Cat 4. MLD
Na de Tweede Wereldoorlog werden allereerst de Nederlandse Catalina's die de oorlog hadden overleefd ondergebracht bij de MLD. Dit waren een aantal verschillende varianten (voor operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, zie Categorie 6 RN/RAF ops). De Nederlandse militaire luchtvloot moest weer worden opgebouwd in Indie en er volgden nog vele andere Catalina's.
Periode na de oorlog
Na de Japanse capitulatie ("VJ day") werden eind 1945 zes PB2B-1 Catalina IVb's van RAF overgenomen. Deze hadden Y- codes en vanaf juli 1946 een P-registratie. In de loop van 1946 kwamen er ter aanvulling zeven Catalina's bij. Helaas gingen door ongevallen de maanden daarna wel kisten verloren.
Eind 1946 werd in Australië de hand gelegd op een viertal PB2B-2 Catalina VI vliegboten met een andere staart, richtingsroer en kleinere verschillen. In 1947 werd het MLD no.321 squadron formeel opgeheven en werden de Catalina's ingedeeld bij het OVTS (Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron). In september 1948 werd de OVTS opgesplitst in GVTA, met 4 vliegboten en 5 amfibies en GVTB, uitgerust met 3 vliegboten (Groep Vliegtuigen A respectievelijk B).
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië op 27 december 1947 werd het Commando MLD in de Oost opgeheven. Nieuw Guinea was nog Nederlands en daar werd gevlogen met de Catalina bij no. 7 vliegtuig squadron. Die had zo'n 8 kisten. In 1951 werden nog een zestal extra PBY-5A amfibieboten aangekocht die een revisie kregen bij Aviolanda. En zelfs nog in 1953 werden in Australië wederom zes ex-RAAF toestellen aangeschaft maar een kist werd gebruikt voor onderdelen. In 1957 werden de nu toch opgevlogen Catalina's definitief van de sterkte afgevoerd.
Y-38 aankomst Morokrembangan (Soerabaja) 5 sept. ‘41. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
De "206" tijdens operatie Zeeslang, bij Laboehan Bilik, Sumatra, 19-12-1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Op Jefman, Nieuw-Guinea, november 1954. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
"P-75" . Met dit vliegtuig werd bij de stad Modjokerto het Mlirip sluizencomplex bekeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Catalina (Periode WO. II in het Verre Oosten) | |
Voor periode tijdens de Tweede Wereldoorlog: zie Categorie 6 RN/RAF ops |
.
Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructie-nummer | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Y-88 |
P-88 16-88 |
JX276 (?) | C | 1-11-1945 | 11-1-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom nummer Y-88 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-89 |
P-89 16-88 |
JX288 | D | 23-11-1945 | 10-2-1950 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-89 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-90 |
P-90 16-90 |
JX289 | F | 10-12-1945 | 1-6-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-90 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-91 |
P-91 16-91 |
JX298 | G | 1-11-1945 | 1-8-1949 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93) . Onbekend is waarom Y-91 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-92 |
P-92 16-92 |
JX354 | S | 12-12-1945 | 25-1-1950 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-92 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
Y-93 |
P-93 16-93 |
JX359 (?) | V | dec 1945 | 5-11-1947 | Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-93 voor de tweede maal is uitgegeven. Verbrand te Balikpapan bij brandstofladen. |
De andere Y-regi's staan bij Categorie 6 (operaties tijdens de oorlog)
Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk.1: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructienr. | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-200 | 16-200 | DP202 | 17-9-1946 | 14-2-1952 | mk.1 ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-204 | 16-204 | Z2137 | 26-12-1946 | 26-1-1947 | mk. I ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Gili Manoek op Bali en afgeschreven |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk. IVA: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructienr. | RAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-201 | 16-201 | JX206 | 17-9-1946 | 1-11-1949 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-202 | 16-202 | JX572 | 17-9-1946 | 11-9-1950 ? | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-203 | 16-203 | JX219 | 2-11-1946 | 5-10-1951 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. A. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-205 | 16-205 | JX217 | 14-12-1946 | 14-11-1951 | mk. IVA; Gesloopt op Biak i.v.m corrosie | ||
P-206 | 16-206 | JX209 | 24-12-1946 | 1950 | mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Medio 1950 gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan |
.
Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-2 Catalina mk. VI: | |||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Constructie-nummer | RAAF-serial | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-207 |
44-44266 16-207 |
61172 | A24-358, J | 24-8-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-358. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
P-208 |
44-44286 16-208 |
61192 | A24-351, J | 25-8-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-351. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | |
P-209 |
44-44293 16-209 |
61199 | A24-384, J | 25-8-1949 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-384. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan | ||
P-210 |
44-44264 16-210 |
61170 | A24-366, J | 17-10-1949 | sept 1950 | Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-366. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangang |
.
Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): (aanschaf 1951 voor gebruik vanaf Nieuw Guinea en aantal kisten Nederland) |
|||||||
Registratie | Tweede Registratie / code | Fisc.Year-no. | Constructie-nummer | Code | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
P-211 | 16-211 | 46581 | 1945 | 25-9-1951 | 24-6-1954 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. [Het toestel dat oorspronkelijk de P-211 zou worden is bij aankomst in Nederland verongelukt (BuNo 46521, civiele registratie N 1493V)] P-211 is verongelukt, Libanon juni 1954 |
|
P-212 | 16-212 | 48317 | 1679 | 22-2-1951 | 8-7-1957 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gevlogen ook in Nederland. Afgevoerd, Bosbad Hoeven. De P-212 is in 1984 overgebracht naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een grondige, enkele jaren durende revisie door Stichting Neptune Association ging het toestel begin 2005 weer terug naar het MLM op Soesterberg. | |
P-213 | 16-213 | 46460 | 1824 | 1951 | 28-10-1952 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Verongelukt, Biak | |
P-214 | 16-214 | 33972 | 1526 | 3-4-1951 | aug 1956 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt na ongeval Boroekoe, Marinevliegkamp Biak | |
P-215 | 16-215 | 46583 | dec 1951 | 12-8-1956 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | ||
P-216 | 16-216 | 48252 | 1614 | 5-7-1951 | 13-5-1958 | Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gevlogen ook in Nederland. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marine Vliegkamp De Kooy | |
P-220 | 16-220 | 46594 | 1959 | 19-2-1954 | 21-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, Was A24-104, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-221 | 16-221 | 46619 | 1984 | 23-7-1954 | 12-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-110 aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-222 | 16-222 | 46620 | 1985 | 1-8-1954 | 12-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-111, aan de MLD geschonken. In dienst aug. 1954 gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-223 | 46491 | 1855 | - | 15-4-1954 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-92 aan de MLD geschonken. is niet in dienst geweest, direkt voor reservedelen gebruikt | ||
P-224 | 16-224 | 46535 | 1899 | 2-2-1954 | 1-7-1957 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-99, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
P-225 | 16-225 | 46621 | 1986 | 8-12-1954 | 28-8-1956 | Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-112, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70, [L2] Jonker , [B1] MIP 1994-1 1994-2 (zie ook literatuur lijst). , [W12] Heyman art.
Voor operaties tijdens WO.II: zie ook Categorie 6 (Operaties RN/RAF Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog)
Opmerking: de PBY-5A Catalina "16-218" met civiele registratie PH-PBY en naam "Karel Doorman" van de Stichting op Lelystad heeft weliswaar een MLD schema maar die kist is ex-Amerikaans met c/n 300. Verkocht oktober 2018 aan Collings Foundation, USA waar het voorjaar 2019 naar wordt afgeleverd.
De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)