Fabriek | de Brouckère |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | type G en F |
Cat 4 -- totaal 2 stuks |
|
geen profiel tekening
Informatie:
De Belgische ingenieur De Brouckere had een vliegschool en een fabriek in Herstal en bouwde o.a. Deperdussin toestellen in licentie. Ook waren er eigen ontwerpen zoals het Type-G. Het leek sterk op de Farman HF-20 maar kan worden beschouwd als een eigen ontwerp met eigen karakteristieken (De Brouckere had ook niet de rechten van Farman). Bij de De Brouckere kisten lag de gondel van de "G" op de ondervleugel en was er een enkel richtingsroer. Het besturingssysteem was afgeleid van Deperdussin. Ook werd er staalbuis in de constructie van de vleugelliggers gebruikt. Verder was er een haak om het toestel te zekeren bij draaiende motor zodat er meer tijd was voor de start.
De Brouckere Type-G :
Lengte: ongeveer 7,8 m
Spanwijdte: 13,30 m
Hoogte: 2,75 m
Gnôme Lampda, 80 pk motor
Kruissnelheid 60 km/u
3 bemanningsleden : 1 meer dan Farman maar uiteindelijk gevlogen met 2 man
Het Type-F leek sterk op het Type-G maar was iets kleiner en in eerste instantie zat de gondel halverwege de vleugels.
De Brouckere Type-F :
Lengte: ongeveer 7,5 m
Spanwijdte: 11,0 m
Hoogte: 2,75 m
Maximum gewicht zo'n 500 kg
Gnôme 70 pk motor
2 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Farmans | Harm Hazewinkel | stichting vrienden MLM | 1990 | |
De Brouckere in Nederland ? | Gerard Casius | Afd. Luchtvaartkennis | 2006-2 |
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze