Fabriek | Curtiss |
Vliegtuig | Falcon / Interceptor |
Type-aanduiding | CW-21B Interceptor / CW-22B Falcon |
Cat 5 -- totaal 24 + 61 stuks | A/B |
CW-21
Informatie:
Ontwikkeld uit de in feite civiele CW-19 uit de dertiger jaren oor Curtiss Wright te St.Louis/ Robertson, Missouri, USA. De CW-21B was de lichtgewicht "jager" met hoge klimsnelheid voor de export (De USAAC had meer belangstelling voor andere types zoals de P-40 maar er was belangstelling uit China voor dit toestel met 3 kisten waar Japan al het Chinese noorden had geannexeerd in de jaren negentiendertig).
Het toestel werd ontworpen door George Page en het CW-21 prototype vloog september 1938. De modificaties waren zwaardere motor, versterkingen, een naar achter intrekbaar landingsgestel met fairings aan de vleugel, een intrekbaar staartwiel, 1x 7,62 mm en 1x 12,7 mm mitrailleurs en een grotere brandstof capaciteit.
De CW-21B had een onderstel dat in de vleugel en romp werd ingeklapt. Verder 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs.
Het was relatief licht en weinig bepantserd en onbeschermde vleugeltanks. Wel de beoogde hoge klimsnelheid, in 5 minuten klom het naar zo'n 6000 m hoogte. (De constructie van de staart bleek later te zwak te zijn).
Gegevens CW-21B Interceptor (de naam Demon werd nimmer gebruikt):
1 persoons jager
Spanwijdte: 10,67 m
Lengte: 8,29 m
Wright R1820 motor van ca.850 pk (1000 pk in de start)
Maximum snelheid circa 505 km/h
Stijgsnelheid: 23 m/sec.
Bereik circa 800 tot 1400 km ofwel vliegduur 1 1/2 uur.
Leeggewicht: 1540 kg met max. gewicht 2040 kg
Bewapening: 2x 7,62 mm en 2x 12,7 mm mitrailleurs
geen zelfdichtende tanks en geen pantserglas
De CW-22 "Falcon" was tweepersoons verkenner versie van de CW-21. Het zag er wel flink anders uit met plaats voor vlieger en waarnemer. De kist had aanzienlijk andere prestaties door de zwakkere motor. De CW-22B was nagenoeg gelijk aan de CW-22 maar de B-versie had een constant toerental propeller en men had de vleugeltanks weggelaten.
Gegevens CW-22B Falcon:
Spanwijdte: 10,67 m
Lengte: 8,24 m
Wright R975-B3 motor van 450 pk
Maximum snelheid circa 346 km/u
Plafond 7900 m
Bereik circa 840 km
Leeggewicht: 1050 kg
Maximum startgewicht: 1588 kg
1 vaste en 1 beweegbare Colt 7,62 mm mitrailleur (de achterste kap werd dan vaak gedemonteerd).
Maximaal tot 100 kg bommen
Literatuur:
|
||||
Militaire luchtvaart in Indie in beeld
|
Hugo Hooftman
|
.
|
.
|
Zaltbommel
|
Van Glenn Martin en Mustangs
|
Hugo Hooftman
|
1967
|
.
|
la Riviere en Voorhoeve uitg., Zwolle
|
CW-22 uit serie "luchtvaartencyclopedie"
|
Frits Gerdessen
|
1976-juli
|
.
|
Afd. Luchtvaartkennis
|
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL, historie, tekeningen, schema's, kleuren)
|
Max Schep
|
1987-4
|
ook tekening
|
IPMS Nederland
|
Modelbouw in Plastic
|
E.Stam
|
1998-2
|
impressie MPM kit
|
IPMS Nederland
|
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indie, deel 2,
|
Hugo Hooftman
|
.
|
.
|
.
|
Air Enthusiast: No. Sixteen.
|
.
|
.
|
.
|
.
|
40 jaar Luchtvaart in Indie
|
G. Casius /T. Postma.
|
1987
|
.
|
De Alk
|
Camouflage en kentekens
|
J.H.N. Greuter
|
1997
|
zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v
|
Bonneville
|
Luchtvaartwereld
|
-
|
1999/6
|
ned. maandblad
|
1996
|
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss-Wright_CW-21 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze