks |
|
Informatie:
twee persoons lesvliegtuig van Australisch fabrikaat.
In 1936 werd door de Australische regering de Commonwhealth Aircraft Corporation opgericht om zo in de eigen behoefte aan vliegtuigen te kunnen voorzien, voor het geval dat Engeland niet meer in staat zou zijn hierin te voorzien. In december 1938 werd de CA-2 uitgebracht, een eenvoudig trainingstoestel met wat extra’s ten behoeve van de gevorderden training, zoals blindvliegmogelijkheid, vleugelkleppen en simulatie van een intrekbaar landingsgestel. Het toestel was vrij conventioneel van constructie, een met linnen overtrokken staalbuisromp en houten vleugels. Het prototype had een motor van 175 pk die het een kruissnelheid van 150 km/u gaf. Op 19 oktober 1939 maakte het toestel de eerste vlucht, met een Gipsy Major lijnmotor van 140 pk. In juni 1940 werden door de Australische regering 200 toestellen besteld en voorzien van een Gipsy Six van 200 pk (type CA-6). Helaas bleken deze moeilijk leverbaar, zodat de machines uiteindelijk werden voorzien van een Amerikaanse Warner Super Scarab stermotor van 175 pk.
Spanwijdte: 11,28 m
Lengte: 7,92 m
Warner Super Scarab 165SD motor 175 pk
Max snelheid circa 170 km/u
Vliegbereik: 1000 km
Literatuur: | ||||
Commonwealth Wackett | Casius | mei 1988 | Luchtvaart (blad) | |
Modelbouw in plastic | M. Schep | 1984/4 | kentekens KNIL | IPMS Nederland |
.
Websites: |
http://www.adf-serials.com/2a3.shtml |
Australian National Aviation Museum |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL Commonwealth Wackett
- 2057
Cat 5. ML-KNIL
Begin 1946 werden van de 50 CA-6 "uit surplus voorraad" besteld maar niet meer dan 30 stuks gevlogen bij ML-KNIL in Indië, vanaf 1947 in Indië.
In mei 1946 werd op Java gestart met de elementaire vliegopleiding voor de na het einde van de oorlog weer op te bouwen ML-KNIL. In oktober zou dan met de vervolgopleiding worden begonnen, ware het niet dat hiervoor geen vliegend materieel voor beschikbaar was. De Australische Wacketts waren inmiddels op de surplusmarkt beschikbaar gekomen. Zo’n negentig toestellen waren overgedaan aan handelaar J.T. Brown / Kingsford Smith Aviation Service in Australië. Een deel hiervan, waarschijnlijk 50 stuks, werd doorverkocht aan de ML-KNIL. Doordat de Australische vakbonden deze lading weigerden te laten laden vanwege de Nederlandse Indië politiek, duurde het tot april 1947 voordat ze in Indië arriveerden.
De toestellen werden op Tjililitan aan de zuidkust van Java opgebouwd, een deel werd gekannibaliseerd, zodat er, voor zover bekend niet meer dan dertig toestellen operationeel in dienst zijn geweest. De eerste zeven kisten waren in augustus 1947 klaar, medio september waren veertien toestellen gereed voor de vliegschool op Andir bij Bandoeng en later Kalidjati.
De toestellen waren, mede door de lange opslag in niet al te beste conditie en het kostte de Technische Dienst veel moeite om ze in de lucht te houden. Al heel snel werd bijvoorbeeld de stroomlijnmotorkap verwijderd, zodat de koeling van de motor verbeterde. Qua prestatie vielen de toestellen tegen, gezegd werd dat deze minder was dan de Tiger Moth. In het gebruik bleek de kist wel erg veilig, in de twee jaar zijn er slechts drie afgeschreven.
Na juli 1949 zijn geen gegevens meer bekend maar veel kisten gingen toen in opslag. Op papier zijn er toch nog 21 vliegtuigen medio 1950 aan de Indonesische AURI overgedragen, die ze waarschijnlijk niet meer heeft gebruikt.
Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
B3-01 | augustus 1947 | mei 1950 |
ex A3-3; later naar AURI |
|
B3-02 | december 1947 | mei 1950 | Afgeleverd Australische luchtmacht juli 1941, aussi regi A3-7. Aangekocht feb 1946 voor ML-KNIL; later naar AURI |
|
B3-03 | december 1947 | 20-05-1948 | ex A3-11; ongeval bij Tjiaterpas |
|
B3-04 | mei 1950 | ex A3-18; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI |
||
B3-05 | mei 1950 | ex A3-19; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI |
||
B3-06 | juni 1950 | ex A3-27; Aangekocht april 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-07 | mei 1950 |
ex A3-30; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-08 | 23-02-1949 |
ex A3-34; Aangekocht dec 1945 voor ML/KNIL; ongeval tijdens training bij Kalidjati |
||
B3-09 | juni 1950 | ex A3-37; Aangekocht feb 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-10 | mei 1950 | ex A3-41; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-11 | 09-09-1948 | ex A3-45; Aangekocht april 1946 voor ML/KNIL; ongeval door motorstoring bij Kalidjati | ||
B3-12 | augustus 1947 | mei 1950 | ex A3-47; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | |
B3-13 | juni 1950 | ex A3-54; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-14 | mei 1950 | ex A3-55; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-15 | mei 1950 | ex A3-60; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-16 | mei 1950 | ex A3-73; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-17 | mei 1950 | ex A3-86; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-18 | mei 1950 | ex A3-89; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-19 | juni 1950 | ex A3-93; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-20 | juni 1950 | ex A3-97; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-21 | mei 1950 | ex A3-99; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-22 | augustus 1947 | mei 1950 | ex A3-100; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | |
B3-23 | mei 1950 | ex A3-116; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-24 | mei 1950 | ex A3-123; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-25 | november 1947 | mei 1950 | ex A3-124; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | |
B3-26 | mei 1950 | ex A3-125; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-27 | mei 1950 | ex A3-127; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-28 | mei 1950 | ex A3-149; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-29 | mei 1950 | ex A3-152; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI | ||
B3-30 | mei 1950 | ex A3-163; Aangekocht maart 1946 voor ML/KNIL; later naar AURI |
Bronnen o.a. [B36] Ward, [B20] Luchtv.tijd mei 1988, [B1] MIP 1984-4 ,
Opmerking: van de 49 kisten hebben er slechts 30 dienst gedaan. De rest werd waarschijnlijk voor onderdelen gebruikt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL Commonwealth Wackett (foto bijlage)
- 1191
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Op Kalidjati, 1948; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Wackett
- 1466
Modelbouw Wackett
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
High Planes
CMR Czech master (resin) 72-242
|
Planet (resin)
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(-) | - | <K60> geel ? |
<K60> geel ? |
gehele kist "Trainer Yellow RAAF" kleur; kan met vlaggen of in loop van 1948 roundels |
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)