Fabriek Curtiss
Vliegtuig Falcon / Interceptor
Type-aanduiding CW-21B Interceptor / CW-22B Falcon
Cat 5 --  totaal  24 + 61  stuks A/B               

cw21-profile 

 

                              CW-21

Informatie:

Ontwikkeld uit de in feite civiele CW-19  uit de dertiger jaren oor Curtiss Wright te St.Louis/ Robertson, Missouri, USA. De CW-21B was de lichtgewicht "jager" met hoge klimsnelheid voor de export (De USAAC had meer belangstelling voor andere types zoals de P-40 maar er was belangstelling uit China voor dit toestel met 3 kisten waar Japan al het Chinese noorden had geannexeerd in de jaren negentiendertig).

Het  CW-21 prototype vloog september 1938. De modificaties waren zwaardere motor, versterkingen, een naar binnen intrekbaar  landingsgestel, een intrekbaar staartwiel, 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs en een grotere brandstof capaciteit. De CW-21B had een onderstel dat in de vleugel en romp werd ingeklapt, de CW-21A had fairings aan de vleugel. Het was relatief licht en had een hoge klimsnelheid wat een enorm voordeel is voor een jager. In 5 minuten klom het naar zo'n 6000 m hoogte. (De constructie van de staart bleek later te zwak te zijn).

Gegevens CW-21B Interceptor  (de naam Demon werd nimmer gebruikt):
 1 persoons jager
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte: 8,29 m
 Wright R1820 motor van ca.850 pk (1000 pk in de start)
 Maximum snelheid circa 530 km/h
 Stijgsnelheid: 23 m/sec.
 Bereik circa 800 tot 1400 km ofwel vliegduur 1 1/2 uur.
 Leeggewicht: 1550 kg met max. gewicht 2042 kg
 Bewapening: 4x 7,62 mm Colt mitrailleurs
 geen zelfdichtende tanks en geen pantserglas


cw 22 profile

De CW-22 "Falcon" was tweepersoons verkenner versie van de CW-21. Het zag er wel flink anders uit met plaats voor vlieger en waarnemer. De kist had aanzienlijk andere prestaties door de zwakkere motor. De CW-22B was nagenoeg gelijk aan de CW-22 maar de B-versie had een constant toerental propeller en men had de vleugeltanks weggelaten.  

Gegevens CW-22B Falcon:
 Spanwijdte: 10,67 m
 Lengte:  8,24 m
 Wright R975-B3 motor van 450 pk
 Maximum snelheid circa 346 km/u

 Plafond 7900 m
 Bereik circa 840 km
 Leeggewicht: 1050 kg  
 Maximum startgewicht: 1588 kg
 1 vaste en 1 beweegbare Colt 7,62 mm mitrailleur  (de achterste kap werd dan vaak gedemonteerd).
 Maximaal tot 100 kg bommen 

 

Literatuur:
Militaire luchtvaart in Indie in beeld Hugo Hooftman . . Zaltbommel
Van Glenn Martin en Mustangs Hugo Hooftman 1967 . la Riviere en Voorhoeve uitg., Zwolle
CW-22 uit serie "luchtvaartencyclopedie" Frits Gerdessen 1976-juli . Afd. Luchtvaartkennis
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL, historie, tekeningen, schema's, kleuren) Max Schep 1987-4 ook tekening IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic E.Stam 1998-2 impressie MPM kit IPMS Nederland
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indie, deel 2, Hugo Hooftman . . .
Air Enthusiast: No. Sixteen. . . . .
40 jaar Luchtvaart in Indie G. Casius /T. Postma. 1987 . De Alk
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter 1997 zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville
Luchtvaartwereld - 1999/6 ned. maandblad 1996

     

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21

FOTO GALERIJ:

  • curtis-cw21-2-schep
  • curtis-cw21-schep
  • curtis-cw21b2-mindef-author
  • curtiss-cw22-lvk-1
  • curtiss-wright-cw-21-demon
  • cw21-3
  • cw21-4
  • cw21-5
  • cw21-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze