IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

De Brouckere

  • INFO De Brouckere
  • 5. KNIL De Brouckere G + F
  • Modelbouw De Brouckere

google translate

INFO De Brouckere

Laatste update: 12 maart 2018
1187

 

Fabriek de Brouckère
Vliegtuig  
Type-aanduiding type G en F
Cat 4 --  totaal 2 stuks
            

 

geen profiel tekening

Informatie:

De Belgische ingenieur De Brouckere had een vliegschool en een fabriek in Herstal en bouwde o.a. Deperdussin toestellen in licentie. Ook waren er eigen ontwerpen zoals het Type-G. Het leek sterk op de Farman HF-20 maar kan worden beschouwd als een eigen ontwerp met eigen karakteristieken (De Brouckere had ook niet de rechten van Farman). Bij de De Brouckere kisten lag de gondel van de "G" op de ondervleugel en was er een enkel richtingsroer. Het besturingssysteem was afgeleid van Deperdussin. Ook werd er staalbuis in de constructie van de vleugelliggers gebruikt. Verder was er een haak om het toestel te zekeren bij draaiende motor zodat er meer tijd was voor de start.

De Brouckere Type-G :
Lengte: ongeveer 7,8 m
Spanwijdte: 13,30 m
Hoogte: 2,75 m
Gnôme Lampda, 80 pk motor
Kruissnelheid 60 km/u
3 bemanningsleden : 1 meer dan Farman maar uiteindelijk gevlogen met 2 man

Het Type-F leek sterk op het Type-G maar was iets kleiner en in eerste instantie zat de gondel halverwege de vleugels.
De Brouckere Type-F :
Lengte: ongeveer 7,5 m
Spanwijdte: 11,0 m
Hoogte: 2,75 m
Maximum gewicht zo'n 500 kg
Gnôme 70 pk motor
2 bemanningsleden


Literatuur:
Farmans Harm Hazewinkel stichting vrienden MLM 1990  
De Brouckere in Nederland ? Gerard Casius Afd. Luchtvaartkennis 2006-2  

 

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • debrouckere-f-mdv-arc
  • debrouckere-g-mdv-arc


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


5. KNIL De Brouckere G + F

Laatste update: 13 oktober 2021
1285

Cat 5.   KNIL  (en LvA)

In Nederlandsch Indië begon de militaire luchtvaart al eind negentiende eeuw toen er al wat ballonvaarten werden gemaakt door het Koninklijk Nederlands Indische Leger. Maar in 1912 kreeg luitenant Van Poorten de opdracht een voorstel te maken voor de aanschaf van vliegtuigen. Het Nederlandse Ministerie van Koloniën bestelde vervolgens voor de KNIL sterk op Farmans lijkende kisten namelijk die door het Belgische De Brouckere werd gebouwd: Type-G voor verkenner taken, een Type-F. Ook werd een eendekker Deperdussin besteld. Enige vliegers gingen alvast ook in opleiding want de opbouw was in gang.

(De Deperdussin werd begin 1913 verscheept naar Indië maar in het openbaar was er kritiek op de aanschaf en twijfel over de lijmverbindingen die voor de tropen ongeschikt zouden zijn. Er volgde dan ook een onderzoek in oktober 1913 bij de fabriek zelf; maar met wat kleine aanpassingen leken er verder geen problemen te zijn. Maar in Indië werd er waarschijnlijk niet meer mee gevlogen).

Ondertussen was de Eerste Wereldoorlog uitgebroken en 4 augustus 1914 trokken de Duitsers België binnen. Het kwam er niet meer van de F en G naar Indië te verschepen. Ze waren al wel afgeleverd naar Nederland en de kisten werden daarom door de LuchtvaartAfdeeling (LvA) in Nederland kort gebruikt.

1 stuks Type-G (regi "K-1")

De registratie werd "K-1" met de K van Kolonïen. De kist raakt beschadigd bij een storm september 1914 op Vlissingen en onderdelen en met name de motor gingen naar de K-2 die werd aangepast. Het schuitje van de K-2 werd gezet aan de staart van de K-1 maar dan op de ondervleugel.

1 stuks Type-F (regi "K-2")
Het Type-F werd als lesvliegtuig bedoeld en versneld binnen gehaald vanwege de oorlogsdreiging. Enige tijd later werd de bekende Wijnmalen erbij betrokken dat de financiele afwikkeling in orde kwam. Met het Type F waren de nodige problemen met constructie en motortrillingen. Er werd aan gewerkt en een hele tijd was er geen motor dus schoot het niet op. Ondertussen waren onderdelen van de "K-1" gemonteerd en begin 1915 werd met de "nieuwe heropgebouwde" K-2 nog wat gevlogen. Maar er waren de nodige problemen. In maart 1915 opdracht het toestel weer terug te geven aan Koloniën want er kwam een Farman HF-20 (de "K-3"). Koloniën bood de K-2 echter weer terug aan de LvA aan met losse vier Gnome motoren. Dit werd aanvaard maar uiteindelijk heeft de LvA geen gebruik gemaakt van de K-2 daar de detachering op Souburg werd opgeheven midden 1915.

debrouckere-g-mdv-arc

Type G met gondel op de ondervleugel. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

debrouckere-f-mdv-arc

Type F Schoolvliegtuig, de gondel tussen de beide vleugels. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)


.

Registratiegegevens "kolonien" KNIL
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-1     07-1914 sept 1914 Type G;
De Brouckére verkenningsvliegtuig; Nooit in Nederlands Oost-Indië geweest;
Beschadigd, ook bij storm Vlissingen september 1914, onderdelen naar de K-2
K-2     25-07-1914 mid 1915 Type F;
De Brouckére verkenningsvliegtuig; Was geen echte Farman, maar leek er wel sterk op; Nooit in Nederlands Oost-Indië geweest, maar gebruikt door LvA;
"F" Schoolvliegtuig;
Na beschadiging K-1 werden onderdelen in de "nieuwe heropgebouwde" K-2 aangebracht

 Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis  

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw De Brouckere

Laatste update: 12 juni 2022
1035

 MODELBOUW DE BROUCKERE

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
geen  (ombouw Farman)
 
 

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   <K152> Linnen met Emaillitte <K152> Linnen met Emaillitte    op Soesterberg pas van regi voorzien 

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. De Brouckere

Copyright © 2023 - IPMS Nederland