IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Consolidated PBY Catalina

  • INFO Consolidated PBY Catalina
  • 4. MLD Consolidated Catalina
  • 4. MLD Consolidated Catalina (foto bijlage)
  • 6. Ops Verre Oosten Catalina (foto bijlage)
  • 6. Ops Verre Oosten Consolidated Catalina
  • Information Catalina's in Dutch Military Service (ENGLISH)
  • Modelbouw PBY Catalina

google translate

INFO Consolidated PBY Catalina

Laatste update: 07 december 2022
1604

 

Fabriek Consolidated
Vliegtuig Catalina
Type-aanduiding PB2B-2 / PBY-5
Cat 4, 6 --  totaal  85  stuks                                                  

catalina-profile 

Informatie:

De Consolidated PBY Catalina was een Amerikaanse vliegboot  dat werd ontworpen na een US Navy specificatie uit 1932. Het prototype vloog in 1935. De aanduiding was  "PBY" en die komt vanuit de US Navy, met "Patrol  Bomber " en Y de code toegewezen aan Consolidated Aircraft als fabrikant. De eerste versie PBY-1 werd afgeleverd in 1936, gevolgd door de PBY-2, PBY-3 en PBY-5 in 1939.

De PBY-5 werd in 1939 door de Engelsen de Catalina genoemd en zo is het ook algemeen bekend. Het werd een van de meest gebruikte vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog bij talloze Geallieerde strijdkrachten en gebruikt in onderzeebootbestrijding, patrouille vluchten, reddingsoperaties en vrachtvervoer. Het type PBY werde ook veel in licentie gebouwd door andere fabrikanten; zo is PB2B de "Boeing" PBY. In 1941 kwam een amfibie wersie met intrekbaar onderstel, de PBY5A.

Er werden diverse aanpassingen gedaan gedurende de productie. Meer dan 4000 kisten werden er gebouwd in diverse versies:

PBY-1 (model 28-1):  Eerste productie variant met twee 900 pk R-1830-64 motoren, 60 gebouwd.
PBY-2 (model 28-2): Apparatuur veranderingen en verbeterde prestaties, 50 gebouwd.
PBY-3 (model 28-3): 2x 1000 pk R-1830-66 motoren, 66 gebouwd.
PBY-4 (model 28-4): 2x 1050 pk R-1830-72 motoren, 33 gebouwd (waaronder een eerste als een XPBY-4 die later de XPBY-5A).
PBY-5 (model 28-5): 2x 1200 pk R-1830-82 of -92 motoren met extra brandstoftanks. 683 gebouwd. ( De PBY-5 werd ook gebouwd in de Sovjet-Unie als "Gydro Samoliot Transportnyi")
PBY-5A (Model 28-5A): Amfibische versie met intrekbaar onderstel van de PBY-5 met twee 1200 pk R-1830-92 motoren; ongeveer 800 gebouwd
PBY-6A: Amfibische versie met twee 1200 pk R-1830-92 motoren en een groter kielvlak en roer.  Circa 175 toestellen afgeleverd vanaf begin 1945.
PB2B-2: Boeing gebouwd versie van de PBY-5 maar met een hoger kielvlak van de PBN-1, 67 gebouwd en de meeste geleverd aan de RAF als Catalina VI.
PB2B-1: Boeing-Canada gebouwd PBYs voor de RAF en RCAF vanaf 1939.
PBN: Naval Aircraft Factory gebouwde versie van de PBY-5 met belangrijke wijzigingen zoals een groter hoger kielvlak.

Wat gegevens: (varieert wat tussen de versies):
Spanwijdte: 31,7 m  
Lengte: 19,84 m  
Maximum snelheid:  280 km/u  
2x  Pratt Whitney Twin Wasp motoren R1830-92 van 1200 pk  
Vliegbereik:  3800 km
4 bemanningsleden en max 10 "passagiers"
Bewapening: 4 mitrailleurs en 1800 kg bommen  


 

Literatuur:
Catalina Nico Geldhof 1989 boekje, Stichting vrienden MLM no.3  
Modelbouw in Plastic - 1994-2 IPMS Nederland  
Modelbouw in Plastic, Catalina MLD 1994-1 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic IPMS Nederland
Consolidated PBY-5/A Marine Luchtvaartdienst Prudent Staal en Boerman 2022 Dutch Profile  
Kruisvaarders van de Archipel, Catalina Vliegboten van de
Marineluchtvaartdienst 1941-1957
Rijnhout 2010 Lanasta uitgeverij
Consolidated PBY Catalina Alan W.Hall Warpaint 79 Hall Park  

.

Websites:
IPMS Walkaround Catalina
-- http://nl.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina

FOTO GALLERIJ:

  • catalina-206-nationaalarchief
  • catalina-cockpit
  • catalina-cuttaway
  • catalina-nationaalarchief
  • catalina-p75-nationaal-archief
  • catalina-profile
  • conso-catalina-lvk-5
  • conso-catalina-pby5a-lvk-1
  • consolidatedpby-5a-img_0256
  • consolidatedpby-5a-img_0259
  • oost-indie


 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Consolidated Catalina

Laatste update: 15 oktober 2021
2680

Cat 4.  MLD

Na de Tweede Wereldoorlog werden allereerst de Nederlandse Catalina's die de oorlog hadden overleefd ondergebracht bij de MLD. Dit waren een aantal verschillende varianten (voor operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, zie Categorie 6 RN/RAF ops). De Nederlandse militaire luchtvloot moest weer worden opgebouwd in Indie en er volgden nog vele andere Catalina's.

Periode na de oorlog
Na de Japanse capitulatie ("VJ day")  werden eind 1945 zes PB2B-1 Catalina IVb's van RAF overgenomen. Deze hadden Y- codes en vanaf juli 1946 een P-registratie. In de loop van 1946 kwamen er ter aanvulling zeven Catalina's bij. Helaas gingen door ongevallen de maanden daarna wel kisten verloren.

Eind 1946 werd in Australië de hand gelegd op een viertal PB2B-2 Catalina VI vliegboten met een andere staart, richtingsroer en kleinere verschillen. In 1947 werd het MLD no.321 squadron formeel opgeheven en werden de Catalina's ingedeeld bij het OVTS (Oostelijk Verkennings- en Transport Squadron). In september 1948 werd de OVTS opgesplitst in GVTA, met 4 vliegboten en 5 amfibies en GVTB, uitgerust met 3 vliegboten (Groep Vliegtuigen A respectievelijk B).

Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië op 27 december 1947 werd het Commando MLD in de Oost opgeheven. Nieuw Guinea was nog Nederlands en daar werd  gevlogen met de Catalina bij no. 7 vliegtuig squadron. Die had zo'n 8 kisten. In 1951 werden nog een zestal extra PBY-5A amfibieboten aangekocht die een revisie kregen bij Aviolanda. En zelfs nog in 1953 werden in Australië wederom zes ex-RAAF toestellen aangeschaft maar een kist werd gebruikt voor onderdelen. In 1957 werden de nu toch opgevlogen Catalina's definitief van de sterkte afgevoerd.


conso catalina pby5a lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

conso catalina lvk 5

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

catalina 206 nationaalarchief

De "206" tijdens operatie Zeeslang, bij Laboehan Bilik, Sumatra, 19-12-1948. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

catalina nationaalarchief

Op Jefman, Nieuw-Guinea, november 1954. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 

catalina p75 nationaal archief

"P-75" . Met dit vliegtuig werd bij de stad Modjokerto het Mlirip sluizencomplex bekeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens Catalina (Periode WO. II in het Verre Oosten)  
Voor periode tijdens de Tweede Wereldoorlog: zie Categorie 6 RN/RAF ops  

.

 

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-88

P-88

16-88

  JX276 (?) C 1-11-1945 11-1-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom nummer Y-88 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-89

P-89

16-88

  JX288 D 23-11-1945 10-2-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-89 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-90

P-90

16-90

  JX289 F 10-12-1945 1-6-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-90 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-91

P-91

16-91

  JX298 G 1-11-1945 1-8-1949 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93) . Onbekend is waarom Y-91 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-92

P-92

16-92

  JX354 S 12-12-1945 25-1-1950 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-92 voor de tweede maal is uitgegeven. Afgeschreven en juli 1950 vernietigd op Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-93

P-93

16-93

  JX359 (?) V dec 1945 5-11-1947 Overgenomen van de RAF. (De RAF-serials zijn juist, alleen de bij behorende Y-registratie is niet bekend. Zie ook Y-88 t/m Y-93). Onbekend is waarom Y-93 voor de tweede maal is uitgegeven. Verbrand te Balikpapan bij brandstofladen.

De andere Y-regi's staan bij Categorie 6 (operaties tijdens de oorlog)

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk.1:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-200  16-200   DP202   17-9-1946 14-2-1952 mk.1 ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-204  16-204   Z2137   26-12-1946 26-1-1947 mk. I ; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Gili Manoek op Bali en afgeschreven

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina mk. IVA:
Registratie Tweede Registratie / code Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-201  16-201   JX206   17-9-1946 1-11-1949 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-202  16-202   JX572   17-9-1946 11-9-1950 ? mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-203  16-203   JX219   2-11-1946 5-10-1951 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. A. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-205  16-205   JX217   14-12-1946 14-11-1951 mk. IVA; Gesloopt op Biak i.v.m corrosie
P-206  16-206   JX209   24-12-1946 1950 mk. IVA; Op 19-6-1946 gekocht van de RCAF. Heeft dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie en Nederlands Nieuw Guinea. Medio 1950 gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan

.

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-2 Catalina mk. VI:
Registratie Tweede Registratie / code Constructie-nummer RAAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-207

44-44266

16-207

61172 A24-358, J   24-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-358. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-208

44-44286

16-208

61192 A24-351, J   25-8-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-351. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-209

44-44293

16-209

61199 A24-384, J   25-8-1949   Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-384. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangan
P-210

44-44264

16-210

61170 A24-366, J   17-10-1949 sept 1950 Gebouwd bij Boeing. Gekocht uit overtollige voorraad van Australie, was A24-366. Gesloopt Marine Vliegkamp Morokrembangang

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina (amfibie): (aanschaf 1951 voor gebruik vanaf Nieuw Guinea en aantal kisten Nederland)
Registratie Tweede Registratie / code Fisc.Year-no. Constructie-nummer Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-211  16-211 46581 1945   25-9-1951 24-6-1954 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. [Het toestel dat oorspronkelijk de P-211 zou worden is bij aankomst in Nederland verongelukt (BuNo 46521, civiele registratie N 1493V)]
P-211 is verongelukt, Libanon juni 1954
P-212  16-212 48317 1679   22-2-1951 8-7-1957 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gevlogen ook in Nederland. Afgevoerd, Bosbad Hoeven. De P-212 is in 1984 overgebracht naar het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na een grondige, enkele jaren durende revisie door Stichting Neptune Association ging het toestel begin 2005 weer terug naar het MLM op Soesterberg.
P-213  16-213 46460 1824   1951 28-10-1952 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Verongelukt, Biak
P-214  16-214 33972 1526   3-4-1951 aug 1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt na ongeval Boroekoe, Marinevliegkamp Biak
P-215  16-215 46583     dec 1951 12-8-1956 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-216  16-216 48252 1614   5-7-1951 13-5-1958 Gekocht uit dumpvoorraden Amerikanen. Gevlogen ook in Nederland. Gereviseerd bij Aviolanda. Gesloopt Marine Vliegkamp De Kooy
P-220  16-220 46594 1959   19-2-1954 21-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, Was A24-104, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-221  16-221 46619 1984   23-7-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-110 aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-222  16-222 46620 1985   1-8-1954 12-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-111, aan de MLD geschonken. In dienst aug. 1954 gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-223   46491 1855   - 15-4-1954 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-92 aan de MLD geschonken. is niet in dienst geweest, direkt voor reservedelen gebruikt
P-224  16-224 46535 1899   2-2-1954 1-7-1957 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-99, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
P-225  16-225 46621 1986   8-12-1954 28-8-1956 Na uitdienststelling bij de RAAF door Australie, was A24-112, aan de MLD geschonken. Gesloopt Marinevliegkamp Biak

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70,  [L2] Jonker , [B1] MIP 1994-1 1994-2 (zie ook literatuur lijst). , [W12] Heyman art.

Voor operaties tijdens WO.II: zie ook Categorie 6 (Operaties RN/RAF Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog)

 

Opmerking: de PBY-5A Catalina "16-218" met civiele registratie PH-PBY en naam "Karel Doorman" van de Stichting op Lelystad heeft weliswaar een MLD schema maar die kist is ex-Amerikaans met c/n 300. Verkocht oktober 2018 aan Collings Foundation, USA waar het voorjaar 2019 naar wordt afgeleverd.

 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

4. MLD Consolidated Catalina (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1174

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

na de oorlog:

De Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot Y-57 (1941) van het MLD-Australië Detachement in het najaar van 1945

Y-57, na 1945; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina.  Regnr.??????

PBY-5A, Foto: Beeldbank NIMH  (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 (1941-1946) Catalina.  Regnr. P-52

"P-52", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie Consolidated PBY-5A (1951-1957) Catalina. P-211 t/m 225

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorboot ter assistentie bij een Catalina op het MVKM

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritiem patrouilleamfibie (1941-1957) wordt door een tractor naar de hangaar gesleept te Morokrembangan, Soerabaja

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina maritieme patrouilleamfibie P-216 (1951-1957)

"P-216", de roundel posities zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouille amfibie (1942-1957)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamphibie    Consolidated PBY-5A (1951-1952) Catalina.  Regnr.16-211. 20-12-1952 verongelukt bij Libanon

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Consolidated PBY-5 Catalina  (1941/1946) op de helling MVKM

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5A Catalina 16-77 (1942-1951)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5A Catalina P 212 (ex-USN 48317 ) (1951-1957).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilleamfibie Consolidated PBY-5 Catalina (1941-1946).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

6. Ops Verre Oosten Catalina (foto bijlage)

Laatste update: 09 augustus 2019
1082

Cat 6.   Ops in het Verre Oosten

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn ook te vinden. (deze zijn beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) 

 

Consolidated PBY-5A  (Y-74) (1942-1953) Catalina voor aflevering aan de MLD

Voor aflevering 1943 ? , Let op de amerikaanse roundels, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aankomst van de eerste twee Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboten. Hier de Y-38 (1941-1942) gefotografeerd vanaf het Marinevliegkamp Morokrembangan, Soerabaja

Na aankomst "Y-38" Soerabaja, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Consolidated PBY-5  Catalina (Y38)(1941-1946) te Surabaya, 6 september 1941, eerste Catalina aldaar aangekomen

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1943-1949)

met vlaggen, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het embleem op de Consodilated PBY-5 Catalina Y-45 Marine patrouillevliegboot

Y-45, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Crash van de Consolidated Catalina PBY-5, Y-81 te Gura,Eritrea. Het toestel werd door een PAA-crew vanuit Miami naar Ceylon overgevlogen

Crash "Y-81" Eritrea ? , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74)  ASV-antenne onder de BB vleugel en dieptebommen onder beide vleugels

Op Swartkop Zuid-Afrika 1943, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Consolidated PBY-5A Catalina (Y-74) (1942-1953)  VSQ 321 Detachement Op Socotra

Kist op eiland Socotra 1943, de Y-74; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

6. Ops Verre Oosten Consolidated Catalina

Laatste update: 11 augustus 2019
2580

Cat 6.   Ops oorlog in het Verre Oosten

(bijdragen van Wilko Jonker en Meindert de Vreeze)

READ SUMMARY ARTICLE IN ENGLISH.... english

In mei 1940 kwam door de Duitse bezetting er een abrupt eind aan de levering van maritieme patrouille vliegtuigen aan de MLD vanuit Holland naar het toenmalige Nederlands Indië. Daar was de oorlog nog niet begonnen en was er nog Nederlands gezag.

oost-indie

                                     De Indische archipel

Iets meer dan een derde van de bestelde Dornier Do 24 vliegboten was afgeleverd, dus met spoed werd gezocht naar een alternatief. Mede omdat de geallieerde bondgenoten reeds met de PBY vlogen en tevens omdat de MLD reeds in 1937 belangstelling had voor dit toestel, was de keus spoedig gemaakt. Na veel onderhandelen werd een contract voor de levering van 36 PBY-5 vliegboten afgesloten. Deze toestellen kregen de registraties Y-38 t/m Y-73 toegewezen. Kort daarna werd nog een vervolgopdracht getekend voor nog eens 12 toestellen, registraties Y-74 t/m Y-85. Omdat inmiddels de PBY-5A amfibie in productie was gegaan en bij nadere beschouwing beter bruikbaar was, werd deze vervolgorder gewijzigd in de levering van 12 PBY-5A amfibietoestellen.

De eerste 2 vliegboten, met registraties Y-38 en Y-39, werden op 5 september 1941 in Nederlands-Indië afgeleverd. De oorlog was nog niet in het gebied uitgebroken al had Japan al vele jaren delen van China bezet.

De levering verliep met grote regelmaat, waarbij aangetekend moet worden dat de Y-50 tijdens de afleveringsvlucht bij Wake Island dusdanig werd beschadigd dat deze bij de fabriek gerepareerd moest worden. Tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbour, d.d. 7 december 1942, ging de Y-68 verloren. De Y-69, die eveneens te Pearl Harbour was, werd prompt door de Amerikanen in beslag genomen. (Pas na de capitulatie van Indië werd het toestel weer vrijgegeven).

Door de Japanse aanval in december 1941 op het Amerikaanse Pearl Harbour was de oorlog in het Verre Oosten ook in volle hevigheid losgebarsten. Daardoor was de aanvoerroute vanuit de Pacific afgesneden en werd een nieuwe maar zeer lange route gepland via Afrika en vervolgens doorvliegende over de Indische Oceaan en West-Azië. De Y-50 en de Y-71 t/m Y-73 arriveerden op het vliegkamp Soerabaya. Omdat de toestand rond Singapore nogal kritiek was, werden de Y-52 t/m Y-54 op 15 oktober 1941 aan de RAF Singapore overgedragen; ze werden daar bij RAF no. 205 squadron ingedeeld.

Begin 1942 volgde de Japanse aanval op Nederlands-Indië en gingen een aantal toestellen verloren (zie registratietabel voor details).

Het Amerikaanse navy squadron VP-22 was ondertussen met zijn eigen Amerikaanse Catalina's gedetacheerd maart 1942 op Midden-Java Tjilatjap en ging vervolgens naar Ambon rond 11 januari 1942. Verder slaagden een aantal marinemensen erin om een achtergelaten PBY-4 van de US Navy weer vliegwaardig te maken en bereikten met de, officieus, als Y-3 geregistreerde vliegboot. Een vijftal MLD Catalina's voegde zich januari 1942 bij dit squadron. VP-22 week als snel uit februari 1942 vanwege grote verliezen en de Japanse opmars uit naar het Australische Darwin en de 5 MLD Catalina's gingen naar Rathmines aan de Oostkust nabij Brisbane (en vervolgens mei 1942 overgeplaatst naar Ceylon). VP-22 ging zelf daarna waarschijnlijk naar het zuid Australische Perth.

 

Periode na 9 maart 1942 tot VJ-day
Na de capitulatie van Nederlands-Indië op 9 maart 1942 weken veel Nederlandse bemanningen met hun resterende toestellen uit. De Y-55, Y-56, Y-57 en de Y-64 arriveerden te Koggala op Ceylon van het Britse Gemenebest. Een aantal andere Catalina's wisten Australië te bereiken. Bij de totaal onverwachte Japanse luchtaanval op Broome aan de westkust van Australië op 3 maart 1942 gingen de Nederlandse Catalina's  Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 verloren. 

De toestellen op Ceylon werden ingedeeld bij het no 222 Group van de RAF. Begin april voerde een aanzienlijke Japanse vloot een aanval uit op Ceylon en de oostkust van India. Op 11 april 1942 werd besloten om een Nederlands marinesquadron op Ceylon op te richten en met de Catalina's uit te rusten. De vijf overgebleven Catalina's die nog in Rathmines in Australië waren werden daarop overgevlogen over zee naar Ceylon. Eind mei 1942 werd (officieel) no 321 squadron RAF (her)opgericht en op China Bay (nabij Trincomalee op Ceylon) gestationeerd; het bleef wel ingedeeld bij het Britse 222 Group Coastal Command. Op 2 september 1942 arriveerde versterking in de vorm van de amfibie Y-74. Deze werd al snel gevolgd door de andere elf bestelde PBY-5a's; de laatste in oktober 1942. Deze toestellen waren allen uitgerust met een primitieve radar. De Y-75 liep echter bij aankomst te China Bay op een rots en zonk. Gelukkig kon het toestel na lichting worden gerepareerd, doch, omdat de apparatuur niet meer operationeel bruikbaar bleek, is de kist maar omgebouwd tot passagierskist genaamd Sky Sleeper. Deze werd gebruikt ten behoeve van het transport van VIP's.

Tussen 11 oktober en 1 november 1942 werden drie PBY-5's, waaronder de Y-69, te Mombassa, Kenia gestationeerd in verband met de aanwezigheid van een Japanse raider. (operatie DemCat). Mede door het ontbreken van met radar uitgeruste toestellen leverden de patrouilles niets op. Op 8 november 1942 ging de Y-71 tijdens een proefvlucht verloren, waardoor de operationele sterkte werd gereduceerd tot slechts 8 toestellen.

Vanaf 15 december 1942 werden 4 PBY-5A's te Ratmalana op Ceylon gedetacheerd. Naast de gebruikelijke patrouillevluchten werden door de toestellen ook speciale opdracht zoals het afzetten of oppikken van spionagegroepen uitgevoerd. Wegens vijandelijke duikbootactiviteiten nabij Kaap De Goede Hoop werden eind januari 1943 gingen 6 PBY-5A's en 3 PBY-5's begin 1943 (o.a. Y-83, Y-85), naar Zuid-Afrika gedirigeerd. Tijdens de vlucht van Ceylon naar Darling, Zuid-Afrika voerden de toestellen de Engelse roundel en een klein oranje driehoekje. De amfibieën werden in Zuid-Afrika te Darlin en St.Albans (Det/Darling en Det/St.Albans; Det = Detachement) gestationeerd en de vliegboten gingen naar Durban (Det/Durban). Op 8 april 1943 werd Det/Durban opgeheven en gingen de toestellen terug naar Ceylon.

Eind mei 1943 werd het kamp van Det/Darling door een storm dermate beschadigd dat moest worden uitgeweken naar Brooklyn Air Station. Op 19 september 1943 werd Det/Brooklyn opgeheven en werden toestellen op 't eiland Socotra voor de kust van Yemen gestationeerd, in oktober gevolgd door de toestellen van Det/St.Albans. (het Det/Socotra werd op 30 december 1944 opgeheven) .

Ten gevolge van motorstoring ging de Y-78 N op 7 december 1943 verloren in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon (enige restanten onder water werden begin 2014 ontdekt). De Y-49/B raakte tijdens een nachtlanding eind december 1943 onherstelbaar beschadigd. Op 12 maart 1943 vertrok de Y-45/A naar Australië (Det/Australië) ter versterking van de X-24 (Do24K). Het toestel vloog met een groot embleem op de neus en verrichtte vooral verbindingsdiensten voor de Nederlands-Indische regering (NEFIS en NICA).

Ter vervanging van de MLD Dornier Do-24K, "X24", van het MLD detachement te Australië, werden in juni 1943 twee nieuwe PBY-5's in gebruik genomen, de Y-86 en de Y-87. De Y-86 U ging al in juli naar Ceylon. (Afgaande op beschikbaar fotomateriaal en overige gegevens is het waarschijnlijk dat deze beide toestellen voorzien waren van RAF-camouflage). Op 25 augustus 1943 ging de Y-84 S na een noodlanding door brandstofgebrek verloren.

Op 23 april 1944 werden opnieuw drie Catalina's helemaal naar Zuid-Afrika gestuurd en ditmaal te Fasantekraal gedetacheerd. Medio 1944 werden de Y-55 C, Y-56 D en de Y-64 G vliegboten, die al enige tijd als lestoestel in gebruik waren, vervangen door drie van de RAF geleende PB2B1 Catalina IV's, de Y-88 W, Y-89 X en de Y-90 Y; in augustus gevolgd door de Y-91 Z, Y-92 B en de Y-93 N. Nadat het 321 squadron begin 1945 op de B-24 Liberator overstapte werden de toestellen in november en december 1944 alweer teruggegeven aan de RAF. Japan capituleerde augustus 1945 na de Amerikaanse atoombomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki.

Eind 1945 werd de Y-80 van de sterkte afgevoerd, terwijl de Y-62 van het det/Australië op 13 oktober 1945 door een ongeval verloren ging.

Na de oorlog werd de Marine Luchtvaart Dienst weer formeel opgericht en ressorteerden de overgebleven toestellen direct onder de MLD (zie Categorie 4. MLD). 


 

Registratiegegevens Consolidated PBY-4 Catalina:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y- 3   02-03-1942 07-03-1942 Op 02-03-1942 hadden de Amerikanen van de USN VP-22 een PBY-4 (P-3) achtergelaten in Tjilatjap. Door de MLD gerepareerd, als Y-3, en overgevlogen naar Australië. Op 07-03-1942 teruggegeven aan de USN

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5 Catalina (MLD):
Registratie Tweede Registratie Constructienr. RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-38   232     03-09-1941 09-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Noodlanding Westervaarwater, zonk op 09-02-1942 tijdens een bergingspoging
Y-39   241     03-09-1941   Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan en is mogelijk door eigen mensen vernield.
Y-40   249     11-09-1941 03-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten, Madoera door Japanse vliegtuigen tijdens een instructievlucht.
Y-41   260     11-09-1941   Contractdatum 11-10-1940. Vliegschool Morokrembangan; wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ?
Y-42   266     11-09-1941 ?  feb 1942 Contractdatum 11-10-1940. wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatsts op Ambon ? Uit de restanten van de MLD Cat. (Y-42?) en de USN 22-P-12 is vervolgens eind februari 1942 de USN P-46 opgebouwd.
Y-43   276     23-09-1941   Contractdatum 11-10-1940; wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ?
Y-44   293     23-09-1941 05-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Tandjong Pandan
Y-45   298   A 23-09-1941 25-12-1945 Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942, naar Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt
Y-46   301     08-10-1941 08-12-1941 Contractdatum 11-10-1940; schade te Priok, niet hersteld?? of wellicht wel hersteld en januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 tijdelijk geplaatst op Ambon ?
Y-47   303     08-10-1941 23-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Verongelukt bij Marine Vliegkamp Pontianak / Priok ? en verbrand
Y-48   306     8-10-1941 03-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Marine Vliegkamp Pontianak
Y-49   308 B 12-10-1941 dec 1943 Contractdatum 11-10-1940; Uitgeweken naar Australië maart 1942, naar Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon); beschadigd Madras ?
Y-50   311     16-01-1942 feb 1942 Contractdatum 11-10-1940; verloren na Japanse actie Morokrembangan?? of wellicht januari 1942 overgedragen naar US Navy VP-22 ?
Y-51   315     12-10-1941 21-01-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken Barito rivier na beschieting door Japanse toestellen
Y-52   320     16-10-1941 04-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-53   326     16-10-1941 04-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-54   330     16-10-1941 4-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. RAF, Singapore
Y-55 C 336     03-11-1941 mei 1944 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon
Y-56 D 340     03-11-1941 feb 1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Gesloopt, Ceylon
Y-57 E 344     03-11-1941 dec 1945 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon of Australië ?). Gesloopt dec 1945 Marine Vliegkamp Morokrembangan voor onderdelen
Y-58   348     03-11-1941 11-01-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Kema ?
Y-59   351     09-11-1941 03-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval
Y-60   352       03-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval
Y-61   353     09-11-1941 03-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangan
Y-62 F 355     15-11-1941 23-10-1945 Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Afgeschreven Marinevliegkamp Biak na landingsongeval
Y-63   358     15-11-1941 27-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Noordbroeder
Y-64 G 361     15-11-1941  ?? Contractdatum 11-10-1940; juni 1945 gesloopt China Bay ?
Y-65   363     02-12-1941 27-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Afgeschreven na luchtgevecht, Tjilatjap
Y-66   367     02-12-1941 04-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Vernield bombardement van Tjilatjap
Y-67   369     02-12-1941 03-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval
Y-68   372     07-12-1941 07-12-1941 Contractdatum 11-10-1940. Vernield Japans bombardement van Pearl Harbor bij begin oorlog in de Verre Oost
Y-69 P-69 376   H feb 1942 1947 Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon).
Y-70   378     27-12-1941 03-03-1942 Contractdatum 11-10-1940. Gezonken bij Broome door Japanse luchtaanval
Y-71   381     08-01-1942 08-11-1942 Contractdatum 11-10-1940. Uitgeweken naar Australië maart 1942 te Rathmines; overgevlogen naar Ceylon en dienst gedaan bij squadron 321 (Ceylon). Noodlanding Lake Bangalore
Y-72   385     16-01-1942 05-02-1942 Contractdatum 11-10-1940. Neergeschoten bij Waroe ??
Y-73   388     16-01-1942  ?? Contractdatum 11-10-1940.
Y-86 P-86 , 16-86
8396   U 16-04-1943 08-01-1949 Gesloopt later op Marinevliegkamp Biak 
Y-87 P-87 8397   V 16-04-1943 13-10-1946 Verongelukt bij Woendi en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Consolidated PBY-5A Catalina "amfibie" (MLD): 
Registratie Tweede Registratie Fisc.Year-no. Constructie-nummer Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-76 P-76   839 L 09-09-1942 28-01-1952 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-77 P-77   840 M 13-09-1942 11-01-1952 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-78     841 N 16-09-1942 07-12-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Op 7 december 1943 verloren gegaan in zee bij Elephant Point aan de oostkust van Ceylon
Y-79 P-79; P-217   842 O 13-09-1942 12-08-1957 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.. MLD Monument Marinevliegkamp Biak en voor de overdracht van Nederland
Y-80     843 P 22-09-1942  ?? Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Medio 1945 gesloopt, Brits-Indië
Y-81     844   23-09-1942 26-03-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Vernield te Somaliland bij hangaarbrand
Y-82 P-82   845 Q 26-09-1942 28-12-1950 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Verongelukt bij Seroei
Y-83 P-83; P-218   846 R 27-09-1942 15-06-1957 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands -Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen. Gesloopt Marinevliegkamp Biak
Y-84     847 S 30-9-1942 25-08-1943 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321). Noodlanding Kaap Agulhas
Y-85 P-85; P-219   848 T 20-11-1942 30-10-1954 Contractdatum 11-10-1940. Heeft dienst gedaan op Ceylon (squadron 321), Nederlands -Indië en Nederlands Nieuw Guinea. Na het groot onderhoud in 1953 omgenummerd om beter in de dan lopende serie te passen.; Verbrand Marinevliegkamp Biak

  ....

Registratiegegevens Boeing Canada PB2B-1 Catalina mk IV.B (MLD):
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer RAF-serial Code Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Y-88
 1e regi   JX315 W 09-05-1944 04-02-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945.
Y-89     JX313 X 14-05-1944 04-02-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. He toestel heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945.
Y-90     JX294 Y 16-05-1944 04-02-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug aan RAF feb 1945.
Y-91     JX272 Z 07-07-1944 04-02-1945 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF feb 1945.
Y-92     JX360 B 26-07-1944 01-11-1944 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF nov 1944.
Y-93     JX365 N 29-07-1944 01-11-1944 In bruikleen van de RAF. Teruggegeven bij de komst van de Liberators. Heeft dienst gedaan op Ceylon, (squadron 321). Terug naar RAF nov 1944.

 Opmerking: de andere Y- regi's staan in het artikel  Categorie 4. MLD (ook de referenties)
 

De inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


Information Catalina's in Dutch Military Service (ENGLISH)

Laatste update: 07 augustus 2019
8840

Dutch Catalina's during the war in the Far East

( Texts by Wilko Jonker and Meindert de Vreeze; translation Henk de Jong) 

(lees dit artikel hier in het Nederlands...)

oost indie

            Former Dutch Indies Colony , over 1,000 islands and much larger than The Netherlands

The German occupation of The Netherlands, in May 1940, abruptly stopped the supply of maritime patrol aircraft to the Dutch Indies. Only a little over a third of the license built Dornier Do 24s on order had been delivered, leaving the defence needs of the East Indies unfulfilled. It therefore became a matter of urgency to find an alternative. Since the Allies were already operating the PBY, in the area and the MLD (Dutch Naval Aviation) had shown interest in the PBY as early as 1937, the choice was quickly made.

After much negotiation, an order for 36 PBY-5 flying boats was placed, quickly followed by a second order for 12 PBY-5A amphibians.

The first two flying boats, bearing the registrations Y-38 and Y-39 were delivered in September 1941. The delivery went smoothly. But subsequently, Y-50 was damaged at Wake Island during its delivery flight, necessitating a return to the factory for repairs. Y-68 was at Pearl Harbor during the Japanese attack on 7 December 1941, and was destroyed. Y-69, en route to Pearl Harbor, was confiscated by U.S. authorities.

The Japanese attack cut the supply route, and a new route was planned through Africa and West Asia. By this route, Y-50 and Y-71 to Y-73 arrived at Surabaya. On 15 October 1941, Y-52 to Y-54 were handed over to the RAF in Singapore to bolster local defences. They were assigned to RAF 205 squadron.

The American navy squadron VP-22 was meanwhile stationed on Central Java in Tjilatjap with its own American Catalina's in March 1942. VP-22 than went to Ambon January 11, 1942. Furthermore, a number of naval men succeeded in making an abandoned PBY-4 of VP-22 flyable again, gave it the unofficial Y-3 number. Five MLD Catalina's joined VP-22 in January 1942. VP-22 suffered big losses and February 1942 evacuated to Darwin in North Australia and the 5 MLD Catalinas went to Rathmines (and than transferred May 1942 to Ceylon). VP-22 itself then probably went to South Australian Perth.

After the Dutch Indies capitulated to the Japanese forces, many crews escaped with their planes. Y-55, Y-56, Y-57 and Y-64 arrived at Koggala, Ceylon. They were assigned to RAF 222 Group. Y-45, Y-59, Y-60, Y-67, Y-70 and Y-71 reached Australia. Unfortunately, in the unexpected and devastating attack on Broome on 3 March 1942, Y-59, Y-60, Y-67 and Y-70 were lost.

In April 1942 a decision was made to establish a Dutch Naval squadron on Ceylon, under RAF control. Equipment consisted of the resident PBYs with the addition of the remaining 5 in Australia, which were flown to Ceylon. The unit was officially established at the end of May as RAF 321 squadron, part of 222 Group Coastal Command. Additional planes arrived, beginning with PBY-5A Y-74, followed by the remaining 11 amphibians on order in October. These PBYs were equipped with radar. Unfortunately Y-75 hit a rock on arrival in China Bay and sank but could be repaired. It was subsequently used as a passenger transport with the name of ‘Sky sleeper’, transporting VIPs.

Because of a threat by a Japanese raider, from 11 October to 1 November 4 PBY-5As were based at Mombassa, Kenya. Nothing was found, however, through lack of radar assistance. On 8 November the operational strength was reduced to only eight aircraft when Y-71 was lost on a test flight.

From 15 December, 4 PY-5As were based at Ratmalana, Ceylon. Besides the routine patrols, special missions were flown for intelligence groups. Early in 1943, activities by enemy submarines near the Cape of Good Hope prompted a detachment of 6 PBY-5As and 3 PBY-5s to South Africa. The amphibians went to Darlin and St Albans, the flying boats to Durban. The Durban detachment lasted until 8 April, after which the planes returned to Ceylon. At the end of May, the detachment at Darling was hit by a storm and moved to Brooklyn Air Station. The detachment was disbanded on 19 September, the planes going to the island of Socotra off the coast of Yemen where they were joined by the detachment at St. Albans. Socotra was disbanded on 30 December 1943.

In June 1943 two new PBY-5As, Y-86 and Y-87 replaced the old Do24K, the X24, with the MLD detachment in Australia. Based on photographs and other information, it is thought that these planes wore RAF camouflage. Y-86 moved to Ceylon in July. On 25 August, Y-84, coded ‘S’ was lost after a forced landing when it ran out of fuel.

On 23 April, 1944 three PBYs were again sent far away to South Africa, to Fasantenkraal. In mid 1944, three flying boats, Y-55 ‘C’, Y-56 ‘D’, and Y-64 ‘G’ which had been in use as training aircraft, were replaced by three PB2B-1 Catalina IVs borrowed from the RAF. These planes were coded Y-88 ‘W’, Y-89 ‘X’ and Y-90 ‘Y’, followed in August by Y-91 ‘Z’, Y-92 ‘B’ and Y-93 ‘N’. In early 1945 321 squadron transitioned on the B-24 Liberator, after which the PB2B-1s were returned to the RAF. At the end of 1945, Y-80 was written off, and on 13 October Y-62 was lost in an accident.


Period after VJ day

After the Japanese surrender, the registration system was changed, Catalinas were re-coded ‘P ‘. Still later, numbers were used instead of letters, and the Catalinas received the number ‘16’ (P being the 16th letter in the alphabet).

In 1946, 7 additional flying boats were received, and several older flying boats retired. At the end of 1946 four PB2B-2 Catalina VI flying boats were received from Australia. These had slightly different fin and rudder configurations. 321 squadron was disbanded in 1947, and its Catalinas joined Dakotas in the OVTS squadron. After the Indonesian Republic was recognised in 1949, the MLD moved to Papua New Guinea. There, No. 7 Aircraft Squadron was established, and equipped with Catalinas P-76, P-77, P85, P-202, 203 and 205. In 1950 P-200, P-75, P-79, P-82 and P-83 were added to the inventory. P-82 was lost in an accident op 28 December 1950.

As late as 1951 another 6 PBY-5As were obtained in the USA, and were put into service as P-211 to P-216 after a thorough overhaul by Aviolanda. P-212 and P-216 remained in the Netherlands as SAR aircraft, and older aircraft were retired. The final acquisition was 6 Catalinas purchased from the RAAF in Australia at the end of 1953 (P-220 to P-225, with P-223 broken up for spares).

The last Dutch Catalina was phased out in 1957.


 

FOR Photos:  look at the Dutch texts

FOR REGISTRATION DETAILS:  look at the table on the Dutch page

Deze pagina werd voor het eerst opgesteld april 2013 / first page version published April 2013; updated VP-22 info Summer 2019

Modelbouw PBY Catalina

Laatste update: 12 juni 2022
3643

Modelbouw Catalina  PBY-5

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
PBY-5A:
Academy/ Wolfpack ;
Revell / Lodela / Takara;
Airfix/ MPC/ USAirfix;
ToHo @
Tolmer @
Aurora / Advent (1/74)
Revell-Monogram / ProModeller; recensie
HPH models (resin)
ID models / Tigger (vacu) @
(PB2B-2 ->conversie PBY-5):
 RedRoo models (conversie set);
 RVPH (conversie set PB2B-2);
 Broplan (met conversie set) (injection+vacu);
 Revell/Matchbox
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144:  Minicraft, Classic Cast

1/100:  Monogram

BOXART

  • academy-catalina-72-2
  • academy-catalina-72
  • advent-catalina-72
  • airfix-catalina-72-2
  • airfix-catalina-72
  • aurora-catalina-74
  • classic-cast-catalina-144
  • hph-catalina-32
  • minicraft-catalina-144
  • monogram-catalina-100
  • monogram-catalina-48
  • mpc-catalina-72
  • promodeller-catalina-48
  • revell-catalina-72-2
  • revell-catalina-72
  • revell-congost-catalina-72
  • revell-monogram-catalina-48
  • tigger-catalina-32
  • usairfix-catalina-72
  • wolfpack-academy-catalina-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   zeer vele schema's, zie tekeningen
(.. )  

 

Extra informatie:

  •  Een recensie van de 1/32 HPH Catalina staat in Modelbouw in Plastic MIP 2014-1
  •  LEES OOK VERDER HIER OVER NEDERLANDSE CATALINA's....

IPMS TEKENINGEN:

 

 ipms-3-catalina


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

(kleuren zijn ingeschat en indicatief)

Meer dan een dozijn! KLIK OP EEN KLEIN PLAATJE VOOR VERGROTING!

 Consolidated PBY5 Catalina 1
en meer...

  • Consolidated_PB2B1_Catalina-1
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-2
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-3
  • Consolidated_PB2B1_Catalina-4
  • Consolidated_PB2B2_Catalina-1
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-1
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-2
  • Consolidated_PBY-5A_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5-Catalina-1
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-1
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-2
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5A_Catalina-4
  • Consolidated_PBY5_Catalina-1
  • Consolidated_PBY5_Catalina-2
  • Consolidated_PBY5_Catalina-3
  • Consolidated_PBY5_Catalina-4
  • Consolidated_PBY5_Catalina-5
  • Consolidated_PBY5_Catalina-6
  • Consolidated_PBY5_Catalina-7

Opmerking: kleuren zijn ingeschat en indicatief. 


Details voor de modelbouwer:
Interieur Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1941-1957); waarnemerstafel en instrumenten

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Interieur Consolidated PBY-5 Catalina maritieme patrouillevliegboot (1941-1957); besturing en vlieginstrumenten

Instrumenten paneel, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

catalina-cuttaway

 Foto Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Flight, Repair and Maintenance manuals

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

Leuke details voor de modelbouwer!

  • maint-manual-pby-5-16
  • maint-manual-pby-5-17
  • maint-manual-pby-5-18
  • maint-manual-pby-5-19
  • maint-manual-pby-5-20
  • maint-manual-pby-5-21
  • maint-manual-pby-5-22
  • maint-manual-pby-5-23
  • maint-manual-pby-5-24
  • maint-manual-pby-5-25
  • maint-manual-pby-5-26
  • maint-manual-pby-5-26a
  • maint-manual-pby-5-27
  • maint-manual-pby-5-28
  • maint-manual-pby-5-29
  • maint-manual-pby-5-30
  • maint-manual-pby-5-31
  • maint-manual-pby-5-32
  • pilot-manual-pby-5-04
  • pilot-manual-pby-5-05
  • pilot-manual-pby-5-06
  • pilot-manual-pby-5-07
  • pilot-manual-pby-5-08
  • pilot-manual-pby-5-09
  • pilot-manual-pby-5-10
  • pilot-manual-pby-5-11
  • pilot-manual-pby-5-12
  • pilot-manual-pby-5-13
  • pilot-manual-pby-5-14
  • repair-manual-pby-5-01
  • repair-manual-pby-5-02
  • repair-manual-pby-5-03
  • repair-manual-pby-5-04

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( C )
  5. Consolidated PBY Catalina

Copyright © 2023 - IPMS Nederland