INFO De Havilland DASH8
- 1577
Fabriek | de Havilland Canada |
Vliegtuig | "dash" |
Type-aanduiding | DHC-8 |
Cat 9 -- totaal 2 + 2 stuks |
MPA-Dash 8 |
Informatie:
De Havilland Canada ontwikkelde in de jaren zeventig een passagiersvliegtuig voor ongeveer 40 passagiers. Ervaringen met de 4-motorige DASH-7 STOL werden gebruikt maar het nieuwe toestel werd eenvoudiger en had 2 motoren met propellers. De type aanduiding was DHC-8 maar het werd al gauw bekend als de DASH8. Het eerste toestel vloog voor het eerst in de zomer 1983. Er zijn verschillende versies met korte en lange rompen voor meer passagiers capaciteit. De DHC 8-100 uit 1984 heeft de korte romp voor circa 38 passagiers en had eerst 2 Pratt & Whitney PW120 motoren maar later de PW121. De Canadese militaire aanduiding was CC-142. De DHC-8-200 serie heeft dezelfde romp als de -100 serie maar krachtiger PW123 motoren. De -300 series had een 3,43 meter langere romp en kon meer passagiers meenemen. Een nog langere romp van 6,83 meter kreeg de -400 series die maar liefst 68 tot 90! passagiers kan meenemen en deze heeft PW150 motoren. De eerste series-400 vloog in het jaar 2000.
Meer dan 1200 kisten zijn gebouwd in verschillende varianten: 299 series-100, 105 series-200, 267 series-300 en zeker 600 series-400 inclusief de moderne Q- series voor de civiele luchtvaart. Het type kan dus worden beschouwd als een succesvol vliegtuig.
De MPA-Dash 8 is een speciale kustwacht versie van de DHC 8-100.
Literatuur:
|
||||
Kustwacht Antillen SAR-PLAN
|
2011
|
jaarplan
|
|
|
.
Websites: |
- https://www.kustwacht.org/index.php/vloot/dash-8 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
9. Kustwacht De Havilland DASH8
- 2901
Cat 9. Kustwacht
De Nederlandse kustwacht (onder Ministerie van Verkeer en Waterstaat) heeft twee De Havilland DHC.8-100 (Dash-8) gehuurd. Beide toestellen vliegen met een Canadese registratie en zijn voor 10 jaar gehuurd van het Canadese bedrijf "Provincial Aerospace". Ze opereren vanaf Hato op Curaçao. Het civiele Canadese bedrijf voert met beide vliegtuigen de verkenningstaken voor de Kustwacht uit. Tot het verkenningsgebied behoren de territoriale wateren en de exclusieve visserijzone. Maar ook search and rescue en de samenwerking met de Amerikanen voor wat betreft drugsbestrijding behoort tot het takenpakket. Bijzonder is dat voor het uitvoeren van noodhulp het vliegtuig binnen drie uur geschikt kan worden gemaakt voor het vervoer van 29 passagiers.
Met de overdracht van het tweede gemodificeerde passagiersvliegtuig kwam een einde aan een periode van tussenoplossingen voor de maritieme luchtverkenningstaken voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba. Fokker-27M’s van de luchtmacht en later de P-3C Orions van de marine stonden jarenlang garant voor de verkenningstaken. Tot Defensie in 2004 besloot de Orions af te stoten.
De patrouillevliegtuigen vlogen door tot 2005, waarna Britse Nimrods het werk tijdelijk op zich namen. Twee gemodificeerde Fokker 60’s van de luchtmacht dienden vervolgens als tussenoplossing tot de eerste Dash 8 in oktober 2007 arriveerde. Deze werd, tot de komst van de tweede, bijgestaan door een Canadese Beechcraft King Air. Het huurcontract voor de beide DASH toestellen loopt begin 2020 af en is dus waarschijnlijk verlengd.
In begin 2019 kregen de twee toestellen na meer dan tien te hebben gevlogen met de C- registratie eindelijk de PH- registratie.
Een DASH toestel vliegt meestal met een bemanning van 7 en beschikt over een ELTA EL/M 2022 zoekradar en FLIR. Verder kan het reddingsvlotten uitwerpen, rookmarkers en boeien.
==================
Oktober 2021 werd bekend dat ook in Nederland 2 DASH8 DHC-8-102 toestellen gaan vliegen bij de Kustwacht in Nederland. Ze arriveren zomer 2022 en zullen de Dornier 228 opvolgen. De kisten worden voor 10 jaar gehuurd van het Canadese "Provincial Aerospace" (PAL) met ondersteuning van Jet Support op Schiphol. Deze partijen leveren ook de vliegers en technisch support. De waarnemers zijn mensen van de Douane, Rijkswaterstaat en Marechaussee. De operaties worden aangestuurd vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.
==================
[Opmerking: In 2023 gaat EASP AIR vliegen vanaf Den Helder Airport met de Dornier Do-328 (PH-EAE). EASP Air voert daarmee maritieme patrouillevluchten uit voor het Europees Grens- en Kustwachtagentschap (Frontex)].
Op Hato, Curaçao en met de Canadese registratie. Foto: George Davelaar , IPMS Nederland lid te Curaçao (used with permission)
De C-GPAB op Hato met nu de PH-CGA registratie, april 2019. Foto: Cedric Bronswinkel / Museo Aeronautiko Curaçao (used with permission)
Registratie
|
|
Constructienr.
|
tweede regi.
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
C-GRNN
|
|
314
|
PH-CGB
|
10-2007
|
|
DHC-8-106 MPA; eerst Canadese registratie; gehuurd. In 2019 de PH- registratie. (PH-CGB was in 1954 KLM Convair 340). inzet op Antillen.
|
C-GPAB
|
|
275
|
PH-CGA
|
02-2008
|
|
DHC-8-106 MPA; eerst Canadese registratie; gehuurd. In 2019 de PH- registratie. (PH-CGA was in 1954 KLM Convair 340). inzet op Antillen.
|
C-GCFK
|
|
028
|
PH-CGD
|
augustus 2022
|
|
DHC-8-102; gebouwd in 1986; vloog eerder bij Canadees ministerie van Transport;
ombouw tot MPA en gehuurd door Kustwacht Nederland (gehuurd van PAL) ; In 2022 de PH- registratie
|
C-FCGE
|
|
038
|
PH-CGE
|
sept 2022 ?
|
|
DHC-8-102; gebouwd in 1986; eerst Canadese registratie;
ombouw tot MPA en gehuurd door Kustwacht Nederland (gehuurd van PAL) ; In 2022 de PH- registratie
|
Bronnen o.a. [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw DASH8
- 1658
MODELBOUW DASH
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Hobbycraft @
|
. | . |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Eastern Express #144132 (diverse uitgaven), Platz , Sasquatch , Welsh (ombouw), NAZCA (ombouw) , AMP (ombouw)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | < K31 > wit met gele vlakken | - | Coast Guard op Ned. Antillen; kleurig schema met gele vlakken en vlag strepen |
Nederlandse kustwacht detachement op Hato Curacao in Ned. Antillen. Heeft 2 bolle ramen in nooduitgang en radar fairings. Kleuren ongeveer bright yellow geel (~Vallejo 952), rood ~FS11350 (Humbrol 19 of 209), blauw ~FS15056 (Humbrol 25). |
(b) | < K31 > wit met rood-oranje vlakken | Kustwacht Nederland met Coast Guard titles; kleurig schema met rood-oranje vlakken en blauwe strepen |
Nederlandse Kustwacht in Nederland. Heeft 2 grotere ramen bij de props, radar fairings en SLAR. Kleuren ongeveer voor het rood-oranje ~Revell Aqua 30, blauw ~Gunze Sangyo Mr.Hobby H15 |
Modelbouw Tips: (door Meindert de Vreeze en Maarten Schönfeld)
De Kustwacht vliegt met de DASH 8-100, deze heeft een korte romp. Op schaal 1/72 is de Hobbycraft bouwdoos hiervoor geschikt. Deze oude eenvoudige kit kan nog wat verbeterd worden. De afmetingen zijn redelijk in orde al zou je de vleugelspanwijdte bij elke buitenste vleugeltip 3 milimeter kunnen verlengen. Er ontbreekt een subtiel knikje in de rompdoorsnede bij de vloer. Erger is dat de cabine ramen verkeerd in de romp zitten. Deze kunnen verplaatst worden of opgevuld worden en gesuggereerd worden met decals. De vleugel-romp fairing kan wat forser gemaakt worden. De hoofdonderstel poten kunnen zo'n 7 milimeter naar voren gezet kunnen worden en ook kunnen de ondersteldeuren wat aangepast worden. De radar fairings onder de romp moeten zelf gemaakt worden net als de kleinere fairings. De in Nederland vliegende kisten hebben nog aan elke kant een kleine SLAR balk en aan elke kant een groter cabineraam ter hoogte van de propellers. (De Antilliaanse kisten hebben een bol raam in de nooduitgang onder de vleugel en geen SLAR).
tekeningen Meindert de Vreeze (used with permission)
Ons IPMS lid Meindert de Vreeze heeft decals beschikbaar voor zowel het Nederlandse DASH 8 kisten AIPD-101 en die op de Antillen AIPD-102. Deze zijn beschikbaar voor de individuele modelbouwer, schaal 1/72 of 1/144. Kijk op deze website [externe link].
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)