Cat 4.  MLD

Na de Tweede Wereldoorlog werden allereerst de Nederlandse Catalina's die de oorlog hadden overleefd ondergebracht bij de MLD. Dit waren een aantal verschillende varianten (voor operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, zie Categorie 6 RN/RAF ops). De Nederlandse militaire luchtvloot moest weer worden opgebouwd in Indie en er volgden nog vele andere Catalina's.

Periode na de oorlog
Na de Japanse capitulatie ("VJ day")  werden eind 1945 zes PB2B-1 Catalina IVb's van RAF overgenomen. Deze hadden Y- codes en vanaf juli 1946 een P-registratie. In de loop van 1946 kwamen er ter aanvulling zeven Catalina's bij. Helaas gingen door ongevallen de maanden daarna wel kisten verloren.

Eind 1946 werd in Australië de hand gelegd op een viertal PB2B-2 Catalina VI vliegboten met een andere staart, richtingsroer en kleinere verschillen. In 1947 werd het MLD no.321 squadron formeel opgeheven en werden de Catalina's ingedeeld bij het OVTS (Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron). In september 1948 werd de OVTS opgesplitst in GVTA, met 4 vliegboten en 5 amfibies en GVTB, uitgerust met 3 vliegboten (Groep Vliegtuigen A respectievelijk B).

Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië op 27 december 1947 werd het Commando MLD in de Oost opgeheven. Nieuw Guinea was nog Nederlands en daar werd  gevlogen met de Catalina bij no. 7 vliegtuig squadron. Die had zo'n 8 kisten. In 1951 werden nog een zestal extra PBY-5A amfibieboten aangekocht die een revisie kregen bij Aviolanda. En zelfs nog in 1953 werden in Australië wederom zes ex-RAAF toestellen aangeschaft maar een kist werd gebruikt voor onderdelen. In 1957 werden de nu toch opgevlogen Catalina's definitief van de sterkte afgevoerd.


conso catalina pby5a lvk 1

Y-38 aankomst Morokrembangan (Soerabaja) 5 sept. ‘41. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

conso catalina lvk 5

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

catalina 206 nationaalarchief

De "206" tijdens operatie Zeeslang, bij Laboehan Bilik, Sumatra, 19-12-1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

catalina nationaalarchief

Op Jefman, Nieuw-Guinea, november 1954. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

catalina p75 nationaal archief

"P-75" . Met dit vliegtuig werd bij de stad Modjokerto het Mlirip sluizencomplex bekeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens Catalina (Periode WO. II in het Verre Oosten)  
Voor periode tijdens de Tweede Wereldoorlog: zie Categorie 6 RN/RAF ops  

.

 

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-88

P-88

16-88

  JX276 (?) C 1-11-1945 11-1-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom nummer Y-88 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-89

P-89

16-88

  JX288 D 23-11-1945 10-2-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-89 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-90

P-90

16-90

  JX289 F 10-12-1945 1-6-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-90 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-91

P-91

16-91

  JX298 G 1-11-1945 1-8-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93) . Onbekend is waarom Y-91 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-92

P-92

16-92

  JX354 S 12-12-1945 25-1-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-92 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-93

P-93

16-93

  JX359 (?) V dec 1945 5-11-1947 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-93 voor de tweede maal is uitgegeven. Verbrand te Balikpapan bij brandstofladen.

De andere Y-regi's staan bij Categorie 6 (operaties tijdens de oorlog)

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk.1:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-200  16-200   DP202   17-9-1946 14-2-1952 mk.1 ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-204  16-204   Z2137   26-12-1946 26-1-1947 mk. I ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Gili Manoek op Bali en afgeschreven

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk. IVA:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-201  16-201   JX206   17-9-1946 1-11-1949 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-202  16-202   JX572   17-9-1946 11-9-1950 ? mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-203  16-203   JX219   2-11-1946 5-10-1951 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. A. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-205  16-205   JX217   14-12-1946 14-11-1951 mk. IVA; Gesloopt op Biak i.v.m corrosie
P-206  16-206   JX209   24-12-1946 1950 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Medio 1950 gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan

.

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-2 Catalina mk. VI:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-207

44-44266

16-207

61172 A24-358, J   24-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-358. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-208

44-44286

16-208

61192 A24-351, J   25-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-351. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-209

44-44293

16-209

61199 A24-384, J   25-8-1949   Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-384. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-210

44-44264

16-210

61170 A24-366, J   17-10-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-366. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangang

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): (aanschaf 1951 voor gebruik vanaf Nieuw Guinea en aantal kisten Nederland)
Registratie Tweede Registratie / code Fisc.Year-no. Constructie-nummer Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-211  16-211 46581 1945   25-9-1951 24-6-1954 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. [Het toestel dat oorspronkelijk de P-211 zou worden is bij aankomst in Nederland verongelukt (BuNo 46521, civiele registratie N 1493V)]
P-211 is verongelukt, Libanon juni 1954
P-212  16-212 48317 1679   22-2-1951 8-7-1957 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gevlogen ook in Nederland. Afgevoerd, Bosbad Hoeven. De P-212 is in 1984 overgebracht naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een grondige, enkele jaren durende revisie door Stichting Neptune Association ging het toestel begin 2005 weer terug naar het MLM op Soesterberg.
P-213  16-213 46460 1824   1951 28-10-1952 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Verongelukt, Biak
P-214  16-214 33972 1526   3-4-1951 aug 1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt na ongeval Boroekoe, Marinevliegkamp Biak
P-215  16-215 46583     dec 1951 12-8-1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-216  16-216 48252 1614   5-7-1951 13-5-1958 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gevlogen ook in Nederland. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marine Vliegkamp De Kooy
P-220  16-220 46594 1959   19-2-1954 21-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, Was A24-104, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-221  16-221 46619 1984   23-7-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-110 aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-222  16-222 46620 1985   1-8-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-111, aan de MLD geschonken. In dienst aug. 1954 gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-223   46491 1855   - 15-4-1954 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-92 aan de MLD geschonken. is niet in dienst geweest, direkt voor reservedelen gebruikt
P-224  16-224 46535 1899   2-2-1954 1-7-1957 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-99, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-225  16-225 46621 1986   8-12-1954 28-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-112, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70,  [L2] Jonker , [B1] MIP 1994-1 1994-2 (zie ook literatuur lijst). , [W12] Heyman art.

Voor operaties tijdens WO.II: zie ook Categorie 6 (Operaties RN/RAF Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog)

 

Opmerking: de PBY-5A Catalina "16-218" met civiele registratie PH-PBY en naam "Karel Doorman" van de Stichting op Lelystad heeft weliswaar een MLD schema maar die kist is ex-Amerikaans met c/n 300. Verkocht oktober 2018 aan Collings Foundation, USA waar het voorjaar 2019 naar wordt afgeleverd.

 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)