Fabriek | Curtiss |
Vliegtuig | Hawk |
Type-aanduiding | H75A-7 |
Cat 5 -- totaal 20 stuks |
|
Informatie:
Wendbare maar lastig te vliegen jager van de Amerikaanse Curtiss fabriek; was een van de eerste geheel metalen eendekker jagers. De Amerikaanse USAAC hield een competitie voor jachtvliegtuig midden jaren dertig. Model 75 vloog mei 1935. Seversky won weliswaar de competitie maar toch verzocht de USAAC Curtiss om een toestel te maken met de P-35 Pratt and Whitney R-1830 motor. Dit werd de Curtiss P-36 welke vloog in 1936. Het voldeed goed en de USAAC bestelde meer dan 200 toestellen. De versie 75 H/N was een exportversie met vast onderstel. Van de Hawk 75A was vanaf 1937 de latere exportversie beschikbaar met intrekbaar onderstel. Deze werd ook aan Nederland verkocht. Het type was echter bij uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al snel verouderd.
Gegevens H-75A-7:
Wright Cyclone R-1820-G205 van 1200 pk
Spanwijdte: 11,27 m
Lengte: 8,68 m
Vleugeloppervlak: 21,92 m2
Leeggewicht: 2121 kg
Max startgewicht: circa 2580 kg
Max snelheid circa 518 km/u op 4600 m hoogte
Klimtijd naar 4500 m: 6 minuten
Plafond: 9860 m
Vliegbereik: 1050 km
Bewapening: 4 mitrailleurs
Literatuur:
|
|||
Modelbouw in Plastic, MIP , (Ned schema)
|
|
1972-1
|
IPMS Nederland
|
40 jaar luchtvaart in Indiƫ
|
Casius en Postma
|
1986
|
De Alk, Alkmaar
|
Curtiss aircraft
|
Bowers
|
1979
|
Putnam
|
Camouflage en kentekens
|
J.H.N. Greuter e.a
|
zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v
|
Bonneville, 1997
|
Vliegende Vleugels
|
Grisnich
|
Maart 2015 (Jaargang 17, no.2)
|
St.Vliegende Vleugels
|
Curtiss H75 Hawk ML-KNIL | Max Schep en Luuk Boerman | 2020 | Dutch Profile serie |
.
Websites:
|
FOTO GALLERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze