IPMS Nederland

INFO Curtiss H75 Hawk

 

Fabriek Curtiss
Vliegtuig Hawk
Type-aanduiding H75A-7
Cat 5 --  totaal 20 stuks
            

curtiss-75-p36-profile 

Informatie:

Wendbare maar lastig te vliegen jager van de Amerikaanse Curtiss fabriek; was een van de eerste geheel metalen eendekker jagers. De Amerikaanse USAAC hield een competitie voor jachtvliegtuig midden jaren dertig. Model 75 vloog mei 1935. Seversky won weliswaar de competitie maar toch verzocht de USAAC Curtiss om een toestel te maken met de P-35 Pratt and Whitney R-1830 motor. Dit werd de Curtiss P-36 welke vloog in 1936. Het  voldeed goed en de USAAC bestelde meer dan 200 toestellen.  Van de Hawk 75A was vanaf 1937 de exportversie beschikbaar want er waren diverse landen die zo'n toestel wel konden gebruiken vanwege de grimmige situatie in de wereld. Het type was echter na uitbreken van de tweede wereldoorlog al snel verouderd.  

Gegevens:
 Wright Cyclone R-1820-G205 van 1200 pk
 Spanwijdte: 11,27 m  
 Lengte: 8,68 m  
 Vleugeloppervlak: 21,92 m2
 Leeggewicht: 2121 kg
 Max startgewicht: circa 2580 kg
 Max snelheid circa 518 km/u op 4600 m hoogte
 Klimtijd naar 4500 m: 6 minuten
 Plafond: 9860 m
 Vliegbereik: 1050 km
 Bewapening: 4 mitrailleurs


Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP , (Ned schema)
 
1972-1
IPMS Nederland
40 jaar luchtvaart in Indie
Casius en Postma
1986
De Alk, Alkmaar
Curtiss aircraft
Bowers
1979
Putnam
Camouflage en kentekens
J.H.N. Greuter e.a
zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v
Bonneville, 1997
Vliegende Vleugels
Grisnich
Maart 2015  (Jaargang 17, no.2)
St.Vliegende Vleugels

.

Websites:

 

FOTO GALLERIJ:

  • curtis-hawk-75a7-hb-archive
  • curtiss-75-p36-profile
  • curtiss-hawk-75-mdv-arc
  • curtiss-hawk-r-lvk-1
  • curtiss-hawks-mdv-fl


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze

5. ML-KNIL Curtiss H75 Hawk

Cat 5.  ML-KNIL

20 stuks afgeleverd bij ML, kenmerken  C323 t/m C342  
aanduiding: H75A-7  (Nederlandse export versie)

Er dreigde oorlog in Europa en Indie. Toestellen werden besteld september 1939 voor de ML-KNIL en versnelde levering was vanaf mei 1940 direct naar Indie (immers Nederland was ondertussen aangevallen door Duitsland).

Een vervolgorder voor 24 stuks later werd niet gehonoreerd door de Amerikaanse regering vanwege een groot gebrek aan motoren.

De ML-KNIL kisten hadden de R-1820-G205A motor van 1200 pk en bewapening met een Colt 12.7 mm en 7.7 mm in de neus en 2x 7.7 mm mitrailleurs in de vleugel. (later werd het groter kaliber 12.7 mm vervangen door een 7.7 mm Colt vanwege synchronisatie problemen). Onder vleugel kan een bommenrek voor 100 kg gemonteerd worden. Het toestel was redelijk wendbaar maar de bewapening was zwak.

Op Andir werd de 1e Jacht Afdeling gevormd en juli 1940 operationeel. Beschikbaar eind november 1941 waren waarschijnlijk 12 kisten op Maospati op Java, en bij de Japanse aanval waarschijnlijk 15 of 16 stuks inzetbaar. Begin februari 1942 waren er nog zo'n vijf inzetbaar.

(Bij overgave aan Japan op Java waren nog 2 kisten over die waarschijnlijk zelfs nog door Japan werden beproefd). 


curtiss hawk r lvk 1

Duidelijk Alclad metaalkleurig. Op de achtergrond Glenn Martins. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

curtis-hawk-75a7-hb-archive

Hawk in schema (b) blank metaal "Alclad". Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

curtiss-hawks-mdv-fl;
Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

curtiss-hawk-75-mdv-arc
Hier gecamoufleerd in wat lijkt Indische ML richtlijn vier-kleuren camouflage vlekkenpatroon van eind jaren dertig. Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Vliegveld Andir bij Bandoeng (West-Java) met Curtiss Hawk jachtvliegtuigen in de jaren 30.

Op Andir, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Semplak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op vliegveld Andir bij Bandoeng. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Curtiss H75 ML-KNIL:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C-323 14424 mei 1940   afgeleverd in Indie
C-324 14425      
C-325 14426      
C-326 14427      
C-327 14428      
C-328 14429      
C-329 14430      
C-330 14431      
C-331 14432      
C-332 14433      
C-333 14434      
C-334 14435      
C-335 14436      
C-336 14437      nooit ingezet ?
C-337 14438      
C-338 14439      
C-339 14440      
C-340 14441      
C-341 14442      
C-342 14443      

 Opmerking: nrs 367- t/m 394 nooit geleverd;

 Bronnen o.a. [B1] MIP 1972-1 , [B15] Luchtv.Indie , [B37] Ver.Vleugels maart 2015

Wie wil de ontbrekende registratie info aanleveren? Graag, gebruik het NedMil Contactformulier....

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Curtiss H-75 Hawk

 Modelbouw    Hawk

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
KP (aangekondigd....)
AML (A4);
Special Hobby;
AZUR (A4);
RS models;
Monogram (conversie cowling motorkap);
Heller /SMER/ InTech /Buzco (conversie cowling);
Revell (cowling conversie);
Aoshima  (conversie cowling);
UPC (conversie cowling);
Academy / Hobbycraft / MustHave;
AMT / ESCI / ERTL;
Eagles Talon (resin) @;
Medaillon (vac) @;
Goute (vac) @;
Azur (needs conversion);
CraftWorks (resin);
Special Hobby
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • academy-p36-48-2
  • academy-p36-48
  • aml-h75-72
  • amt-p36-48
  • aoshima-p36-72-2
  • aoshima-p36-72-3
  • aoshima-p36-72
  • azur-h75-32
  • eagles-talon-p36-48
  • ertl-p36-48
  • goutte-p36-48
  • heller-buzco-h75-72
  • heller-p75-72
  • hobbycraft-p36-48-2
  • hobbycraft-p36-48
  • medaillion-h75-48
  • monogram-h75-72
  • monogram-p36-72-2
  • monogram-p36-72-3
  • monogram-p36-72
  • musthave-p36-48
  • revell-hawk-72-2
  • revell-hawk-72-3
  • revell-hawk-72
  • rs-models-h75-72
  • smer-h75-72
  • special-hobby-h75-72
  • special-hobby-p36a-32
  • upc-p36a-72
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   blank metaal "Alclad" blank metaal "Alclad" oranje richtingsroer staart geheel blank metaal alclad bij aflevering
(b) camo < K86> jongblad**

< K126> oudblad

aluminium/ blank metaal de gehele onderkant lijkt nog steeds alclad, dus de romp en de vleugels  zie opmerking

 

 ** opmerking: IPMS lid Max Schep heeft geconcludeerd dat de groen kleuren donkerder lijken dan eerst gedacht. Jong blad lijkt vaak donkerder neigend naar ongeveer FS34097. In de praktijk werd er veel verf bijgewerkt omdat de warme zon nogal de verf deed afbladderen zoals bij de vleugel randen en stabilo randen die groen van kleur waren ook aan de onderzijden; de cockpit interieur kleuren zijn waarschijnliijk gewoon blank aluminium metaal.


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Curtiss 75 A7 Hawk 1 
en meer...

  • Curtiss_75-A7-_Hawk-1
  • Curtiss_75-A7-_Hawk-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)