Fabriek | Curtiss |
Vliegtuig | Hawk I |
Type-aanduiding | P-6 |
Cat 5 -- totaal 15 stuks |
|
(opmerking: tekening toont niet de grote tropen radiator)
Informatie:
Eenpersoons jager van Curtiss uit de USA die al vele jaren ervaring had met jacht vliegtuigen. De P-6 (model 34, 35) ontstond echter als racevliegtuig en vloog voor het eerst in 1927. De naam Hawk - 1 was voor export toestellen die bijna identiek waren aan de Amerikaanse USAAC kisten. Het had een vloeistofgekoelde Conqueror motor. Bijzonder was een afwerpbare buikbrandstoftank om het zeer geringe vliegbereik te verdubbelen. Bedoeling was met volle tank naar het doel te vliegen en dan voor het gevecht de tank af te werpen voor een betere manoeuvreerbaarheid; in de praktijk was dit niet erg bedrijfszeker. Het toestel zelf voldeed redelijk goed en was betrouwbaar onder normale omstandigheden.
Gegevens:
Spanwijdte: 9,6 m
Lengte: 6,71 m
Hoogte: 2,78 m
1 x Curtiss Conqueror V-1570C met 630 pk motor
Leeggewicht: 1150 kg
Maximum gewicht: 1662 kg met 378 liter brandstof
Maximum snelheid circa 278 km/u (zonder buiktank) en 239 km/u op 6000 m hoogte
Vliegbereik: 690 km (met buiktank)
1 vaste 7,7 mm Colt-Browning mitrailleur en 1 x 12,7 Colt-Browning mm mitrailleur
(Opmerking: de vaak genoemde P-6E is een sterk gewijzigde USAAC versie en nooit in Nederlandse dienst geweest).
Literatuur: | ||||
Curtiss P-6 in Indie | Gerard Casius | 3-2003 | Afd. Luchtvaartkennis | Luchtvaartkennis 3-2003 |
Curtiss P-6 Hawk in Nederlands Indie | Gerard Casius | 7-2014 | Stichting Vrienden MLM | Spinner no. 53 |
Curtiss aircraft 1907-1947 | Chris Bower | 1976 | Putnam |
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_P-6_Hawk |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze