Fabriek | Curtiss |
Vliegtuig | Warhawk / KittyHawk |
Type-aanduiding | P-40 E/N |
Cat 5 , 7 -- totaal 97 stuks |
|
Informatie:
Eenpersoons jager, welke voor het eerst vloog in 1938. Werd veelvuldig ingezet in de tweede wereldoorlog door o.a de USAAF en de RAF. Nederland had diverse varianten in gebruik. De Kittyhawk was de engelse benaming. Het toestel was goed geschikt voor grond aanvallen maar als jager waren de prestaties wat minder.
Gegevens P-40N "Warhawk": (de latere P-40N had een nieuwe cockpitkap)
Allison V1710-81 of 99 of 115 motor
Spanwijdte: 11,38 m
Lengte: 10,16 m
Hoogte: 3,75 m
Leeggewicht: 2722 kg
Max startgewicht: 2900 kg
Max snelheid: 550 km/u op hoogte
4 mitrailleurs 12,7mm en 2 bommen totaal 320 kg
Gegevens P-40E: (2320 gebouwd, verbeterde versie)
Allison V1710-39 motor
uitgekomen 1942
Spanwijdte: 11,38 m
Lengte: 9,50 m
Hoogte: 3,23 m
Leeggewicht: 2880 kg
Max startgewicht: 3725 kg
Max snelheid: 570 km/u op hoogte
Vliegbereik: 1100 km
6 mitrailleurs 12,7mm en 2 bommen totaal 225 kg
Varianten details:
P-40F-1: Packard Merlin motor, met aparte koelinlaten;
P-40F-5: verlengde romp, Packard engine
P-40K: vergroot verticaal staartvlak, Packard
P-40L: lichter gewicht versie van de P-40F-5, zonder buitenste bewapening;
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP, (P-40N) | 1986-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP | 1979-3 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP | M. Schonfeld | 2000-3 | RNMFS | IPMS Nederland |
P-40 in Action | no.26 en no.1205 | Squadron signal publications | ||
Curtiss P-40E/N. Part 1 + 2 . 1942 - 1945 en 1945-1950. History, Camouflage and Markings | Max Schep | deel 1 + 2 | Dutch Profile 10 |
Websites:
|
IPMS NL P-40 Walkaround (voor details)
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze